Skrövån

Hej!

Passerade Skrövån (E10 Lansjärv-Hakkas) idag, liksom så ofta annars. Sträckningen ser ju finfin ut, borde väl gå att paddla med Allyn?

Någon som vet?
 
Srövån

Jag har paddlat en liten del där den går under E10. Det var mitt i sommaren 2016 när det egentligen var för lite vatten men om vattenflödet är bra så borde det vara en mycket kul älv att paddla. Den har några långa forspartier som kanske går bra i högt vatten, annars är det nog stenigt. Sen finns det några fall som man nog måste bära runt. Har du testat den sen du skrev här?
 

avslutad210712

Gäst
Pratade med en bekant i helgen och jag har för mig att han sa att Bönälven går att paddla. Samma lika bara lite längre "ner"
 
Från Skrövbron o nedåt nån km är det bara sten vid lågvatten. Paddlas helst vid högvatten. Längre ned där den byter namn till Kattån innan Lansjärv är det mer vatten. Sen Lansån från Lansjärv till Orasjärv är oxå bättre att paddla. Åmynnet ut ur Lansjärv är enda 'ordentliga' forsen, med klipphällar, där man brukar få tåga.

Förut paddlade oerfarna 9:eek:r i Överkalix grundskola bla Skrövån från bron ned till Orasjärv i början av juni, bla det år jag gick i 9:an, så det är inga våldsamma forsar:)
 
Bönälven från Bönträsk ska vara fin att paddla, ett framtida projekt för mig. Ska nog oxå helst paddlas när det är lite mer vatten i älven.
Även den brukar skolklasser paddla, avslut vid Bönkroken men då är jag lite osäker på var de startar...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.