Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten?

Jag tycker vattenrening typ xinix aquacare eller micropur funkar bra även i låglandet.
Händer att jag badar och fyller vattenblåsan i samma sjö.

Om du tycker tycker frystorkat är tungt kan du ju gå över till konservburkar och rapportera tillbaka efter en veckas vandring!

Nämen skämt åsido. Rening är nyckelordet. Så snart du bryter dig fri från behovet att bära flera dagars vattenranson så känns vandringen lätt, varesig du använder tabletter eller pump.
 
Ännu mer bra tips!
Kollade på recensioner och Katadyn verkar ju tokdyr och jäkligt bra, får se om och i så fall vad det blir i slutändan.
 
Med en bra kartrek före kan man slippa bära alltför mycket vatten med sig.
Mackar och kyrkogårdar brukar ha yttre tappställen.

go tur
 

Utan att veta känns det det lite överdrivet att vattnet längs sörmlandsleden generellt är så dåligt i sjöar och källor att det t ex behöver kokas i 10 min. Eller har Sörmland generellt sämre vatten än landet i övrigt? Finns det ett antal kända sjukdomsfall pga vattnet längs sörmlandsleden?

(Det är ju en lite annan sak med en liten bäck som rinner direkt från en kohage.)

Jag säger allså inte att det är fel, jag är mer nyfiken om det ligger mer bakom rådet än "cover-ass".
 
@Undersidan
Jo tack för tipset, är faktiskt medlem där och har sett dom men i princip inte gått där eller någon annanstans, är grymt oerfaren.

@seobserver
Jo säkert är det så, men som jag skrev ovan, detta med vandring med övernattning är otroligt nytt för mig, tack för tipset!

@qy
Har inte en aning, kan absolut vara så att jag är överdrivet försiktig och/eller prylnisse...
Då jag är ute så sällan skulle ju en magsjuka eller bara dålig mage förstöra en hel del, men som sagt vi får se hur det blir.
 
Utan att veta känns det det lite överdrivet att vattnet längs sörmlandsleden generellt är så dåligt i sjöar och källor att det t ex behöver kokas i 10 min. Eller har Sörmland generellt sämre vatten än landet i övrigt? Finns det ett antal kända sjukdomsfall pga vattnet längs sörmlandsleden?

De skriver ju inte att det måste kokas, de skriver att de inte kan garantera att vattnet är tjänligt och att de därför rekommenderar kokning.

Det är ju en friskrivning.
 
Hur kan du tolka det så?

Om de skulle skriva "Vattnet behöver inte kokas" så skulle de få en massa arga magsjuka vandrare som klagar på att de ljugit om vattnets kvalitet.

De skriver inte heller att de rekommenderar 10 minuters kokning. De skriver att de rekommenderar kokning. Och sen ger de tips på olika vattenreningsmetoder, där kokning i 10 minuter är en av metoderna, en annan är filter gjort av grillkol...
 
Virus

Det är ovanligt med virus i våra vattendrag men i närheten av t.ex. fritidshus kan det finnas anledning att vara försiktig. Även om filtret tar bort 99,99 % av virusen så finns det så stora mängder kvar att du kan bli sjuk. Antingen tar man risken (det gör jag) eller så behandlar man vattnet med t. ex.Xinix Aqua Care alternativt kokar. Filtrering är alltså inte tillräckligt i sådana fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Egel Hypotetisk och onödig fråga Friluftsmat 9
KAP-arktic, nybörjar-fråga Friluftsmat 18
Nirrebosse Hjälp mig med råd om choklad dryck Friluftsmat 2
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...