Vadare nu igen?

Inte fågel, utan brallor.

Låt höra lite om era erfarenheter av vadare.

De håller ju inte i evigheter, men hur länge?

Och är inte neoprene att föredra i de flesta fall, om man skall köpa ett första par?

/Björn
 
Jasså – en favorit i repris !? :)
Nä, vadare kan man aldrig få nog av. Själv föredrar jag den enkla modellen från i somras med ett par badarbyxor. Om jag ska ut just efter snösmältningen tycker jag ändå att ett par smidiga ventilerade (+ nått under) är att föredra framför klumpig neo. Jag har provat flera ventil. å de flesta är bra utom scierra som inte verkar kunna tillverka grejjer som håller tätt.
 
Neoprenbyxor kan ju vara att föredra som sina första vadarbyxor. Priset behöver inte bli för högt, neopren fungerar som en termos (alltså att det antingen håller dig lagom varm eller lagom kall, typ) och det kan ha någorlunda schysst hållbarhet nåt år (beroende på priset för byxorna).

Men sen beror det ju helt och hållet på vad för fiske du har tänkt dig att använda vadarbyxorna till; fiske, säsong och plats. T.ex så är ju andningsvadare att föredra på sommaren då du kanske måste gå en bit för att komma till vattnet och dessa är relativt lätta samt att det inte alltid är så mysigt med ångbastu i sina vadarbyxor (läs Neoprenbyxor)

Men som sagt, vad har du tänkt dig att använda dina vadare till för fiske?
 
Utvisning 2 minuter

Jag tycker att vi kollektivt utvisar Björn i 2 minuter för "upptagande av gammal tråd" - en form av hooking i forumet skulle man kunna säga.
Björn, du är alltför gammal på det här forumet för att ha läst den diskussionen 5-6 gånger. Dessutom är du så pass kreativ att du kan komma på ett annat ämne att diskutera.... ;-)

Fast om du nu ska veta så är det självklart bäst att köpa andasvadare och använda alla gamla långfillingar utifall att det blir lite kallt. Ska man fiska i minusgrader måste man ändå köra neopren, vilket - som du vet - inte funkar i sommarvärme.

Peppe
 
Men om han då redan visste det som han frågade om, kan det då vara att han bara är ute efter kottar helt enkelt då!?
Så typiskt liksom, jag menar det finns faktiskt annat här i världen än ett par korgar med kottar på en internetsida... Fast ett tappert försök var de allt från hans sida!
 
Fler korgar lär det ju inte bli för graips del. Undrar om han kanske inte är ute efter fler argument FÖR neo?!?. I så fall kan jag krydda med ett till mot: Dom är fula :) (duckar mej för angrepp)

ang. hållbarhet ser min statistik ut såhär:
Scierra - 2-3 minuter, gäller första & andra paret.
Vision (extreme tror jag) - 3 år+ (lever fortfarande)
Vision neoprene - odödliga (så länge de ligger o skräpar i en garderob)
 
Visste och visste?

Jag har själv aldrig innehaft/använt några vadare och har ingen egen erfarenhet av dessa.

Utifrån tidigare diskusioner, är jag fortfarande inte säker på att jag skall skaffa ett par gortexbrallor för femtusen spänn.

Eftersom jag likväl som en del andra i detta forum är behäftad med ett visst mått av beslutsångest, ville jag höra de sista förlösande råden.

Har ju ingen obegränsad kassa för fiskeprylar, även om det kanske skulle tyckas så. Prioriteringar drabbas vi alla av, tror jag.

För min del kommer vadarna i huvudsak att användas till vår-/höstkallt vatten i Stockholmsområdet, inga långpromenader på landbacken.

Hur mycket och vad för kläder under, kan kompensera neoprenet om jag kör med andasvadare och blir det inte änn mer byllsigt då, typ uppblåst michelingubbe?

Vad jag förstått av tidigare diskussioner, är det neopren som gäller för flytringen, eller?
Vad är det då för skillnad, som föranleder neopren i detta fall?

Stövelmodell har tydligen blivit ett allt vanligare val, säkrare och tätare?

Sedan kommer vi till slitagefrågan.
Andasvadare håller längre har jag förstått och kompenserar med råge att de kostar fyra gånger mer, eller?
Vilka olika typer av skador, har ni konstaterat?

Någon (Peppe) kanske tycker att jag skall köpa och testa själv, inget att pladdra vidare om och det är säkert det bästa tipset tveklöst.:(
 
Det låter helt klart som att du ska satsa på Neoprenbyxorna istället för andningsvadarna... Just det faktum att du ska använda dina byxor till vår-/höstkallt vatten i Stockholmsområdet och troligtvis då fiska från flytring (!?) samt att du vill hålla nere kostnaderna, så är nog Neopren ett bra material att börja med!

Grejen med andningsvadare är ju inte direkt att dom ska värma. De byxorna har man ju i första hand till vadandet i åar efter harr, öring m.m. på sommaren då det är lite varmt ute. Hemligheten med andningsvadarna är alltså att de andas ;) Vilket ju kan vara skönt ibland på sommaren.

Fast som nån skrev tidigare så fungerar ju badbyxorna lika bra (nästan bättre) på sommaren om vattnet bara håller en schysst temp.

Kanske att du ska ta och satsa på att köpa ett par fodrade badbyxor till våren och hösten då... ;)
 
Kottekorgs-paranoiditet

D_Lo; sa:
Men om han då redan visste det som han frågade om, kan det då vara att han bara är ute efter kottar helt enkelt då!?

Visst råder det en viss kottekorgs-paranoiditet (ja FJS, det är dig som jag avser... ;-) Björn brukar dock ha mycket bra kommentarer och intressanta ämnen.

Sedan kan man fråga sig vad man ska med två hundra kottar till. Jag har dock inte hittat något sätt att använda dem...

Jag tycker att vi borde höja kvaliteten på Fiske-forumet och skippa kommentarer som är meningslösa. Man blir bara frustrerad när man ser att det är ett nytt meddelande på forumet och sedan upptäcker att någon skrivit helt meningslösa meddelanden.

Peppe
 
Re: Kottekorgs-paranoiditet

Men hörrö Peppe! De där kommentarerna flög ju som stenarna i glashuset :) Vad har forumetik med vadare att göra? Jag som just såg att det kommit ett nytt meddelande på forumet åsså upptäckte jag att någon skrivit meningslösa meddelanden... :) :)

Graip: Glöm inte att andasvadarna trivs bra i Arjeplog! (visst var det där stugan var!?)
 
Helt meningslöst...

för dig Peppe eller för vem.

Jag tycker du kan starta en ny tråd i ämnet (meningslösa inlägg), så syns din uppfattning tydligare på Utsidan.

Har man ingenting att tillföra en tråd så behöver (ska) man ju inte skriva där, eller hur?
Tror att det var du själv som myntade uttrycket för ett bra tag sedan.

Antar att det ständigt kommer nya tyckare, med nya synpunkter/uppfattningar som är läsvärda.

Har hittills inte startat en tråd eller ställt en fråga, som jag inte verkligen har funderingar över.
Har heller aldrig svarat på frågor som jag inte tyckt mig ha tillräckligt med kött på benen för att skriva några rader.

Ok, några gagg har jag kostat på mig.

Kanske man skall sluta starta nya trådar vid 200 inlägg och enbart svara på frågor?

Eller kanske Utsidans kunskapsbank är så proppad vid det här laget i ämnet fiske, att vi inte behöver fråga/svara längre.
Bara att använda sökfunktionen.

/Björn
 
Vattentempen...

är ju just inte någe högre där under juli månad i norr.

Men där har jag klarat mig med enbart vadarstövlar, strömmen är strid men oväntade svallvågor besväras man ju inte direkt av där.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
antondahlback Vadarbyxor Fiske 0
jonathan.molin Köpråd vadare! Hjälp Fiske 2
europa12 Laga vadare... Fiske 4
dave1 Kinetics vadare? Fiske 0
grodanbolle Fråga vadare? Fiske 2
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Graip Vadare Fiske 10
JohnnyL Rogen-igen Fiske 10
Staffan Andersson Så var det dags igen.... Fiske 12
Edsbyn Till Pakistan igen Fiske 3
dave1 Vadarskor.. igen! Fiske 2
Nappe HÖ på Åland, igen! Fiske 8
-Patric- Himma igen Fiske 4
Sunray Shadow Äntligen dags igen... Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...