Hur ser en bra fiske kniv ut

Jag är ju jägare och vet väl hyfsat hur en jakt kniv ska vara. Även om det råder delade meningar om det.
Men vad använder ni för sortsknivar när ni fiskar. Jag har gjort två modeller som har långa smala blad. Jag har fått för mej att det skulle passa bra. Stämmer det.

Seved
 
I min fiskebox har jag en Viktorinox, för att kapa linstumpar och dylikt med. För att rensa och filea fisken använder jag helst en kniv med tunt, smalt och långt blad. Klassisk filéknivs-modell med andra ord.
 
Jaha ja Viktorinox passar bra ja till småpyssel med linor o sånt. Ja det är ungefär vad jag har hört oxå med fileknivar.

Seved
 
För att kapa linor använder jag en "nagelklippsliknande" mojäng som hänger fritt i västen tillsammans med en peang. Klart smidigare än att använda kniv. För att rensa och filéa använder jag en Gerber gator fillet 6". Filéandet är väl det som främst ställer krav på kniven tycker jag. Gerbern har ett rätt bra gummigrepp vilket är bra när man är blöt och fiskslemmig om händerna av rensningen. Bladet på en filétkniv får inte vara för styvt utan ska vara rätt böjligt. Gerber Gator ser kanske inte så charmig ut men gör ett bra jobb och kostar inte mycket.

http://www.gerbergear.com/index.php/product/id/158
 
Jaha det var försya gången jag har hört om nagelklippare.:).

Gerbern ser ju fin ut att använda. Jag har gjort ett par riktigt långa fileknivar i tunt 12c27 stål, dom vart rätt flexibla och bra har jag hört. Men dom var i sticktånge utförande och det var lite bökigt att göra skaften så jag funderar på att göra en model i fulltånge utförande. Jag funderar på att göra dom i 440C ett amerikanskt rodtfritt stål.

Seved
 
Jaha det var försya gången jag har hört om nagelklippare.:).

Seved

Här har du ett helt gäng: http://www.wittlock.se/utrustning/html/tafsklippare.html :)

Fördelen är att den alltid är lätt tillgänglig. Den lilla piggen har en alldeles utomordentligt bra funktion, nämligen att göra hål i krokar som man råkat lacka igen när man bundit flugorna.

När jag fiskar använder jag som sagt bara kniven till att rensa/filéa fisken så det är de egenskaperna som är allra viktigaste för en fiskekniv. Sen är det som sagt väldigt bra att ha ett bra grepp eftersom man alltid är blöt och slemmig om händerna.
 
Oj det fanns en jäkla massa:). Där ser man. Vilken lägnd på filekniv är bäst. Jag brukar göra skaft
stabiliserat trä till fiskeknivar, dom tål vatten och nötning bra. Men blästrad G10 borde ju funka bra oxå.

Seved
 
(Har inte DePaul hittat den här tråden ännu, och börjat räkna upp slipvinklar och härdningsgrader?)


Nagelklipparen är sjukt bra som (flug-)fiskeverktyg, eftersom man kan kapa fina linor i dålig mörker nära betet (och sen kan man trimma ned flugan vid behov).

Själv kör jag på en allroundkniv. Den som inte filear, vilket jag inte gör, tror jag inte har så stor nytta av en filékniv. I så fall måste man ju ändå ha med en stadigare kniv för att spänta ved. Om man inte bara får stor fisk, vilket iaf jag sällan gör (t ex när du fiskar abborre), så är det bra med en kniv som är ganska spetsiglängst ut, dvs där "böjen" på eggen från spetsen inte är för tvär. En "tvärböjd" kniv är klumpig när man ska öppna buken. Samtidigt är en smal kniv, som en filékniv, sämre när man tar ur fisken (my opinion), detta görs lättast med ett lite bredare blad. Tjocka blad, t ex som på Fällknivens F1, tycker jag är rent förkastligt. Helt onödigt, och svårt att rensa med (man kan lika gärna rensa med en trubbig sked).

Gummigrepp, hur fult det än är, kommer du inte att ångra när du är kall och fiskslemmig om händerna. En sån där tandad sak på knivryggen som ofta marknadsförs som "Fiskfjällare" tycker jag är helt överflödig; de flesta fiskar låter sig enkelt fjällas med en rak knivbaksida, och de som inte gör det (större gädda) tar man högtryckstvätten till... Eller sätter tillbaka.
 
Jag har en lite längre kniv till fisken än till jakten. Tandad rygg för enklare fjällning. Faktiskt riktigt bra för fjällen oavsett om vi pratar gädda eller harr. Gummi/plastskaft. Enkel att hålla ren och funkar även som "priest", dvs fiskihjälslagare... Läderslida utan knäppen eller spännen. Har kniven i bröstfickan på vadarna. Tillgänglig hela tiden och behöver inte börja böka för att hitta den. Sedan när det gäller praktiska saker till fisket så hänger en nagelsax OCH en nageltång i västen. Tången för linkappning, kommer riktigt nära kroköglan och saxen för trimning och annat som ska kapas.

Roland
 
Tandad rygg för enklare fjällning. Faktiskt riktigt bra för fjällen oavsett om vi pratar gädda eller harr.
Lustigt detta, jag har aldrig upplevt att det är enklare att fjälla med tandad rygg. Harr drar man ju bara ett par drag på, och sik borde gå att fjälla med en gren... Fler som har erfarenheter i denna fråga? Tandad rygg har ju nackdelen att kniven blir sämre att t ex klyva ved med, men på en renodlad fiskekniv spelar det ju ingen roll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2
Kniv-Hasse Fiske efter Kungsleden Fiske 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...