Fiskevandring i Arjeplogsfjällen?!

Någon som vet vart man kan köpa en karta i skala 1:50000 ca över Vuoggatjålme? Är kartan i mindra skala så är det också bra. Just nu har vi 1:100000 och det blir lite mycket...
 
Finns några trevliga sjöar mellan Ruonekjokk och sommarleden (den som Staffan följde tillbaka till Silvervägen) till Guijaure också, Tjapka tex.
 
Det är Fjällkartan som gäller i det området och den är 1:100000

Märkfallet i Laisälven (nedströms Gautosjö) är vandringshinder för harren.

I Ruonekjåkken och Smuolejåkken finns det ingen harr heller.

Öring är det som gäller och i viss mån även röding.

Lycka till!
 
Ett paradis

Med Vuoggatjålme som utgångspunkt når man hunratals bra fiskevatten inom ett par timmars vandring. För min del framför allt rödingtjärnar men även öring i många vatten.
Harr finns inte i området. Rekommenderas verkligen.
Röding
 
Fiske Arjeplog

Hej!

Tänkte kolla lite här om ngn vet ungefär hur långt man behöver vandra innan man kommer till bra fiskevatten?
Det ska gärna vara på fället.
Sen har jag en fråga till : ) Är arjeplog samhälle det längsta man kan ta sig ut i vildmarken med bil?
Eller finns det ngn vildmarksparkering tillgänglig längre ut?

MVH // Mathias

Hej Mathias ska själv upp till Arjeplogs fjällen å fiska. Ska till några sjöar intill Norska gränsen i Juli å prova efter röding eller öring. Tjoa till om du har lust.
mvh Micke
 
Jag tänker gå den föreslagna vandringen imorgon (!) (http://photos1.blogger.com/photoInclude/blogger/7960/1748/1600/Copy of A-plgskarta.jpg) men har några frågor:

Hur långa är de där dagsetapperna ungefär? Om man får tid över, finns det någon topptur som kan vara av intresse?

Vi ska vara ute 6 nätter så vi borde väl hinna knata runt..

Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt hur långa etapperna var men det rör sig inte om mer än 1 ½ mil som mest tror jag. Om jag var som du skulle jag stanna och fiska av jokken mellan nattläger I och II, den ser riktigt fin ut både uppströms och nedströms bron. Sedan kanske göra topptur upp mot S Fierras. Bra fiske hittar du ju sedan såväl i Laisan som uppe i Smuolevagge och sedan på hemvägen i Ruonekjokken. Även efter nattläger V på väg hem finns det fina tjärnar. God tur!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...