Våga vägra håva!

Varför finns håvar med fiskvänligt, knutfritt garn? - eller rättare sagt - varför håva c&r-fisk? Verkar dumt tycker jag.

Ha det gott & må isarna släppa även hos er :)
 
TROLL!!! TROLL!!! TROLL!!... vem e du egentligen.

(kul paradox med håven, jag fiskar aldrig c/r så mig bekymrar det inte men jag håller med i din tankegång.. Det kanske är för att man skall kunna väga och mäta fisken enklare?!?)
 
FJS90/91; sa:
TROLL!!! TROLL!!! TROLL!!... vem e du egentligen.

(kul paradox med håven, jag fiskar aldrig c/r så mig bekymrar det inte men jag håller med i din tankegång.. Det kanske är för att man skall kunna väga och mäta fisken enklare?!?)

Man kanske vill fotografera? Man kanske vill mäta fisken(for att kolla om den ar ok att ta upp/ for statistik till fiskevard)? Man kanske maste ta upp den for att forsiktigt losgora kroken?

Bara nagra forslag till varfor man kan behova hava in c&r fisk!
 
Äntligen!

Någon som tycker som jag! Jag tar aldrig upp fisk med annat än händerna, oavsett om det är c/r eller om jag slaktar den stackars firren.

Har anammat den något fatalistiska övertygelsen Är det meningen att jag ska få upp den här fisken, så får jag det utan vare sig håv eller huggkrok .

Det grundar dessutom för ett lite mer spännande fiske... tycker jag.

/Ola
 
Re: Äntligen!

undersidan; sa:
Har anammat den något fatalistiska övertygelsen Är det meningen att jag ska få upp den här fisken, så får jag det utan vare sig håv eller huggkrok .

..en annan övertygelse att anama kunde ju vara att helt ge fanken i att bråka med fisken om man inte tänkt äta upp den, men nu är jag fånig förstås..?

/Per (skjuter älg enbart med salongsgevär; "Shoot & Survive")

("Vadå jag Troll..?" /A.E. Neuman)


[Ändrat av fson 2003-02-28 kl 14:40]
 
Freddan75; sa:
Jag haller i princip med, men forsok att ta upp en tiokilos lax i en gungande bat, med handerna.

Jo det förståss... Men är det meningen att man ska få upp den så får man det ändå. Enligt min, möjligen något skeva och i allra högsta grad personliga, världsbild.
 
Ok, aningen troll kanske, men det är ok tycker jag så dött som det varit här på sistone.

Freddan75; sa:
Man kanske vill fotografera? Man kanske vill mäta fisken(for att kolla om den ar ok att ta upp/ for statistik till fiskevard)? Man kanske maste ta upp den for att forsiktigt losgora kroken?

Bara nagra forslag till varfor man kan behova hava in c&r fisk!

Precis dessa argument funkar inte på mej. Jag fotograferar bara fisklik, mäter snabbt i vattnet (har märken på spöt). Lossa kroken gör man skonsammast I vattnet och helst utan att röra fisken.

Ok, Lax på 10+ kan ju vara annorlunda. Har aldrig stött på nån annat än i frysdisken. Hoppas dock på snar förändring...
 
Jag haller med dig om att det ar ett djarvt grepp(det kravs bra grepp ocksa). Det ar ocksa ganska sympatiskt.

Trevlig helg

Freddan, som inte ens skjuter alg med knallpulverpistol.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tau Håvar för att håva sik! Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.