Flytväst, hur vill jag ha den?

Jag sydde om en sketen flytväst jag hade

Bristen jag åtgärdade var att den åkte upp (redan i kajaken) när man låg i vattnet. Jag ville hålla ner den. Så jag sydde dit grenrem. Det blev inte helt lyckat. Västen blev besvärligare att ta av sig och på sig. Det gör inte så mycket på land. Men i kajaken är det krångligt.
Det finns faktiskt tillfällen då man vill ta av sig västen (även om det bara är tillfälligt) vad än alla säkerhetstalibaner säger om detta tilltag. Det är upp till ens eget omdöme om det är lämpligt.
Har man tagit av sig västen måste man ju kunna ta på sig den också. Grenremmen gör det onödigt krångligt som jag har satt dit den. Tänker man efter före, blir det en bättre lösning än den jag gjorde. Jag ska göra om det och använda en karbinhake för att förenkla.

Du kanske har annat du vill fixa, tänk dig för bara så det blir rätt hela vägen.

lycka till
 
PFD?

Personal Floating Device är väl samma sak som flytväst. Med eller utan dragkedjeöppning.

Skulle också vilja modifiera en kajakväst. Har scannat hela europeiska marknaden men hittar ingen.

Ryggficka för vätskesystem
dragkedjeförsedda stora fickor fram
svart, grå, gul eller möjligen blå eller vit.

Baltic har 200 sorter minst, men alla suger.
Kanuk har sin 405 som funkar med vätskesystem men framfickan räcker bara för en snusdosa.
 
vill inte riskera tappa saker om jag rollar så det e därför jag vill kunna stänga fickorna helt med dragkedja helst.

Finns palm kaikoura som kostar skjortan. hiko aquatic också men den sitter inte bra plus jobbiga färger nu.

om det finns samma fästen på kanuk 405 på framsidan som på baksidan så skulle man kunna sy en egen stor framficka och hänga på, men tror inte det finns det.
 
ja Mocken med mesh verkar ömtålig. Om man ska klättra i kajaken från vattnet kanske det är lätt att riva sönder den mot nån skruv eller så. Sen såg jag att den bara har 45N i de lägre storlekarna.
 
Både Vaikobi och Mocke är avsedda för surfskis, dvs sittgrop och inte sittbrunn. Möjligt att ryggelementet tar i sittbrunssargen på vissa kajaker.
 
Utan att vilja framstå som någon "Dysterkvist" i diskussionen så tänker jag att det blir lite märkligt om man väljer ett flythjälpmedel utifrån om man kan förvara prylar i fickor och inte minst om man kan addera ett par kilo vatten, eller mer, i en vätskesäck.

Jag måste erkänna att jag moddade om en Hiko flytväst med både extra fickor och vätskeficka. Paddlade mycket med den ett par, tre år, tills jag testade kamraträddning och självräddning i lite vågor och med min normala utrustning.

Ett par kilo extra i vatten på ryggen gör inte så mycket när man ligger i vattnet, men är milt uttryckt ingen fördel när man ska försöka ta sig upp i kajaken. Ett par fickor framtill med en del prylar gör det inte heller lättare att ta sig upp och på plats igen.
Kort sagt så insåg jag efter ett par tester att sannolikheten att jag skulle klara en räddning i skarpt läge med en flytväst med vattenlast och bulkiga fickor fram var så reducerad att jag därefter har moddat om mina flytvästar till att vara så "rena" och enkla som möjligt. Gärna lätta och luftiga.

Prylar och vatten vill jag också självklart ha så lätt tillgängligt som möjligt. Det får bli i däcksfickor och i mindre fickor inne i kajaken, fastsatta i limmad karborreremsa.
 
Finns fördelar med att inte har en massa bulk på bröstet vid kamraträddning och självräddning. Öva med olika varianter får ge svar och förmodligen ytterligare frågor.

Med torrdräkt kanske PFD bara ger nackdelar?

Jag har noterat vid egna övningar att högvolymkajak som VKV Offshore är svårare att ta sig upp på och i än syskonet VKV Lisa.

Kajaker byggda med eskimåsväng i åtanke dvs kajaker med lägre akterdäck innebär också lite enklare mekanik att komma upp på.

Thure
 
har gjort många självhjälpsövningar med vätskesystem på ryggen och prylar i framfickor och upplever inte det som nåt större problem. För bulkigt vill man ju inte ha det, men där får man ju väga för och emot.

Har man inga fikaluckor så vill man gärna kunna ha lite kamera, snacks och dylikt lättåtkomligt ändå. Däcksväska och sånt går bort för mig. Vill ha så slimmad båt som möjligt och ordning och reda på småprylarna i fickor.

Vattenflaska på däck gör att man dricker mer sällan + att du måste släppa paddeln, vilket inte är så bra på öppet hav i stora vågor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
mielo Var hittar jag en "racing"-flytväst? Paddling allmänt 0
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
L.A. Flytväst med stor ficka Paddling allmänt 1
Wibrån Tvätta flytväst bäst? Paddling allmänt 7
Trikåmannen Illaluktande flytväst Paddling allmänt 14
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
manlan Flytväst m. bogsersystem Paddling allmänt 3
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
Spinspider Kapellet innanför eller utanför flytväst? Paddling allmänt 2
Teknikern Flytväst eller inte flytväst,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 77
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
Niftigolebb Bra flytväst som andas Paddling allmänt 4
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
torger nära-land-flytväst Paddling allmänt 9
stefanhum Flytväst med bogserlina+cowtail Paddling allmänt 9
Vandrare Flytväst för barn 5-10 kg? Paddling allmänt 4
MartinR CE-godkänd flytväst för forspaddling Paddling allmänt 8
Josie Flytväst/dammodell? Paddling allmänt 3
bieurn "Kloss"-flytväst? Paddling allmänt 6
pellegill Vad har du för flytväst? Paddling allmänt 4
wilhelm-tell Flytväst: Stohlquist Wedge Paddling allmänt 0
bieurn >>SIVEN: "flytväst att trivas i" ? Paddling allmänt 8
Marzocchi Flytväst Paddling allmänt 7
bluewing Tips om flytväst önskas! Paddling allmänt 1
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Banankontakt Flytväst/kapellrelation Paddling allmänt 2
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
Strmbrg Moddad flytväst! Paddling allmänt 0
laggar Flytväst Paddling allmänt 3
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...