Tölt

Har egentligen ingenting direkt att säga om hästsport. Bara kul att vara först ut :)

Ok, för formalitetens skull så kan jag väl nämna att far min har haft en islandshäst. Försökte få henne att tölta, vilket kanske gick i kortare perioder.

Hur som helst pratade han så mycket om hur behagligt det var att rida tölt, dvs. inte så "guppigt". Jag måste ha gjort något fel, för det var inte särskilt rumpvänligt.

Vad säger ni töltvana? Är det behagligt för ryttaren?

Be careful out there /Joel
[Ändrat av Polarnatt 2007-02-23 kl 17:10]
 
Rätt tölt är bekväm

Hej

Rätt tölt är väldigt bekväm! Däremot kan det vara svårt om man är ovan att få till det riktiga "flytet".
Kan man få lite tips av den som normalt rider hästen är det guld värt.
Det är heller inte så enkelt som man ibland kan tro av turridningsfirmor, ibland kan man behöva jobba rätt friskt med överskänkel, mage och säte för att bibehålla den fina tölt man förhoppningsvis har fått till.

Lycka till! Det finns inte så mycket som slår en härligt frisk tölt på någon fin grusväg... du har mycket att se fram emot.

Hälsningar
Maria
 
När man töltar ska man "flyta" fram. Det är bekvämt och skönt. Det du gjorde var grisepass- och det är inte bekvämt.
Det jag har lärt mig om tölt är att man tar tag i tyglarna sitter so m en gammal gubbe och in med rumpan -hästens rumpa så man får den under sig.Höjer något på handen och kommer fram i tölt. Ofta får man göra halvhalter för att hästen ska bli uppmärksam.
Kan varmt rekomendera islandshästar.
 
Ja, tölt är bekväm när den är rätt riden, som alla andra skrivit.

Många islandshästar som har problem med tölten (eller en ryttare som gör fel) kan lätt falla in i exempelvis passgång - och det är inte lika bekvämt. Det är som att sitta på en långsam borrmaskin och efter ett tag får man grymt ont i ryggen.
 
Har inte heller sådär jättemycket att säga om det, bara ridit ett par gånger på såna. Vill bara inflika att jag tycker att det är nåt alldeles speciellt med islandshästar och att tölt är rätt charmigt på nåt sätt^^ därmed inte sagt att jag haft rätt teknik, haha! Rätt vad det var drog hästen iväg toksnabbt så man blev nästan rädd för att flyga av. Men annars tyckte jag det var en riktigt härlig tur som jag gärna gör igen.
 
kanske fick du hästen i pass istället..rätt vanligt för den ovane! Om tölt är den bekvämaste gångarten, så är pass den skumpigaste!
 
Bättre sent än aldrig

Vad jag tror så började hästen trava, det är inte alls bekvämt att trava för den ovane.
Pass är en 5:e gångart som en del islandshästar har, och kräver en del skicklighet att utföra.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...