• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Facebook gilla-knappen spårar dig

Ser att Utsidan också skaffat facebook knapp "gilla". Kul kan man ju tycka, men man ska vara medveten om att allt man gör på sidor med "gilla"-knapp syns hos facebook, oavsett om man har facebook-konto eller ej (ip-adressen syns). Lite trist för alla som tänkt surfa porr, ägna sig åt terrorism, skriva skit om andra under anonymitet, eller inte gillar att bli övervakad.

För alla paranoida, var lugna, det finns en lösning, utan att gå via hemliga servrar. Både Firefox och Explorer kan spärra knappen. Det går ganska lätt att ta reda på hur.
 

clindh

Forumvärd
Jovisst ser Facebook IP-adressen, men så gör även en del annonsörer på sidan och dessutom alla som distribuerar Internet-trafiken. Man vet aldrig vem som tappar av IP-trafik på vägen...

Det måste vara jobbigt att vara paranoid i dagens samhälle :)
 
Att man är paranoid betyder inte att de inte är ute efter en (slitet skämt, jag vet).

Men om jag förstår saken rätt så ser Facebook både min ip-adress samt att jag klickar "från" utsidan? Sammantaget måste ju sån data vara superintressant att sammanställa.
 

clindh

Forumvärd
Att man är paranoid betyder inte att de inte är ute efter en (slitet skämt, jag vet).

Men om jag förstår saken rätt så ser Facebook både min ip-adress samt att jag klickar "från" utsidan? Sammantaget måste ju sån data vara superintressant att sammanställa.
Jo, men så är det med alla länkar från en sajt som du klickar på - inte bara denna.

Mer problematiskt är väl isåfall att även visningen av knappen bär denna signatur. Det är inget nytt för just Facebook, så funkar oftast annonser på sajter också (och allt annat på en sajt som hämtas från en annan server för den delen). Det har varit mycket snack om detta under åren, att de som förmedlar annonser samkör sådan här information. Men just nu är ju Facebook det pratas mer om.

Men fortfarande, det är bara ditt IP-nummer som lagras - Facebook mfl kan inte identifiera dig som person tills du reggar dig där, eller de på något sätt kommer över loggar från en annan sajt där du identifierat dig.
 
Sådant får man nog ta som internetanvändare. Ingen är riktigt anonym, och personligen känner jag inget behov av att skydda min ipadress.

Men visst kan det vara jobbigt för de som inte har "rent mjöl i påsen". Å andra sidan kanske det är lika bra att de kan spåras;)
 
Ja är det anonymitet man är ute efter är nog internet fel plattform. Med dagens teknologiska värld finns en hel massa data om oss på olika ställen, man kan ju välja bort det mesta om man vill, och orkar.

Men de flesta annonsdrivna communities vet en hel del. Och det pågår handel med dessa uppgifter.
Mobiloperatörerna vet var du är och vem du ringer, och lämnar ut dessa uppgifter
Kör du bil i stockolm så vet trängselsystemet när du passerar.
Google vet vad du söker efter, och vilka länkar du klickar på.
Köper du ditt SL-kort med kreditkort så kan sen SL lätt se exakt vem du är och var du reser
Kreditkort i sig ger en hel massa kul info om dig

Så vill du vara anonym så är det nog bäst att avstå från mobil., dator, internet, kreditkort, kollektivkort och bil.

Ha det så kul. jag orkar faktiskt inte oroa mig. Jag orkar inte ens spela vuxen genom att klanka ner på olika communities.
 
Jag oroar mig inte överhuvudtaget men grundorsaken att jag hoppade av Facebook var dels fjortiskänslan (virtuella snöbollar, vampyrtävlingar och n00bs som skickar vidare hoax om försvunna barn osv.) och dels FBs användaragreement. Gillar bl.a. inte att man avsäger sig rätten till sina bilder på evig tid. Jag har kört iRC, ICQ, MSN osv. massor förut men nu inget alls. Använder nu bara jobbets interna chat väldigt mycket dagligen.

Det var nog inte riktat mot mig men vad gäller VISA-kort, SL och vägtullar m.m. så är det ju inte allmän egendom. Det är ju i princip bara Polisen som har behov och möjlighet att rota i sådana saker vid misstanke om brott. Det är viss skillnad mot att fläka ut privatlivet på Internet. Jag skriver mycket på forum men det är i regel inte väldigt privata saker utan mer "är Hilleberg bombsäkert?" och liknande.
 
Jag är med I FB, från början mest för att fotona som togs på företagets kick off fanns där. Idag så använder jag statusuppdateringarna där samt en och annan ögonblicksbild. Dvs bilder som jag inte bryr mig om. Alla andra bilder håller jag därifrån. Kör man sen FB via en klient så slipper man mycket av det tråkia. Kör mest genom tweetdeck, och då kommer infon upp i en snygg kolumn bredvid mina twitterkolumner.

Sociala medier som det kallas är stort och finns därute. Är nästan tvungen att köra en hel del pga jobbet, men sen hur mycket är ju mitt val.

CHristian
 
Jag måste erkänna att jag ibland är lite sugen att öppna kontot igen. Stor del pga att jobbet har en FB-grupp men risken är att man blir en sån där junkie som kör FB-app på iPhonen och sitter och läser vad folk håller på med om dagarna. Typ "sitter på tåget", "åter från toaletten", "gjorde en sockerkaka" och annat superintressant :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...