Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29"

Letar efter en instegs/första-mtb och ska ev. åka och kika på en begagnad som på den bifogade bilden.
Har cyklat ganska mycket på landsväg och tycker om att vistas i skogen så tror därför att mtb är något för mig.

Är priset någorlunda rimligt eller finns det prutmån tror ni?

Något speciellt som jag ska titta på?
Är generellt sett ganska duktig på att meka med cyklar men är inte så haj på just mtb.

Andra tips mottages också tacksamt!

Storleken verkar ok så behöver inga tips om det och snälla inga korta, otrevliga svar om att använda sökfunktionen. Jag har läst många andra forumtrådar också.
 

Bilagor

  • Mtb-blocket.jpg
    Mtb-blocket.jpg
    83.2 KB · Visningar: 4,355
Jämföra cykelkomponenter är jag inte bra på men cykeln Du länkar till är väl en Yellowstone från samma tillverkare? Den kostar 8000 kr ny, lika mycket som den begagnade kostar. Cykeln i Blocket-annonsen är en Grand Canyon med 10 000 i nypris.
 
En cykel för 10 000 i nypris köper man inte för 8000 begagnad såvida den inte är utrustad med bättre komponenter än den nya vilket jag inte ser är fallet. 50 % av nypris är vad jag skulle ge inte en krona mer.

Mvh / Johannes
 
Ska du trampa i skogen någelunda regelbundet för motionens skull nog va bra att satsa på en cykel med minst XT komponenter på växlar o reglage..helst vevparti o bromsar mm oxå..

Då är vi nog uppe i 15000kr i nypris...ca10 000 beggad i gott skick..
 
Då är vi nog uppe i 15000kr i nypris...ca10 000 beggad i gott skick..
Tänkte försöka att cykla regelbundet men i och med att jag även har andra intressen innebär det väl just nu ca 2-3 gånger i månaden. Då letar jag efter någon sorts "instegs/första-mtb och tror att denna kan vara en sån. "Fastnar" jag för det kan det ju bli oftare men då kanske man ser sig efter en annan cykel. Svårt att förutse alla ens behov!

Budgeten nu är max 10 000 kr, helst mindre, men jag vill jag ha okej kvalitet. Kan meka men tycker att cyklingen är roligare :).

Max 5 tusen skulle jag betala för en begagnad. (Men ändå hellre köpa en ny när mellanskillnaden är så liten, cyklar slits fort)
Letar efter en begagnad kvalitetscykel om det nu finns efter ditt inlägg..
 
Senast ändrad:
Hej igen... Köper du en bra cykel me kvalite o bra komponenter så blir den lättare att sälja om de hela inte skulle va din grej o du får i stort sett pengarna tillbaka om du köper begagnat...
 
Har skickat mitt mobilnumret till dig via mail.

Kan Du beskriva cykeln mer? Hur gammal är den? Storlek? Specifikationer på komponenter m. m.? Länk där jag kan läsa mer om den?

Jag är 180.
 
Har du spanat nåt på cykelforumet happymtb.org? Där finns det mängder av köpa-cykel-trådar för både nybörjare och proffs. Dessutom har de ett väldigt aktivt köp/sälj.

Jag cyklar själv på en Canyon Nerve XC. Det är ett väldigt bra och prisvärt alternativ. Nackdelen är att du ofta inte får möjlighet att prova ut storlek/modell innan köp. Generellt är det dock lättare att köpa MTB på nätet än lvg eftersom storleken inte är lika kritisk. Kolla Canyons storleksguide! Jag är 183 med innerbenslängd på 84 och då passar medium bra men jag låg nästan mittemellan m och l (hos canyon iaf - det kan variera)

Lycka till!
 
Har du spanat nåt på cykelforumet happymtb.org? Där finns det mängder av köpa-cykel-trådar för både nybörjare och proffs. Dessutom har de ett väldigt aktivt köp/sälj.

Ville inte starta ännu en köpa-mtb-tråd när det finns många andra så har läst en hel del i andra forumtrådar istället, bl a på happymtb.org. Jag kom då fram till att en cykel från Canyon skulle kunna passa, därav mitt första inlägg.
Nu har tråden ändå utvecklats till en köpa-mtb-tråd ;-).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...