Skidor med Nordic Cab eller Chariot

Är det någon som testat att åka skidor med cykelvagnen Nordic Cab eller Chariot dubbelvagn? Hur funkar det? Är det någon skillnad mot att dra en fjällpulka?
 
Inte exakt

men har kört skridskor med liknande konstruktioner. Se www.sssk.se/barnpais

Det som skiljer mot pulka är tyngdpunkt och bredd i skidsammanhang. Du måste ha ett skoterspår eller liknande för att den bredspåriga konstruktionen skall komma till sin rätt. Utför torde det vara vältrisk om du inte kör rakt fram på relativt slätt underlag. Ta det piano ni synnerhet när du svänger.

Thure
 
Senast ändrad:
Har en Chariot dubbel som vi drar mkt på vinter. Tycker det funkar kanonbra,om än att det kan bli lite tungt i uppförslöpor med bägge barnen i,man får se det som bra träning!
Barnen har ju grym komfort iom att de sitter skyddade under vindskyddet samtidigit då de har lite "rymd" omkring sig.
Men som tidigare skrev så bör skarpa svängar i brant backe undvikas (även om det ska mkt till innan ekipaget välter).
 
Funkar bra.

Vi har en Chariot dubbelvagn som jag tycker funkar mycket bra att dra, men jag har bara åkt i preparerade skidspår, fördelen där är ju att den inte förstör spåren.
Det blir lite gungigt, särskilt om pulkan är tungt lastad, men det går bra att åka om man anpassar tekniken till gunget. Jag har kompletterat selen med hängslen så sitter den bättre.
Nu för tiden är det 2 åringen som åker pulkan hela turen, 5 åringen åker skidor en stund och får sedan åka pulka, då får skidorna plats i "bagaget". Om de äldre barnen tröttnar så brukar de stå bakom
och hålla i sig i handtaget och åka med.
När vi fick vårt första barn så skaffade vi en Fjellpulke men den funkar ju bara för ett barn och går inte att ha i ett skidspår.

/Pär
 
Nordic cab fungerar också bra

Det finns fyra olika lägen för medarna som man väljer efter vart tyngdpunkten hamnar. Det justeras på ca 30 s. Det skiljer sig från fjekkpulken. Jag är mycket nöjd med vagnen både som cykelkärra och pulka. De är dottern också. Vi är inne på den andra vintern med vagnen.

Hälsningar

Tommy
 
Har både och

Hej

Har både en fjellpulken och en chariot. Använder charioten i längdspåret för träning och fjellpulken på tur ute på fjället. "offroad" i terrängen på fjället fungerar fjellpulken bättre då den inte välter lika lätt. Vidare "flyter" den bättre ovan på lössnön. Upplever dock att fjellpulken går aningen trögare än charioten.

Charioten fungerar mkt bra vid träning i längdspåret. I klassisk stil kommer den inte helt till sin rätt då man kör hårt i diagonalningen, det blir alldeles för ryckigt för barnet. Stakning fungerar utmärkt. Vid skejt går den jämnt och fint för barnet utan ryck.

Har du några specifika frågor kan du höra av dig.

Mvh

Jimmy
 
Fälla ihop Nordic Cab

Nu har vi bestämt oss för att köpa en Nordic Cab. Är det någon av er som hade en sån som kan säga hur den är att fälla ihop. Tar det lång tid? Har nämligen förstått att det är en av sakerna de förbättrat till 2010 års modell men nu har vi möjlighet att köpa 2009 billigare och frågan är om det är värt de extra pengarna för snabbare ihopfällning.
 
Fälla ihop Nordic Cab

Jag har nyligen skaffat en begagnad Nordic Cab 2008 års modell. Strax efter att jag köpte den såg jag att de lanserade 2010-modellen med en hel del förbättringar, men också med rejält höjt pris. De flesta nyheterna verkar smarta men för mej var priset viktigare. Vi skulle helt enkelt inte ha råd med en sprillans ny, så hellre en med lite långsammare lösningar än ingen alls. Med den inställningen känns det mindre krångligt!

Jag har inte hunnit fälla ihop den så väldigt många gånger än, tyckte dock att det var krångligt i början men börjar bli van nu. Det handlar mycket om att få rutin.

Samma sak med de första gångerna jag skulle gå på skidtur med den i sällskap med bekanta under sportlpvet. Då blev jag rätt stressad av att de stod och väntade och huttrade, medan jag grejade med vad som just då kändes som hundra olika skaklar och remmar och spännen och... Min dotter är som tur är väldigt tålmodig så för hennes del var det aldrig något problem att vänta. (Utom när jag väl fått upp farten - då gnällde hon om jag stannade till för länge :)
 

Bilagor

  • Liten fjälla i Grövelsjön.JPG
    Liten fjälla i Grövelsjön.JPG
    80 KB · Visningar: 3,448
Kanske lite off topic, men är det nån som har koll på ifall skidsetet till chariot passar till nordic cab? Har samma typ av lösning på infästningen till hjulen iaf, men antagligen är det en typisk grej att "snåla in" på i säljsammanhang...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...