• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

inst. = förkortning för????

Menar du på allvar att förlag odyl gör fel på detta? Då håller jag med om att det sticker i ögonen, jag trodde du klagade på folk som gör fel på forum, för seriöst, jag är inte villig att jobba speciellt mycket för att typsätta ett foruminlägg korrekt...

Låt mig säga så här:

I Sveriges största dagstidningar och böcker från de största och mest välrenommerade bokförlagen förekommer det regelmässigt typografiska/ortografiska felaktigheter som, om de skulle gjorts av en lärling på ett sätteri på 50-talet, skulle rendera en serie käftsmällar av en sätterichef. Så illa är det tyvärr och det handlar inte om att dessa typografiska regler skulle vara daterade. Det är en ren hygienfråga, på samma vis som att man stavar rätt. För några år sedan försvann de sista korrekturläsarna från DN och därmed den viktiga yrkeskunskap som dessa hade. Följderna är ju uppenbara för den som läser DN – texterna vimlar av språkliga och typografiska fel. Men DN är inte ensamma i detta sammanhang utan är i gott sällskap med de flesta tidningar.

Mats
 
Tänk, "100x" står det på oscilloskop-probar med 100 gångers förstärkning, undrar vad x är där då? :)

Du svarar ju själv: här är x = "gångers förstärkning" (underförstått 100 gånger ingående mätvärde) och det är nog intuitivt för de flesta oscilloskop-användare.

/Patrik, länge sedan jag använde dito
 
@nermander
För att förtydliga tangos tämligen utmärkta svar... x torde syfta på insignalen, 100x betyder alltså "100 gånger insignalen" :D.

Men, man ska ju minnas att betydelsen av något beror starkt av sammanhanget det hittas i. Vill man skriva "100 gånger x" sysslar man sannolikt med algebra, och då är det korrekta att skriva "100x" (det är ingen som sitter och skriver ut små x i onödan när beräkningarna börjar ta nån sida...) . Det innebär ju inte att alla instanser av "100x" som man kan hitta måste betyda just "hundra gånger x". Det kan ju exempelvis betyda "100<sub>2</sub> gånger x" = 4<sub>10</sub>x... ;D

Om jag av någon anledning vill använda variablerna/konstanterna <i>b</i>, r och a (normalt är a och b konstanter och r en variabel, men detta är en konvention, inte en regel) och multiplicera dem är det helt korrekt att detta kan skrivas som "bra". Det betyder inte för den delen att "bra" alltid refererar till en multiplikation av mina variabler... Sammanhang is the shit you know.
 
Tack för trevliga och allmänbildande inlägg.

Jag undrar lite vart det tryckta tidningsspråket är på väg.

Om man inte språkgranskar tidningstext så att det blir svår att förstå kommer inte då de potentiella kunderna då att sluta betala för sitt tidningsläsande?

Thure
 
Jo Thure, så är det säkerligen.
Själv ligger jag på Kvalitetsredaktören hos SvD oftare än jag borde behöva. Tänker fortsätta prenumerationen ett tag till men det går inte en dag utan att jag mentalt gråter en tår över det tryckta språkets förflackning. Det är inte bara korrekturläsarna och typograferna som försvunnit från trycksaksproduktionen - rubriksättarna borde transporteras i en tidsmaskin tillbaks till 50-talet för utbildning/uppfostran. Och Chefredaktörerna borde åka med dom också, det vore nyttigt för dom...

Låt mig säga så här:
I Sveriges största dagstidningar och böcker från de största och mest välrenommerade bokförlagen förekommer det regelmässigt typografiska/ortografiska felaktigheter som, om de skulle gjorts av en lärling på ett sätteri på 50-talet, skulle rendera en serie käftsmällar av en sätterichef. Så illa är det tyvärr och det handlar inte om att dessa typografiska regler skulle vara daterade. Det är en ren hygienfråga, på samma vis som att man stavar rätt. För några år sedan försvann de sista korrekturläsarna från DN och därmed den viktiga yrkeskunskap som dessa hade. Följderna är ju uppenbara för den som läser DN – texterna vimlar av språkliga och typografiska fel. Men DN är inte ensamma i detta sammanhang utan är i gott sällskap med de flesta tidningar.
Mats
Tack Mats, jag är uppenbarligen inte ensam kvar med den åsikten...
 
Även i många nyligen utgivna böcker på svenska förekommer det rent slarv och IMHO alltför mycket upprepningar. Skulle gå att stryka ned och förbättra en hel del.

En erfaren redaktör kan med några enkla språkjusteringar och strykningar ofta enkelt förbättra läsbarheten av de flesta manus. Proffs gör skillnad!

Thure
 
[...](normalt är a och b konstanter och r en variabel, men detta är en konvention, inte en regel)[...]

I vilka fall skulle det vara en konvention att a och b är konstanter och r en variabel?

Skulle gå att stryka ned och förbättra en hel del.

Inte för att vara den, men är inte ned inte bara helt onödigt utan även fel i den citerade meningen? Om inte, vad skiljer i så fall stryka ned från stryka?
 
Menar du på allvar att förlag odyl gör fel på detta? Då håller jag med om att det sticker i ögonen, jag trodde du klagade på folk som gör fel på forum, för seriöst, jag är inte villig att jobba speciellt mycket för att typsätta ett foruminlägg korrekt...

Däremot brukar jag använda Latex för att producera någorlunda officiella saker med mycket matematik i, just för att få korrekta multiplikationstecken och en visuellt tilltalande layout.


Tror du menar LaTeX, "Latex" är något helt annat... ;)

Mvh troswe
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.