Edert längsta spinnkast?

först vill jag säga att jag tycker det är kul att höra folk säga: -"jag kastar typ 100 meter med mitt spinnspö osv.."

^^ ibland vill man bara säga glöm det, men jag låter de hållas.. 100 meter är mycket längre än vad folk tror och avståndsbedömning över vatten är bra mycket svårare än över land. Enda sättet att exakt veta hur långt man kastar är att kasta över land med samma utrustning som du använder normalt. kasta 10 kast, mät alla kasten, lägg ihop resultatet och dela med antalet kast så har du ett medeltal.

Så nu till mina egna kast.

Med vanligt spinnspö kastar jag 55 meter, längre behövs inte.

Med surfcastingspö + 75gram (för lite tyngd) kastar jag 100 meter+, kunde aldrig få ut ett medeltal på grund av olika skäl.

1, jag hade ingen schockleader så efter 4 kast gick linan av.¨

2, jag kastade på en fotbollsplan längd 100Meter och kastade från ena målet till det andra, kunde inte kasta längre eftersom jag inte ville kasta över eller igenom stängslet. Vid tillfälle och en bra plats så ska jag få fram ett medeltal på surfcasting också.
 
hrungnir; sa:
100 meter är mycket längre än vad folk tror och avståndsbedömning över vatten är bra mycket svårare än över land. Enda sättet att exakt veta hur långt man kastar är att kasta över land
Helt riktigt Jörgen. Otroligt svårt att bedöma avstånd över vatten. Ditt sätt att mäta är naturligtvis tillfredsställande.

Det finns ett annat som man kan använda men då får det inte blåsa eftersom mätningen då blir missvisande. Nämligen att märka linan, dvs göra någon typ av antingen knut eller färgmarkering på själva linan vid 100 m. Sedan är det bara att jämföra hur nära man har kommit knuten/färgmarkeringen. Det är den metod som jag har använt ibland.

Jag och en kamrat var ute igår och gjorde några kast vid Göta Älvs mynningsområde. Det blåste en rejäl med-sidvind och det var inga som helst problem att kasta ut en 40g Koster förbi 100 m markeringen (har en naturlig sådan eftersom linan är skarvad där). Hur långt man egentligen kastade är svårt att säga eftersom det varje gång bildades en rejäl linbukt.

Hade det blåst motvind så hade man varit glad om man kunde komma över 50 m. Så stor skillnad har jag märkt att det kan vara. Kosterdraget liksom seglade på vinden.

Många menar att det är onödigt att kunna kasta så långt. Jag håller inte med. Ibland står fisken långt ut och det gäller att kunna nå den. I och med de nya flätlinornas egenskaper så är den så tidigare förargliga "gummibandseffekten" eliminerad och man kan fiska effektivt även på långa avstånd.
 

avslutad210712

Gäst
Hur långt jag än skulle kunna kasta så skulle fisken vaka 10 m längre ut :)
 
Jag är imponerad.

Det längsta jag lyckats kasta min fiskeutrustning är någon meter. Detta har skett när jag snubblat på de ur älven uppstickande stenarna jag hoppat på, och valt att kasta spöt till stranden innan jag fallit.

Som sagt, högst ett par meter.
 
Mezzner; sa:
Jag är imponerad.

Det längsta jag lyckats kasta min fiskeutrustning är någon meter. Detta har skett när jag snubblat på de ur älven uppstickande stenarna jag hoppat på, och valt att kasta spöt till stranden innan jag fallit.

Som sagt, högst ett par meter.
Det skämtet hängde jag inte riktig med Anders. Förklara :)

~Paul~
 
fy fan vad kul!!!

vi har minst ett par lirare i världsklass här! enligt svenska castingförbundet (http://www.castingsport.nu/) så är världsrekorden för haspel och multi:
Haspel längd tvåhands 119.41 Mikael Boettge Sverige 1996

Spinn längd tvåhands 114.67 Peter Thain United Kingdom 2004

det svenska rekordet med multirulle:
Spinn längd tvåhands 98.34 Gert Persson Malmö CC 1997

och detta är med specialtrimmade rullar, INTE gamla rostiga recordrullar. eller som dom själva skriver på sin hemsida "Detta är grenen där rullen har störst betydelse. Utan en väl fungerande och balanserad rulle kan man helt enkelt inte hänga med. "
 
Re: fy fan vad kul!!!

achilles; sa:
vi har minst ett par lirare i världsklass här!
Vet inte om det är mig du siktar in dig på men jag svarar i alla fall.

Vid castingtävlingar är det strikta regler när det gäller hur mycket det får blåsa, hur mycket sidvind, vilken utrustning osv.

Jag har inte påstått i mitt förra inlägg att jag skulle ha kastat över hundra meter under dessa premisser. Jag vill be dig att läsa inlägget en gång till.

~Paul~
 
Re: fy fan vad kul!!!

achilles; sa:
vi har minst ett par lirare i världsklass här! enligt svenska castingförbundet (http://www.castingsport.nu/) så är världsrekorden för haspel och multi:
Haspel längd tvåhands 119.41 Mikael Boettge Sverige 1996

Spinn längd tvåhands 114.67 Peter Thain United Kingdom 2004

det svenska rekordet med multirulle:
Spinn längd tvåhands 98.34 Gert Persson Malmö CC 1997

och detta är med specialtrimmade rullar, INTE gamla rostiga recordrullar. eller som dom själva skriver på sin hemsida "Detta är grenen där rullen har störst betydelse. Utan en väl fungerande och balanserad rulle kan man helt enkelt inte hänga med. "

Lysande research achilles :) Kanske får man räkna med fiskehistorier på ett fiskeforum...?

(För övrigt kan man ju bara impas av att nån kan dänga iväg en fluga över 70 m med ett enhandsspö... jag är glad när jag får klumpen utanför spöet... och jag kör med WF...)
 
Re: fy fan vad kul!!!

achilles; sa:
vi har minst ett par lirare i världsklass här! enligt svenska castingförbundet (http://www.castingsport.nu/) så är världsrekorden för haspel och multi:
Står det något om det svenska rekordet i casting med surfcastingspön? Tror att världsrekordet ligger på 300 meter, det danska ligger på 280 meter om jag inte minns fel. Mina 100+ ligger långt i lä, men jag nöjer mig med 100 meter med surfcastingutrustningen, för att få fisk behöver jag inte kasta längre än så ju.
 
Re: Re: fy fan vad kul!!!

hrungnir; sa:
achilles; sa:
vi har minst ett par lirare i världsklass här! enligt svenska castingförbundet (http://www.castingsport.nu/) så är världsrekorden för haspel och multi:
Står det något om det svenska rekordet i casting med surfcastingspön? Tror att världsrekordet ligger på 300 meter, det danska ligger på 280 meter om jag inte minns fel. Mina 100+ ligger långt i lä, men jag nöjer mig med 100 meter med surfcastingutrustningen, för att få fisk behöver jag inte kasta längre än så ju.

Självklart varierar ju alla resultat i denna genre med utrustning (för att inte tala om vind etc)... Det förtar inte underhållningsvärdet av achilles lilla research tycker jag :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.