Etiska flugor

Re: Lite fakta

Jag var tyvär bara på landbygden i Kina i den region där jag var fick inte privatpersoner äga hund.
Ok jag var bara där i ett par månader men jag såg aldrig någon lös hind det fanns en hund som jag hörde som skällde på natten men dom kineser jag bodde hos sa att snart kommer dom och tar den från honom då det blir kännt att han hund.
jag ser det så här Kött som kött det råkar bara vara att vi i väst har fått för oss att vi kan ha hund som husdjur och då kan man inte åta det köttet.
Om vi aldrig hade haft huns som husdjur så kanske vi också hade ätit hund.
MVH
KIM

peppe_malmqvist; sa:
Krister,

jag vet inte om din Kina-resa var begränsad till Beijing och turistattraktionerna, men det verkar så om du säger att det inte finns några lösspringande hundar i Kina. Själv har jag bott i Kina i tre år och åtminstone på det det 20-tal platser jag rest till kan jag säga att i stort sett alla utom storstäder som Beijing och Shanghai har lösspringande hundar.

När det sedan kommer till slaktmetoderna vet jag inte om du har rätt när du säger att Sverige inte skulle vara så bra som andra. Vi kan väl jämföra det med just slakten av en hund i Kina. Jag betvivlar att du känner till hur en hund i Kina avrättas innan middag. Hunden hängs i en snara för att långsamt strypas till döds. Det anses göra köttet mört. Till och med mina kinesiska vänner som ätit hund flera gånger anser att det är rent och skärt plågeri.

Jag varken fördömmer eller gillar detta. Jag tillhör själv kategorin som beställer Tempelhund till mina laxflugor.

Fast jag tycker inte att du kan använda dina begränsade kunskaper om hundar i Kina som argument i diskussionen.

Peppe
 
Re: Re: Lite fakta

FÖRLÅT för alla felstavningar i föregående inlägg
MVH
KIM

kim1; sa:
Jag var tyvär bara på landbygden i Kina i den region där jag var fick inte privatpersoner äga hund.
Ok jag var bara där i ett par månader men jag såg aldrig någon lös hind det fanns en hund som jag hörde som skällde på natten men dom kineser jag bodde hos sa att snart kommer dom och tar den från honom då det blir kännt att han hund.
jag ser det så här Kött som kött det råkar bara vara att vi i väst har fått för oss att vi kan ha hund som husdjur och då kan man inte åta det köttet.
Om vi aldrig hade haft huns som husdjur så kanske vi också hade ätit hund.
MVH
KIM

peppe_malmqvist; sa:
Krister,

jag vet inte om din Kina-resa var begränsad till Beijing och turistattraktionerna, men det verkar så om du säger att det inte finns några lösspringande hundar i Kina. Själv har jag bott i Kina i tre år och åtminstone på det det 20-tal platser jag rest till kan jag säga att i stort sett alla utom storstäder som Beijing och Shanghai har lösspringande hundar.

När det sedan kommer till slaktmetoderna vet jag inte om du har rätt när du säger att Sverige inte skulle vara så bra som andra. Vi kan väl jämföra det med just slakten av en hund i Kina. Jag betvivlar att du känner till hur en hund i Kina avrättas innan middag. Hunden hängs i en snara för att långsamt strypas till döds. Det anses göra köttet mört. Till och med mina kinesiska vänner som ätit hund flera gånger anser att det är rent och skärt plågeri.

Jag varken fördömmer eller gillar detta. Jag tillhör själv kategorin som beställer Tempelhund till mina laxflugor.

Fast jag tycker inte att du kan använda dina begränsade kunskaper om hundar i Kina som argument i diskussionen.

Peppe
 
God aptit?

Jo det har jag.
Skulle förmodligen inte ha något emot att äta hundkött, apkött osv, om jag fick tillfälle i rätt sammanhang.

Har avlivat (hagelskott) några gamla sjuka hundar och katter, men skulle aldrig kommit på tanken att begrava dem levande för att spara ammunition.

I en nödsituation, om ingen annan utväg fanns, skulle jag kunna äta upp dig med Krister, men du skulle inte behöva krypa ner levande i grytan.;)
 
tack

Hundkött smakar inget speciellt som fläskkött men med mer brosk tycker jag,lika så hälsenan från en ko.
Skorpioner var däremor en lite mer spännande sak efter nästa resa dit så kan jag återkomma med hur orm smakar.
Tack för att du inte tänker koka mig levande tillockmed hundarna avlivas ju innan dom slaktas.
MVH
KIM

Graip; sa:
Jo det har jag.
Skulle förmodligen inte ha något emot att äta hundkött, apkött osv, om jag fick tillfälle i rätt sammanhang.

Har avlivat (hagelskott) några gamla sjuka hundar och katter, men skulle aldrig kommit på tanken att begrava dem levande för att spara ammunition.

I en nödsituation, om ingen annan utväg fanns, skulle jag kunna äta upp dig med Krister, men du skulle inte behöva krypa ner levande i grytan.;)
 
He he, du har förmodligen missat alla inslag i svenska media, som föranledde starten av denna tråd.

Hundarna flåddes levande.Fy katten!
 
Jag såg inte programmet som debatten avser men så här löser jag problemet:
1. bind inga konstiga flugor
2. använd syntetmaterial
3. leta efter roadkill längs vägarna (ekorre, hare...)
4. gå ut på fälten kring höst och leta i buskar (fasan)
5. åk till skokloster och leta några naturligt avfallna påfågelfjädrar.
6. leta roadkill längs vägarna.
7. lär känna folk som jagar, ta vara på deras överskott/avfall (älghår, hjorthår, fjädrar, rävhår etc.)
8. bind inga konstiga flugor
9. bind inga konstiga flugor
10. skrapa av hundens/kattens filt...

Nu köper även jag färdigt matrial men letar man hos folk som jagar kan man få tag i förhållandevis stora patier t.ex. älghår.
Nu förklarar inte detta den moraliska aspekten. Detta har jag löst så här: Jag tycker mycket om att flugfiska. Så mycket att jag inte bryr mig om i fall en tupp fått sätta livet till. Jag äter gärna ett ägg till frukost och frågan är vem som har det bäst? Tuppen som blivit gödd med lyxföda för att få en fin skrud och sedan avlivats, eller hönan som får behålla sitt liv men sitta på pinne och värpa tillsammans med 750-11 andra höns på samma kvadratmeter?
Fisken som jag fångar blir middag/lunch/frukost. De som jag sätter tillbaka är under minimimåttet.
Jag säger istället för att pussa och klappa på den; det som inte dödar härdar (kanske inte sant i fiskens syn...). Har den tur har jag gjort rätt och den överlever och kan växa och bilda familj. Bra för oss fiskare. Jag har även hört att en fiskmunn består mest av brosk. Detta skulle innebära att en fångst resulterar i att den inte känner kroken utan bara trötthet och kanske lite rädsla om de nu kan tänka på det sättet.
Det kanske inte ligger till på detta vis men jag tycker om min hobby så mycket att jag tänker vara dum och inte förstå bättre. Vem av er får dåligt samvete när ni får ett hugg och firren sitter? Om du svarar nej och ändå skriver massa "bjäbba bjäbba" om etik och moral, är du fel ute.

tight lines till alla som fortfarande känner glädje i att fånga fisk!
mvh/sam
 
Vet inte vem du vänder dig till Samuel ang ditt bjäbbande?

För min del startade jag tråden för att höra om fler än jag tyckte att det var oförsvarligt att behöva flå hundar levande, för att vi skall kunna binda havsöringflugor.

Inte helt fel att innan man ger sig in i debatten, läsa hela tråden från början!!!

Jag skulle inte komma på tanken ens att flå fisken levande, inte ens om det var bevisat att den skulle smaka bättre då.

Vad gäller själva dödandet av djur, har jag inga som helst betänkligheter.

Jag dödar (skjuter) älgar, rådjur, harar, kaniner, tjädrar, orrar, ripor, gräsänder osv, för att inte tala om alla fiskarter som dukar under för min bottenlösa hunger.;)
 
Re: Vad är nu detta för snack?

Graip; sa:
Om våra fiskar skulle vara behäftade med förmågan att skapa betingade reflexer (Pablos hund), skulle de väl sluta äta och svälta ihjäl.

Vi kan ju alltid klappa dem och be om ursäkt.;)

/Björn

Njae, inget levande kan ju snickra ihop en egen betingad reflex. Inte krysta ur sig ett extra ben heller, sådant tar några år... evolutionen ja!
 
Vart vill du komma Johan, du får allt förtydliga dig.

Vill du ha en förklaring på vad en betingad reflex är för någonting?
 
Jag har läst lite mer nu björn, och jag ber om ursäkt.
Jag håller med om att det är onödigt att flå hunden levande. Men är det då inte lika onödigt att skaffa små UL spön för att känna att fisken är större än vad den är (dvs. längre tid för drillning)? VAR DRAR MAN GRÄNSEN?!
 
Sann media?????

Är det något jag har lärt mig i mitt liv så är det att inte lita på media.
Detta gäller även sk dokumentärer med undantag från Discovery channels och National Geographics dokumentärer.
MVH
KIM


Graip; sa:
He he, du har förmodligen missat alla inslag i svenska media, som föranledde starten av denna tråd.

Hundarna flåddes levande.Fy katten!
 
Samuel,
Det är just därför man helst skall ha anpassad utrustning för varje fisketillfälle.

Krister,
Hur skeptisk bör man vara?
I vilket syfte skulle journalisterna filma dessa makabra scener?
Skall vi betvivla EUs vidriga djurtransporter också (visat på TV)?
Kinesiska industriarbetare lever i dag sämre än svenska mjölkkor (också på TV)?
Pedofiler som kidnappar, stympar och mördar, även detta redaktionsfnatt som upplagehöjande åtgärd/påhitt?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...