Val av flugspö

kanske dum fråga...

hejsan
jag tycker att det viktigaste med ringarnas placering är att spöts rörelse förblir rakt i kastet och inte vobbla omkring liksom...
när det gäller linklass så ta inte nåt "gäddspö" till småharr - är spöt och mothugget för kraftigt så kan du knäcka du käken på firren.
lär du dej att kasta enligt göran anderssons teknik så skall spöt vara snabbt men ändå böja sig djupt.
go fisketur
vänligen nils

...men jag är också nyfiken på flugfiske och därmed nybörjare.

Jag fiskar för att äta fisken, så vad bör jag välja för att säkert landa min fisk..?Som jag fattar ditt inlägg så avråder du från för kraftfullt spö/lina eftersom fisken kan skadas..?

//Johan
 
hejsan johan :)
de flesta jag känner bedriver sitt fiske mestadels catch and release-naturligtvis sparas lite matfisk oxå.
förr fiskad man harr med klass 7 spön - nu inte mer än max klass 5.
dels har spöna/linorna blivit "bättre" dels vill man ha max känsla i fisket.

vad jag menar är att man ska inte övervålda fisken - det behövs inte.
sedan skall man ju heller inte "leka med firren" i onödan heller sas- mjölksyran kan bli för hög för firren framförallt i varmt vatten.

vill du använda klass 8 till 3hg firrar så funkar det oxå men det är mycket trevligare med ett klass 2-5 beroende på ditt vatten/situation.

ett grövre och "hårdare" spö klarar inte av att dämpa fiskens rusningar med tunnare tafs...
dvs ett smäckrare spö klarar av tunnare tafsar och därmed även mindre flugor vilket brukar ge mera fisk...:cool:

vilket spö du skall köpa? -put & take tjärn =klass 4 eller 5,, bäckfiske =klass 2 eller 3 ,, gädda =klass 6 eller 7

ska du bara köpa ett spö så köp ett klass 5, nio fot, varför inte prova ett guideline exp4 med en presentationlina(kort klump) eller kanske nån längre klumpad lina för längre kast..

nästa spö klass 3 ?? ;)

go fisketur
vänligen nls
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...