Ryggstöd och ryggont

Blir trött/får ont i korsryggen i min kajak (Tahe Marine). Nuvarande originalryggstöd är lågt. Bör jag a) försöka uppfinna ett högre ryggstöd eller b) förändra min paddelstil genom att nyttja ryggstödet mindre och luta mig mer framåt?
 
b) är bra. Ryggmuskler är jobbar bra vid paddling när man kan vrida höfterna lite vilket ryggstöd försvårar.

Thure
 
Paddlar inte (mer än nån utflykt i hyrkanot), men generellt vid ryggbesvär är det nog en himla bra idé att träna ryggmusklerna, och inte enbart genom den aktivitet man vill utöva då.

Om du inte redan gör det, prova marklyft. Det sägs vara en superövning och det har banne mig haft den effekten på mig, trots att jag lyfter ganska lätt.
http://www.styrkelabbet.se/marklyft/

Vill man, som jag, inte gå på gym är det himla lätt att fixa hemma. Började med grövre kvastskaft som jag hängde femliterdunkar på. När det blev för många dunkar för att vara stabilt övergick jag till ett järnrör med sandsäckar. Packade sand i 5 och 2½-vikter i sopsäckar med silvertejp runt, så jag kan öka med 5 kg i taget. Lägger paketen i såna där stora armerade kassar man får för en femma på IKEA, surrar runt med ett rep och hänger på stången. Man kan fixa glidskydd på stången genom att vira uppklippt cykelslang runt med ett par centimeters mellanrum i ändarna och lägga repet mellan "vallarna". Tycker det funkar super och sparar några tusenlappar. En riktig skivstång känns inte heller som nån höjdare att dundra omkring med på parketten i en lägenhet. Släpper jag mina hemmagjorda vikter blir det bara en mjuk duns.

Ifall nån vill ha tips alltså. Är lite nöjd med min "uppfinning". Gillar DIY. ;)
 
Kör ett par kajaker med nästan inget stöd alls, men då paddlar jag lite snabbare. På tur i skärgården använder jag lite ryggstöd. Tanke: Har du justerat pedaler/fotstöd korrekt? Du ska inte sitta bakåtlutad/nedhasad som i en skön fotölj. Själv ställer jag fotstöden så att jag knappt kan räta ut benen helt så jag sitter rak i ryggen även med böjda knän.
 
Som ovanstående skrev; du ska inte sitta nedhasad/bakåtlutad mot ryggstödet. Förutom att det hämmar paddeltekniken har du också sämre balans i en sån position. Istället ska du sitta rak i ryggen och ryggstödet bör därför sitta så långt fram över sitsen att du har kontakt med det i den positionen, dvs. du ska int behöva luta dig bakåt för att få stöd.

Men sen är det som sagt många som inte använder ryggstöd alls, det är inget måste för att sitta avslappnat och bekvämt i en kajak. Det handlat helt enkelt om hur stel du är i baksidan av låren i kombination med styrka och stabilitet i bålen.

För att komma tillrätta med ditt problem skulle en drastisk lösning kunna vara att plocka bort ryggstödet helt, du tvingas då hålla upp kroppen själv. När du vant dig vid det och det börjar kännas avslappnat kan du sätta tillbaka ryggstödet, men enligt beskrivningen ovan.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.