Kajakpaddel för dags- och långfärdspaddling

Som du läser är åsikterna många. Det viktiga är nog att hitta en paddel man trivs med. Själv föredrar jag grönlandspaddlar.

Kan bidra med en jämförelse mellan Aquabound och Kanuk eftersom jag bytte till en Kanukskaft på min aquaboundpaddel.
Aquabound har tjockare skaft än Kanuk, 1-2 mm i diameter. Kanuks skaft har däremot mindre friktion så solkräm på händerna kan göra att det blir lite halt. Kan man visserligen lösa med lite paddelvax på skaftet:)

Aquabound sting ray, manta ray och deras andra modeller med plastkompositblad är rätt billiga men deras modeller med rena glasfiberblad (Surge mm) tycker jag är bättre. Kanuks paddlar är bra.

Fördelen med europaddlar är att de är lätta att få tag i, finns lite överallt. Är ni händiga och har en del verktyg så blir en grönlandspaddel i trä klart billigast. Priset för två bra reglar och 1-1,5 dags arbete för två paddlar.

Lägg gärna lite tid på att få en ok teknik nu i början, det gör stor skillnad. Ni paddlar längre med mindre kraft!

God tur och njut av paddlingen!
 
Jag tycker att ni bör överväga delbara paddlar. Längder som känns okej på plattvatten och vindstilla kan bli väldigt tunga att dra runt i motvind. Förslagsvis borde 205-215 cm passa dig och 210-220 din make. Era kajaker är ganska korta och ger en lite lägre marschfart än lite längre och då kan det vara lämpligt med en paddel som är avsedd för typ rekreation.
Du borde även välja mindre blad än din make för att inte få en paddel som biter sig fast i vattnet för bra.

En racepaddlare vill ha en paddel som slirar så lite som möjligt i vattnet, men då krävs också muskler som orkar dra runt paddeln. En otränad kanotist tröttar snabbt ut musklerna med en paddel som greppar stumt i vattnet.

Givetvis finns barnpaddlar. De större tillverkarna brukar minst ha 3 olika skafttjocklekar där den minsta är avsedd för barn och personer med mindre händer..
 
Köpte denna till min sambo förra året, väldigt lätt, prisvärda och bra kvalitet!
/Per

http://www.kajak-import.se/karbon-pagai-smalbladete-2-delt-trinnlos-vinkling-og-lengde.html

Skickat från min E6633 via Tapatalk
Kan tillägga att denna paddel har smalt blad, delbar/justerbar och 100% kolfiber, väger bara drygt 700 gram, tillskillnad från min sambos förra som vägde nästan 1300gram, enorm skillnad att paddla med!

Skickat från min E6633 via Tapatalk
 
Paddel

Köpte också en sådan paddel från Kajakimport till min fru.
Paddeln gick söner efter första provturen, återförsäljaren kontaktades och de föreslog att jag själv skulle köpa lim och laga den så skulle de stå för kostnaden för limmet. Har har köpt lim och begärt ersättning men inte fått något svar från återförsäljaren än, men det kanske kommer.
Paddeln är nu lagad och min fru är nöjd med den.
 
Köpte denna till min sambo förra året, väldigt lätt, prisvärda och bra kvalitet!
/Per

http://www.kajak-import.se/karbon-pagai-smalbladete-2-delt-trinnlos-vinkling-og-lengde.html

Skickat från min E6633 via Tapatalk

Den påminner mycket om den vind delux vkv paddel jag och min fru köpte från vkv. http://kanotcentrum.jetshop.se/vkv-vind-deluxe-kolfiber-p-201-c-115.aspx
Jag kan dock instämma i att den är mycket trevlig och väldigt lätt, just över 700 g. Vi har även aquabound surge som också är trevlig men viktskilladen är tydlig då den väger 850g. För lek i vågor väljer jag aquabound då den har större blad och känns mycket robust. En paddel ner mot 700g är troligen mer ömtålig men vädigt skön att paddla med.
 
Köpte också en sådan paddel från Kajakimport till min fru.
Paddeln gick söner efter första provturen, återförsäljaren kontaktades och de föreslog att jag själv skulle köpa lim och laga den så skulle de stå för kostnaden för limmet. Har har köpt lim och begärt ersättning men inte fått något svar från återförsäljaren än, men det kanske kommer.
Paddeln är nu lagad och min fru är nöjd med den.
Ersättningen kom fram paddeln funkar bra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...