• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandringskompisar

Nu är jag i Kåbdalis och väntar ut regnet. Min vänstersko tar in vatten. :( Så foten är svullen och irriterad. Jag behöver ta mig till Jokkmokk dit min vän skickar upp mina gamla vandringskängor omsulade.

Men från Kilpisjärvi till Kautokeino är det över 17 mil utan provianteringsmöjigeter och från Vittangi till Kilpisjärvi har jag 27 mil, varav 16 på led! Hur löser man det? Samtliga stugor är obemannade.
 
Vilken prestation! Beundransvärt bra gjort!
Tyvärr befinner jag mig långt från de trakter du befinner dig nu och kan inte bistå med hjälp eller kloka råd.
 
Nu är jag i Kåbdalis och väntar ut regnet. Min vänstersko tar in vatten. :( Så foten är svullen och irriterad. Jag behöver ta mig till Jokkmokk dit min vän skickar upp mina gamla vandringskängor omsulade.

Men från Kilpisjärvi till Kautokeino är det över 17 mil utan provianteringsmöjigeter och från Vittangi till Kilpisjärvi har jag 27 mil, varav 16 på led! Hur löser man det? Samtliga stugor är obemannade.

Fasiken! Jag skrev ett långt inlägg men det försvann när jag tryckte på förhandsgranska så jag får börja om. Inte säker på du blir inspirerad av att läsa men jag kör på :)

Hur vågar du ge dig iväg utan cash att kunna införskaffa något så litet som ett nytt liggunderlag? Hur löste sig den biten?

Angående dina kängor! Lite sent omsider kanske men det är ju hyffsat med folk i Kåbdalis-trakten! Bara kolla upp med närmsta boende eller bemannade service-ställe där, vad det än är och antingen ring eller gå dit och förklara läget! Första kanske inte ger jackpot, men det andra kommer definitivt att göra det och du skulle kunna ha kängorna redan nästa dag.

Jag kan tycka mig utläsa en hel del självskadebeteende i det du gör. Jag är imponerad av vad du gör och vad du tagit dig an, men det du brottas med är typiskt sådant man brottas med när man på egen hand bryter ny mark. Man får fråga sig själv om det är värt det, om man lär sig något av det, vad man har för nytta av erfarenheten och om man ska eller orkar fortsätta och fullfölja. Människan är i grunden ingen solitärlevande även om samhället emellanåt får en att tro det i perioder.

Är sträckan 27 mil också helt utan möjligheter till proviantering? Hur du ska packa beror på hur lång tid du tror du tar på dig att ta den sträckan, 14 dagar kanske?, men då får du ligga i. Ta höjd för att du kanske blir risig ett par dagar också och tvingas stanna upp. Det borde gå att packa hyffsat trevlig mat, och ändå klara vikten ganska rimligt. Hur mycket bär du på som det är och hur mycket kan du lasta på utan att ryggen går av? Vad har du för tillagningsmöjligheter av maten? Tack och lov minskar ju vikten hyffsat snabbt allt eftersom.

Hade det varit jag hade jag fuskat och kört på torkad fisk, proteinpulver, hårdost, nötter samt olivolja, kokosfett och sådant. Eventuell god mat samt kolhydrater hade fått följa med i den mån ryggen och ryggan pallar. Lite grönt i form av blad, löv och barr samt grus finns alltid att hitta och tvinga i sig längs vägen, men man måste vara 100% säker på att magen pallar en sådan kost(väldigt enkelsidig och strikt LCHF) och ändå fungerar både fysiskt och mentalt samt att man inte samtidigt dödar sin själ! En vilja av stål räcker inte, det krävs mer! Väldigt effektivt däremot, ca 12kg och du har runt 150 gram kvalitetsprotein per dag och totalt ca 2400 kcal per dag i en hel månad :) Ska man packa samma mängd för samma tid som något mer än bara "ätbart" dvs gott så blir vikten säkert den trippla, eller vansinnigt dyrt om man ska köpa torrmat på påse(5st om dagen) :D Och stå och torka själv har man inte alltid möjlighet till. Någon risk att sabotera med vitaminer och mineraler föreligger inte på så kort tid och särskilt inte med en så nyttig om än vidrig kost :D Vill man göra det lättare för sig laddar man på med ett kilo dubbelnougat och tar en bit när det är som svårast(typ direkt efter maten) :)

(jag har ej provat detta i fält, men gjort så under två förnedringsveckor på hemmaplan av diverse orsaker och det går förvånansvärt bra(dock utan guldnougat))

Nu skulle du ju bara tillryggalägga 27 mil så dina möjligheter ser mycket bättre ut, men hur många kilo kan du packa, möjlighet att införskaffa, tillagningsmöjligheter och så?

P.s varför har du inte haft någon blogg där du laddar upp bilder och sånt under hela sträckan?
 
Senast ändrad:
Är stuck här i Gällivare. Kommer inte vidare. Jag har fortfarande inte lyckats hitta en GPS-app som jag kan använda offline. Jag fick hjälp i två timmar på elgiganten utan att bli klokare. Det är bara ett av en hel rad problem. Jag kommer inte vidare nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Vandringskompisar Sylarna v.26-27 Reskompis 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...