Friluftsliv med barn utan bil?

Jag tycker det har gått bra att resa med små barn i liggvagn, det var lite jobbigt att försöka sova när man såg dottern hänga från översta slafen i en halvsjaskig sele bara :) men dottern sov finfint.

Jag tycker nog inte heller att man behöver hindra sig från fjällen med små barn men då kan det vara bra att förbereda sig och att bestämma sig för om man gör det för sin egen eller för barnens skull. Sen får man anpassa utifrån det. Jag har själv prioriterat att när barnen är med ska det vara på ett sätt som inte förstör deras lust att vara med i naturen. Det är då det känts mer lämpligt att stanna hemma och göra så enkla men frekventa utflykter som möjligt så att de får vänja sig vid att vara ute i skogen. Gör jag det för min egen skull är det en helt annan sak, då är det bara om plånboken och energin gör det värt ansträngningen att ha barnen med, som avgör.

Min dotter och jag åkte upp till fjälls nu i somras, hon är åtta år och det var på gränsen att det passade henne och att hon förstod sig på naturupplevelsen. Såklart individuellt men kan vara något att förhålla sig till iaf. Vi hade hursomhelst mycket trevligt. Hon gick kanske tre mil på fem dagar, fördelat på dagsutflykter. Hon tyckte att fjällvärlden var superhäftig, även om hon samtidigt hade varit fullständigt nöjd att sitta vid första fjällbäcken och leka i en vecka.

/Henrik
 
Ja det dröjer länge innan barnen uppskattar "det stora" så att säga.

Jag gjorde försök att få mina barn lite intresserade genom att vandra med dem när de var 6 år (det är två är mellan dem så det blev två vandringar med två års mellanrum, sen två år senare gick vi hela familjen samma sträcka). Vi gick bara Upplandsleden från Marma till Hemlingby, två övernattningar (bägge gångerna fick vi bryta i förtid och ringa efter hämtning, första gången på grund av myggbett och brännässlor och andra gången på grund av att regnkläderna inte höll tätt).

Men i alla fall, för ungarna var det ju inte annorlunda än att gå ut i skogen hemma (där hade vi ju provvandrat en övernattning innan för att kolla att grejerna funkade). De gick och pratade med fjärilar och var mer intresserade av när nästa fikrast skulle vara:). Klättra upp i ett fågeltorn, rasta i ett fast vindskydd och luncha i en gammal fornborg var typ höjdpunkterna. Och glassen när vi gick genom Älvkarleby...
 
Enkla turer hemmavid är nog mest rätt med barn. Det som är kul är ju ändå att sitta och hälla vatten/kasta stenar/flyta båtar i en bäck :).

Viktigt också att visa dem att det inte behöver vara svårt och jobbigt att vara ute.
 
Precis. Man ska inte låta dem vakna klocka 5 på morgonen av att de ligger och sover i en vattenpöl på grund av att en söm i tältet läckt, och sen försöka få dem att gråtande äta gröten innan man ger sig av på en timmes vandring hemåt:) Fördelen var ju iofs att vi var tillbaka hemma redan klockan 7 på söndag morgon.
 
@nermander
Lol, hoppas kidsen dina var så pass unga att man kan hoppas på att de glömmer... Lät som en mindre kul tripp :D.
 
Som tur var så var det ju bara övningsövernattningen i skogen hemmavid.

Jag hade sovit i tältet innan (hade haft det när jag vandrade med dottern), men beroende på hur man sätter upp det så hamnade droppet från den där sömmen utanför innertältet. Nu råkade innertältets golv hamna utanför den där sömmen och då droppade det innanför.

Han var vid gott mod nån timme senare när regnet hade slutat och vi nästan var hemma. Då märkte han ju också att han hade överlevt även fast det varit lite obehagligt.
 
Härligt :).
Vi var ute och tältade med våran treåring förra helgen, men det var som trivsamt katastroflöst, hon lyckades inte ens ramla i nån bäck/sjö (trots att vi hade ett ombyte och tänkte att "jaja, det är ju utbildande att plurra" och därför lät henne hållas ;)).
 
Många tågstationer ligger väldigt naturnära. Enafors är en klassiker. Samt den sista Abiskostationen innan Norge. Många i Norge. Frågan är vad man söker. Inlandsbanan kanske också går periodvis.
 
Vi tog tåg/buss från Norrköping och vandrade kebnekaise - Abisko med hund och 9.5 månaders pojk. Blöjorna vägde 2.5 kg. Jätteskönt!

Peter
 
Vi funderar på att ta tåget (och buss sista biten) från Uppsala till Storulvån. Vi är två vuxna och två barn (åtta resp. fem år). Vi brukar åka bil upp, och den brukar vara rätt så fullpackad, men det är ju iaf delvis för att vi då inte behöver välja bort särskilt mycket ur packningen.

Nu funderar jag på hur jobbigt det är att få med oss packningen för oss fyra för en vecka inklusive tält, sovsäckar osv på tåget.

Planen är att ta med två tält (2 resp 3-personers), så att åttaåringen och en förälder kan gå lite längre turer än vad femåringen klarar av. Femåringen och en förälder kommer sannolikt stanna i närheten av fjällstationen och göra dagsturer.

Ni som brukar åka tåg/buss till friluftssemestrar med barn - hur fixar ni att få med er packningen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders V Bok om friluftsliv och barn Barn och friluftsliv 1
skogsflicka Barnböcker om friluftsliv Barn och friluftsliv 6
Sejrla Ny youtube-kanal med tema familj och friluftsliv Barn och friluftsliv 2
Katjakajak Friluftsliv och tälta Barn och friluftsliv 0
bastuper Friluftsliv i Örnsköldsvik Barn och friluftsliv 0
kjegoreri friluftsliv för olika åldrar Barn och friluftsliv 1
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...