Flytring

Ute och seglar i flytringen?

Jag tycker du är ute och seglar i ditt resonemang.
Att de skulle "tömma en sjö" har mer att göra med deras dåliga fiske-etik som gör att de inte släpper tillbaka fisk eller nöjer sig med matfisk, än deras val av flytfarkost.

Skulle man resonera så skulle man t ex inte få använda vissa flugor som är för effektiva.

Skilj på fisketeknik och fiske-etik.

Mvh,

Peppe
 
Men... Vad?

Men hur många släpar egentligen med flytringen till fjällen? Jag är lat av natur och vill inte bära tungt.. Inte fan skulle jag kånka med en flytring ut på fjället.. Jag hoppas att det inte är tillräckligt många flytisfiskare i fjällen så att det skulle behövas en fredning av vissa vatten..
 
Fötterna på jorden!

Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara tillåtet att fiska med flytring där det inte är tillåtet att använda båt. Om vattnet ligger i fjällen eller ej bryr jag mej inte om, men någon i dessa vatten har gjort bedömningen att fisken bör få vara i fred en bit ut i vattnet och då tycker jag man ska respektera detta och inte börja tumma på gränserna.
[Ändrat av maskon 2002-09-18 kl 09:37]
 
Re: Fötterna på jorden!

Det hoppas jag inte att folk flytringsfiskar där det är förbud mot fiske från båt. Respektera alltid all form av fredning!!
 
Läs på innan fisket!

Heja!

Det finns vatten där det är tillåtet med ring men inte båt, fråga mig inte skillnaden men så är det. Läs på vad som gäller för respektive vatten såp slipper ni överraskningar. Sedan håller jag med Peppe(tror det var du) att det handlar inte om fisketeknik utan om fiske-etik. Skulle det vara förbjudet med ring bara för att lämna fiskarna i fred mitt i sjön så borde det även vara förbjudet att fiska i vassar för där äter fisken och så vidare... Ni märker själv att resonemangen inte håller. Fiska på men lyd de regler som finns och ta upp fisk med måtta så får vi alla ett bättre fiske.

Skit fiske på er alla förresten!

/Niclas
 
Etik och Moral

Hmmmm

Jag har kollat på inläggen och kan för det mesta bara hålla med. Givetvis ska flytring vara tillåtet där man får bruka andra flytetyg såsom båt.

Dock kan jag inte alls hålla med om den glasklara distinktionen mellan etik och fisketeknik. En klassisk defintion av etik är det är det teorin bakom moralen, medans moralen är det som massan tycker är rätt. Ett enkelt exempel: I tyskland under judeförföljelsen så sade all rådande etik (internationell) mot den rådande behandlingen av judar, medans den utbredda moralen säkert tyckte att den var berättigad i många fall. Idag anser vi ju sådana saker som utfördes vara högst omoraliska och har således en helt annan moral, men i stort samma etik.

På detta sätt kanske många människor att det är moraliskt rätt att använda flytring i fjällvatten. Men är det rätt etiskt? Om det är fel etiskt så måste etiken intervenera och begränsa moralen och då fisketekniken. T.ex tycker många människor att det moraliskt riktigt att näta i känsliga fjällsjöar. Men vad säger etiken. Nej, bestånden är för känsliga och uppvisar fluktuationer för att tåla sådan kraftiga uttag och samtidigt ha en säkerställd reproduktion. Därför måste etiken begränsa fiske-tekniken. Det är med en del undantag inte tillåtet att bruka nät.

Därför tycker jag att på grund av att en hel del flugfiskare har en moral som tillåter dem att utföra rovfisken, bör flytringens användningsområde begränsas. Detta genom att den bör förbjudas i lågreproducerande fjällsjöar (ex). För även om många har en moral som inte stämmer överens med etiken så följer folk ofta bestämmelser. Även om de tycker de är rätt eller fel.
 
Har för mitt att...

flytringen från början, var en lastbilsslang, som skruvades på plats runt magen, för att hålla flyfotade vadarfiskare på rätt köl.

Dagens flytringar, tycker åtminstone jag, är att beteckna som små, men dock båtar.

/Björn
 
Hmmm...

denna flytringsdiskussion påminner om en diskussion på ett styrelsemöte, som vi hade i en fiskeklubb jag var med i.

Jag undrade om det var tillåtet att Flytringsfiska i en av tjärnarna (P&T), varpå en av gubbarna menade att detta kunde ju ej tillåtas, för att med en flytring skulle det ju vara hur lätt som helst att sätta ut nät.

Mina motfrågor till denna gubbe samt andra som vill förbjuda flytringsfiske äro följande:

- Har DU SJÄLV nånsin flytringsfiskat?

- Finns det belägg för att just flytringsfiskare skulle vara av moraliskt tvivelaktig karaktär, som rättfärdigar denna inställning?

Sedan detta möte har det inte varit några problem med att flytringsfiska men än viktigare; det har inte varit problem med flytringsfiskare!

Så kära Forumdeltagare som vill inskränka flytringsfisket, ställ frågorna till er själv och om ni finner att svaren på dessa skulle vara "Ja", då kan det finnas anledning att begränsa flytringsfisket på olika platser i vårt avlånga land...

/Anders B
 
Nja...

för att hålla oss till flytringen....att lägga ut nät med en flytring är inte att rekommendera. Om man har provat att flytringsfiska så lär man förstå vad jag menar.

När det gäller etik och teknik så är det en diskussion som jag inte tänker ge mig in på, det finns flertalet som skulle kunna reda ut det mycket bättre än vad jag kan, och trots allt så handlar väl denna tråd om just flytringar och fiske bedrivet från dessa.

Hur som haver, jag anser att flytring och båt är vitt skilda ting, i det fysiska utförandet i allmänhet och i fiskesynpunkt i synnerhet.

Men jag är ju bara jag, MEN jag har och kommer även i framtiden att flytringsfiska...om det inte är uttryckligen förbjudet.

/Anders B
 
Ingen flytring i fjällen

Svar: Ja, Nej

Givetvis har jag fiskat från en flytring. Sen tror jag inte heller "flytringsfiskare" har en generellt sämre moral än andra fiskare. Dock tror jag inte att de på något sätt skulle ha bättre... Som ni vet finns det svarta får i alla flockar.

Det jag har ropat på är heller absolut inte ett generellt förbud utan bara ett förbud som gäller känsliga vatten med låg reproduktion.

Så vid gäddsjön, kusten eller regnbågs/öringsjön hemmavid är flytringen givetvis ett lika uppskattat som naturligt hjälpmedel. Men ingen flytring i fjällen!
 
Ingen flytring i fjällen!

Alla sjöar i fjällen är väl inte lågproducerande?
MAO bör det finnas regler för varje sjö, vilket det brukar göra. Jag är mycket emot generella regler.

//Niclas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftsrookie Hjälp mig hitta en bra och packbar flytring! Fiske 12
Kokkola flytring Fiske 4
nannes Flytring? Fiske 0
vuogga FLYTRING I KOLÅSEN?? Fiske 2
Lucius bra flytring Fiske 1
Nappe Flytring? Fiske 2
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
peppe_malmqvist Tips om flytring Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...