Fjällvandra med barn - var?

Hej!

Jag skulle vilja ta med mig mina killar, 7 och 10 år, på fjällvandring i sommar. Skulle vilja ha tips på bra resmål och turer! Vill gärna komma upp en bit norrut. Det får gärna ingå någon topptur eller annat äventyr. Tanken är att vara hemifrån ca en vecka, inklusive resa från Västerås.

Sannolikt blir jag ensam med mina killar, så jag måste klara att bära packning själv och helst inte ha för långt till fjällstation eller liknande. Kan bo i tält, stuga eller fjällstation beroende på vad som passar bäst dit vi ska.

Jag är uppvuxen med friluftsliv och klassar mig som van, men har inte varit ute på några längre turer med barnen. Någon vandring med övernattning på Bruksleden hemmavid har det blivit och de gillar att vara ute.

Jättetacksam för tips!
Pia
 
Härjedalen/Jämtland

Inte för långt upp men fina fjäll.
Funäsdalsfjällen. Finns mååånga fina dagsturer, även paddling, MTB och via ferata. Mittåkläppen är häftig att gå upp på. Svansjökläppen är ju en enkel toppbestigning om man tar bilen upp.
Jämtlandstriangeln om man vill gå mellan stugorna kommer säkert någon föreslå.
Annars är ju Abisko vackert om man vill ah ännu högre berg.

Lycka till!
 
Min "läxa" från tiden med egna barn kring dessa åldrar var att kortare men mer omväxlande och "häftiga" rutter med branta stup och vida vyer var en klart större succé än långa anmarscher nedanför trädgränsen och "snällt" traskande i dalgångar och lågfjäll. Ur den synvinkeln var det otroligt tacksamt att starta/avsluta i Abisko och/eller Björkliden, varifrån man med linbana kan ta sig direkt upp i vackra och storslagna fjällandskap. I området finns också ett antal trevliga stugor och lagom mycket folk ute.
En annan bra grund för att både barnen och den vuxne ska få en njutbar tur tycker jag är att lägga rutten så att man slipper "idag måste vi nå fram till punkt X"-syndromet. Även ur den synvinkeln är området sydväst om Abisko/Björkliden bra - det är inga jätteavstånd och gott om möjligheter att improvisera diverse reträttvägar och "plan B"-scenarier.

På min (dåvarande) sjuårings första fjälltur startade vi med en provrunda: steg av nattåget i Björkliden, åkte upp med liften, beundrade utsikten, men sen traskade över passet bakom Njulla ner till Abisko och sov på fjällstationen. Nästa dag var det noll sikt och regn, så vi åt våfflor, lekte i strandkanten och finjusterade utrustningen.
Dag tre var det fint väder och jag hade fått kläm på alla små klagomål och fötretligheter typ "veck i strumpan". Vi gick mot Kårsavagge och tältade strax utanför nationalparksgränsen. Dag fyra hade vi en fin tur till Kårsavaggestugan, där vi sov "i riktiga sängar". Dag fem var det full fart uppför branten mot Låktatjåkkastugan, men väl uppe tog orken (eller intresset) tvärt slut, så vi slog läger vid sjön. Nådde stugan under små lekar och kringelikrokar dagen därpå. Bodde där två nätter, åt våfflor och gjorde en kravlös liten toppbestigning i oledad terräng, vilket var jättespännande. Sedan var det kul igen att vandra lite längre och sova i tält, så vi tog oss lugnt österut och ner mot Björkliden, med en tältnatt och ett par små snedsprång upp på några anonyma småtoppar däremellan. Vi hade tittat oss mätta på fantastiska utsikter över berg och vatten, och tyckte bägge att turen varit alldeles lagom lång.
 
Jag har varit en hel del i Härjedalen, både som barn och vuxen. Kring Funäsdalen och Bruksvallarna finns många fina turer av olika karaktär och svårighetsgrad beroende på hur långt barnen går.
Anåfjället har ju en väldigt speciell karaktär och är en tuffare vandring än till exempel Hamrafjället eller mittåkläppen, som ändå är fantastiskt fina vandringar. Våfflor i Djupdalsvallen är ett måste efter mittåkläppen.
Hur långt brukar barnen gå när ni vandrar hemma?
Kolla gärna guldturerna på Funäsfjällens hemsida, där finns många turförslag.
 
Jag har varit en hel del i Härjedalen, både som barn och vuxen. Kring Funäsdalen och Bruksvallarna finns många fina turer av olika karaktär och svårighetsgrad beroende på hur långt barnen går.
Anåfjället har ju en väldigt speciell karaktär och är en tuffare vandring än till exempel Hamrafjället eller mittåkläppen, som ändå är fantastiskt fina vandringar. Våfflor i Djupdalsvallen är ett måste efter mittåkläppen.
Hur långt brukar barnen gå när ni vandrar hemma?
Kolla gärna guldturerna på Funäsfjällens hemsida, där finns många turförslag.
 
Ljungdalen! Där var vi flera gånger när barnen var små. Finns stugor, goda tältplatser och fjällstation att välja på. Fina hällristningar, fiske (även med guide) och fjälltoppar. Extremt vänlig plats att komma till!
 
Stämmer in i Funäsfjällen som flera redan rekommenderat. Det finns massor av fina och bra dagsturer för alla åldrar och vi har varit där senaste tre åren, bott både i Funäsdalen samt Bruksvallarna, Barnen är nu 7 respektive 9 år gamla och det finns fortfarande mer att se och uppleva i området. :)

Det finns också jättefina leder som man kan gå för att få en härlig rundvandring med övernattning i tält. Så i Funäsfjällen kan ni få det mesta oavsett om ni vill tälta eller bo i stuga.

Vi har alltid bokat en liten lägenhet som vi haft som bas för att sedan kunna gå på precis så långa turer som vi själva vill och som vädret tillåter.
 
Om ni inte redan bestämt er så kan jag rekommendera Marsfjällen.

Vandra de där när mina barn var små.Vi åkte buss till Marsliden och vandrade därifrån till Fatmomakke.
Den yngsta var 4 år så vi tog många pauser och var ute 4 dagar med övernattning i tält. Att ta det på 3 dagar ska inte vara något problem med lite äldre barn.

Leden är lättgången och naturen omväxlande. En lagom kort sträcka genom skog upp till trädgränsen sedan en dal som domineras av branta bergssidor. Upp mot passet vid Ortsen ligger ett snöfällt kvar hela sommaren. Efter passet öppnar sig utsikten västerut. Fina tältplatser på "tårtbiten" mellan bäckarna där leden från Fatmomakke ansluter. Vid fint väder tar man sig upp på Marsfjället med fantastisk utsikt åt alla håll.

Åker man bil får man ta sig tillbaka till Marsliden, annars fortsätter man till Marsfjällskåtan för att sedan avsluta i Fatmomakke.

Trevlig fjällsommar.
 
Jag håller med Joanna. Det absolut mest omväxlande området är Abisko/Björkliden. Här följer en mejlkonversation jag haft i detta ämne:

[
Tjenare Håkan,
Har med glädje läst igenom det mesta av dina berättelser om vandringarna i området runt Abisko.
Har så smått börjat ta med barnen (7 och 10 år) till fjällen på lite äventyr.
Förra året var vi tre dagar i kärkevagge och Trollsjön.
I sommar är tanken att vandra 4-5 dagar runt Abisko. Planen är väl i stort att gå:
1. Björkliden-Låktatjokkastugan (Tältplatser, svårighetsgrad)
2. Låktastugan-Latnjavaggi-forskningsstationen (Tälta vid forskningsstationen någonstans, svårighetsgrad)
3. Mot frippes fall eller kårsavaggestugan
* Finns det tältplatser vid eller i närheten av fallet?
* Antar att det är mer tältplatser nere i dalen (lämpligare med barn, svårighetsgrad på dessa alternativa rutter)
4. Mot Abisko
* Följa Kårsavagge eller upp mot Njulla och liften?
* Hur bör man gå mot Njulla på bästa sätt?

Hej!
Vad kul att ha inspirerat till turer i detta område. Extra trevligt att du tar med era barn i så pass tidig ålder på vandringar. Min egen erfarenhet är att om man bara låter barnen bestämma tempo och rastplatser mm, så orkar de gå längre än man förväntar sig och de har roligare på färden.
De fyra delar som du har delat in färden i är mycket olika när det gäller svårighetsgrad rent fysiskt.
Del 1 är i det närmaste 10 km uppför med en höjdskillnad på ca 900 meter. Det är tufft.
Del 2 är ca 6 km i varierad (vacker) fjällterräng. En del upp i början men mycket ner mot slutet.
Del 3 (om jag väljer Frippes fall) är ca 3 km småkuperat
Del 4 ca 7 km småkuperat.

Här följer mitt förslag
Dag 1: Följ stigen från Björkliden upp mot Låktastugan, men gå inte ända fram. Låt barnen bestämma. Här kommer ett litet men... Jag har nämligen aldrig vandrat den där stigen. Jag är däremot övertygad om att det finns skapliga tältplatser. Mitt förslag är att du startar en tråd på Utsidan och frågar. Du kommer att få bra svar - jag lovar. (7 km?)
Dag 2: Gå upp till Låktastugan och ät var sin underbar våffla till lunch. De är magiska. Gå sedan söderut från stugan in i Guoblavaggi. Efter ett par km svänger ni upp - österut, till vänster - upp i det som kallas Harpasset. (Namnet finns inte på kartan.) Precis när ni kommit upp för den branta (men ganska korta) backen ska ni stanna. Uppe till vänster - ca 50-75 m från leden (dåligt markerad) gömmer sig en helt underbar tältplats som jag beskrivit ganska noga i en av mina Abisko-texter (jag tror det är den senaste). DÄR ska ni övernatta. (Ca 6 km)
Dag 3: Fortsätt ner i Latnjavaggi, och följ stigen förbi forskningsstationen. Om vädret är dåligt så följer ni den mycket branta och spännande stigen ner till Kårsavaggestugan. Men gör det bara i nödfall. Vid acceptabelt väder gör ni så här istället: Precis när stigen svänger till höger - över bäcken - så väljer ni att svänga vänster istället och vandrar på sviktande hedar fram till Frippes fall. Då och då under promenaden kan ni leta er fram till kanten och njuta av utsikten ner i Gorsavaggi. Det finns helt fantastiska tältplatser precis ovanför fallet, bara några meter från bäcken. Skickar ni ett foto därifrån till mig så får ni dessutom var sitt diplom. Är det en duschbild ni skickar så får ni diplom av ädlare kvalitet :) (Ca 7 km)
Dag 4: Fortsätt österut ovanför dalgången. Gå gärna rakt över Slåttatjåkka och sedan fram till liften. Njut av färden ner. (Ca 7 km fram till liften)
Nej, det är inte ENBART för att få dela ut fyra diplom som jag förespråkar Frippes fall istället för Kårsavaggestugan. Dalgången är framförallt inbjudande från stugan och inåt. Ni kommer att färdas utåt och hamnar efter ett tag i björkskog som inte är speciellt trevlig.
Nå, om ni nu ändå väljer din ursprungliga plan så finns det flera ok tältplatser vid Låktastugan. Strax söder om forskningsstationen i Latnjavagge finns helt underbara möjligheter att tälta. Nere vid Gårsastugan är det värre. Öster om stugan har jag dålig koll, men inåt dalgången har jag tältat en dryg km väster om stugan.
Håkan
 
Jag och min fru "lånade" hennes systers två söner 9 och 10,5år.
Vi gick Jämtlandstriangeln, med topptur upp på storsylen.
De har aldrig vandrat och tältat förut. De spelar fotboll och dator på fritiden.
De hade var sin ryggsäck och där bar de sovsäck, kläder och personliga saker, vikten var på ca 7-8kg. De tyckte att det var jobbigare att gå med ryggsäcken på dagsturerna än att gå upp på syltoppen.
De erkände att det var jobbigt att gå detta, men de tyckte att det var riktigt roligt. I efterhand så har de sagt att det var det roligaste de har någonsin har gjort.

Vi bodde i tält och käkade på stormkök, vi använde aldrig fjällstationerna.
Det visste de att vi inte skulle köpa något på vägen.
Sen mitt tips är att man bestiger ett berg med dem, för de behöver ett riktigt mål! Att bara gå runt är inget mål för dem, men att bestiga ett berg är ett mål för dem.

En bra sak att ha med sig är en gps-klocka så att man vet hur långt man har gått. Sen den som går långsammast går först, den bestämmer tempot. Bestäm innan när man ska ha paus, vi går en timme och en lite paus, sen går vi en timme med lite länge paus, sen går vi en timme med liten paus sen går vi en timme till och tar lunch.

Gör dem delaktiga, läs kartan ihop och visa har vi ska gå idag mm

Nu vill de få med mig till Kebnekaise, :)
 
Hej Peter,

jag är nyfiken på din tur med pojkarna i Jämtlandstriangeln? Hur la du upp turen, dvs hur många dagar var ni borta?

Jag har tre tjejer, 6, 9, 11, men har tänkt att de kanske är för små för denna tur? De är ganska rutinerade vandrare, men vi har gjort dagsturer och sen sovit i säng, däremot har dagsturerna i sig ärligt talat varit tuffa även för mig... Men en säng har ju gjort att man kan vila upp sig på annat sätt än tält.

Vill gärna bli inspirerad!
tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajsakarin Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 15
Isranunkel Var ska vi fjällvandra? Mamma och treåring Barn och friluftsliv 16
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4
ongdobby Hur långt har ni vandrat med era barn Barn och friluftsliv 10
yps Cykla med tält och barn? Barn och friluftsliv 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...