Trädvandal i Delsjön

Det finns inga naturliga granskogar längs västkusten. Enstaka träd är säkert självsådda men alla större bestånd av gran är planterade. Det är inte heller granskogar som uppstår om marker lämnas att växa igen av sig själva. Då kommer först diverse buskar som viden, enar, slån eller brakved och pionjärträd som björk och tall. Så småningom kommer ek eller bergek, mera sällan bok.

http://www.sna.se/webbatlas/kartor/...and=S&karta=gran_1_000_ar_fore_nutid&beta=smn

Tycks vederlägga detta?
 
Vad glad jag är tråden inte handlar om något jävla as som försöker förstöra ett av Göteborgs populäraste friluftsområden utan om hurvida granar är naturliga i trakten...
 
Senast ändrad:

Nej, inte alls. Kartan visar granens andel av virkesförrådet för 1000 år sedan. Den säger ingenting om huruvida det var granskogar eller inslag av gran i andra skogar.

Nu var det dock inte hur det var för 1000 år sedan jag skrev om utan om hur det är nu. För cirka 150 år sedan fanns det i stort sett inga skogar alls längs västkusten. Det var helt kalt till cirka 15-20 km från kusten. Särö västerskog anses vara den enda ursprungliga skog som finns kvar i Göteborgstrakten. Sedan dess har upphört bete och ljungbränning samt trädplantering lett till att skogarna har växt upp igen. De består dels av spontant uppkomna skogar med björk, tall eller ek dels av planterade skogar med gran, tall eller bok. I liten omfattning har även björk såtts eller planterats.
 

Den karta som du hänvisar till har inte tillräcklig bra upplösning för att avgöra om granen har funnits på Västkusten eller ej. Den är gjord genom provtagningar på olika myrmarker runt om i södra Sverige och sedan kollar man efter bland annat granpollen. Problemet med pollenkarter är att de blir otydliga och man vet inte om trädet växer på platsen av provtagningen eller om det växer några mil längre bort. Kustnära områden är inte lämpliga för gran och den blir lätt utkonkurrerad av lövträd exempelvis ek.

Ska försöka hitta utbredningskartor som är baserade på fynd av macrofosil ex grenar, barr och kottar som inte transporteras så långt.

/stellan
 
Vad glad jag är tråden inte handlar om något jävla as som försöker förstöra ett av Göteborgs populäraste friluftsområden utan om hurvida granar är naturliga i trakten...

För att få ett as att förstöra friluftsområden krävs det väl någon form av voodoo? Fast det klart, blir det tillräckligt tätt mellan asen kommer lukten förmodligen avskräcka all rekreationell användning av naturområdena.
 
Vad glad jag är tråden inte handlar om något jävla as som försöker förstöra ett av Göteborgs populäraste friluftsområden utan om hurvida granar är naturliga i trakten...

Jag som trodde att det var en vardagshjälte som du ville visa upp. Förlåt att jag missuppfattade dig i ditt första inlägg

Måste nog åka till Delsjön och titta själv

/Stellan
 
Skit då i att besöka Delsjön, där finns snart inga granar kvar...

Är det ingen som har en seriös åsikt i frågan? Var är göteborgarna på forumet? Ute o snittar granar?
 
Tycker det låter lite som om det i själva verket skulle kunna vara Stellan som är trädvandalen... ;)

Jag har inte varit vid Delsjön och skulle inte få för mig att mörda träd som tillhör någon annan. Ska jag mörda granar så kan jag göra det på egen mark.

I Skåne håller man även på att utrota de främmande barrträden utanför Ängelholm men det betalas av kommunen. Tanken är att man ska plocka bort bergstallarna och vresrosorna och återskapa det "ursprungliga" dvs den ljushed som fanns där tidigare som var ett resultat bara för att man högg ner ekskogarna och sedan hårt bete. I Ängelholm har man bestämt att ljungheden är den "naturliga naturen" för området. Det ska bli kul att se hur det slutar där. Tanken är att man ska utrota de främmande arterna och det kan låta fint.

http://hd.se/angelholm/2008/10/22/tradvandaler-i-aengelholm/

Jag bor i Skummeslövsstrand i södra Halland och här hade man samma typ av projekt som man har i Ängelholm. Tanken var att man även här skulle utrota bergstallen och vresrosorna för att återskapa det "naturliga" som är i detta fall ljunghedar. Jag tyckte det var ett korkat projekt med tanke på att vresrosorna och bergstallarna planterades för att ta bort ljunghedarna som tidigare inte räknades som naturliga utan skapade av människan genom nedhuggning av ekskogar och hårt fårbete. Jag läste genom projektplanen och kom fram till att utrotning av främmande arter ändå var bra men det blev ändå ett problem med projektet och det var pengar... För att spara lite pengar frågade man om någon frivilligt kunde slälla upp och rensa ut arterna. Det var många som kunde göra det och började såga ner träden. Tanken var att den främmande bergstallen försvann men även alla andra tallar, granar (onaturligt inslag), björkar och alar. Vanlig tall, björk och al är lokala arter och skulle lämnas men de som högg ner hade ingen kunskap om det. Jag har gått och räknat årsringar och många av de inhemska träden som fäldes var mellan 100 och 150 år och detta i ett skyddat område. Nu är det bara några enstaka träd kvar som står helt oskyddat från vindarna och många av dem har dött. Detta är inte Delsjön men väl ett exempel på trädmördare och okunskap...

Detta blir mitt sista inlägg om Delsjön

/Stellan
 
Jag sitter här och kollar en förteckning över vilka arter man trodde fanns på jorden för 300.000 år sedan... nä men, människan finns inte med som ett naturligt inslag på jorden. Jag tror jag skall gå ut ikväll och skära av fötterna på lite människor och låta dem blöda ihjäl. Jag är helt övertygad om att j_stellan kommer samtycka eftersom han gillar att utrota icka naturliga inslag. Självklart börjar jag med de som jag misstänker kommit till sist i floran. Australiensare borde haft en jäkla bit att flyga och borde vara det mest onaturliga så kan börja med att utrota dem.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...