• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vårvinterfjälltur, mars-april, kanske södra Norge?

Hej!

Jag söker en fjällfararkamrat till våren, mars-april c:a. Jag vill vara borta någon månad och gå mellan stugor eller tälta och göra toppturer om det är fint väder. Tycker 15-30 km om dagen är ganska lagom. Funderar på södra Norge i år, kanske Setesdalsheiane till Jotunheimen? Hör av dig om det låter intressant, eller om du har något annat liknande förslag :)

Jag har mest varit norröver annars. Förra april gick jag Suilitelma-Kilpisjärvi, här finns bilder om någon är nyfiken: http://aneditor.be/x/777/
 
Hej!
Jätte fina bilder från turen, jag har varit i delar av den turen på sommaren så det var roligt stt se bilderna på hur det ser ut på vintern.

Jag söker också färdkamrat/kamrater för en vårvintertur, under vecka 10 eller 15 inklusive helgerna före/ i anslutning till de veckorna. Då jag varit med om ruskiga stormer under senaste årens vinterfjällturer skulle jag nog föredra en stugtur. Jag föredrar också ryggsäck framför pulka och ca 15-20 km/dag. Jag har försökt googla på din tur men hittar ingen bra karta och information. Var kan jag hitta det?
 
Hej!
Jätte fina bilder från turen, jag har varit i delar av den turen på sommaren så det var roligt stt se bilderna på hur det ser ut på vintern.

Jag söker också färdkamrat/kamrater för en vårvintertur, under vecka 10 eller 15 inklusive helgerna före/ i anslutning till de veckorna. Då jag varit med om ruskiga stormer under senaste årens vinterfjällturer skulle jag nog föredra en stugtur. Jag föredrar också ryggsäck framför pulka och ca 15-20 km/dag. Jag har försökt googla på din tur men hittar ingen bra karta och information. Var kan jag hitta det?

Tack :) vad kul att du gillade bilderna.

Jag har bara tittat lite översiktligt på https://www.ut.no/kart/ (jättebra sajt!) och tyckte det såg spännande ut att liksom passera igenom södra Norge. Ungefär så här:
setesdalsheiane-till-jotunheimen.png


Det finns också en app som heter "Norgeskart" med hela norska fjällkartan i, som jag använder även till fjälls.

Södraste delen tyckte jag såg ut att vara lägst fjäll, så min idé var att det var verkar bättre att gå norrut och följa med våren mot högre höjder. Jag vet inte exakt var jag skulle börja i så fall, Ådneram eller Ljosland kanske.

Jag brukar försöka att ha gott om tid och inte ett bestämt slutmål, då kan jag sitta och kura i hyttorna när det är storm, och hela resan riskerar inte att blåsa bort. För att ytterligare minska stressen har jag pulka med tält och kök med mig, så att jag aldrig måste komma fram någonstans. Det är även skönt att kunna tälta utanför stugorna om de är fulla, eller om budgeten blir tajt (det kommer den bli för mig i år). Men det finns helt klart fördelar med lättare packning, utan pulka och tält :)

Jag tänkte ju dock vara ute en längre tid, 4-5 veckor, så om du skulle vilja hänga med mig så är det nog enklast att följa med första etappen. Tyvärr är väl det den "tråkigaste", med lågfjäll. Och att börja i norr tror jag skulle bli lite fel, säsongsmässigt, för mig.
 
Hallå! Din tur verkar jätteintressant. Jag har skickat meddelande/mail till dig som du gärna får svara på. Kolla skräpposten om du inte hittar.

Ian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjellbokken Skitur fra Abisko i mars Reskompis 0
jocke5 Vintertur Mars-15 Rapadalen Reskompis 1
Essa NZ i februari/mars - sällskap? Reskompis 0
Soffgrupp Vandra i Marrocko Feb/Mars 2013 - Häng på! Reskompis 3
nfhakansson UCPA i Mars! Reskompis 1
jocke5 skidtur Hemavan-Amarnäs Mars Reskompis 1
AndersOleander Turskidåkning i fjällen i Mars Reskompis 0
sagoskog Åre - Storulvån (mars/april) Reskompis 1
Petri Niemelä trad+sport i feb/mars en månad Reskompis 0
skogsflicka klätterkompis mars april Reskompis 0
skolanna Everest Basecamp mars/april 09 Reskompis 5
densken Kathmandu , lukla mars 09. Reskompis 2
Norris Island i mars/april Reskompis 0
saraborgström Trekking i österled 17 mars-13 april Reskompis 1
Onedge Nepal Nu i Mars! Reskompis 1
boel155 Malaysia slutet på apri, början på mars? Reskompis 0
höjdrädd 4-8 Mars runt vålådalen Reskompis 0
msl Sylarna 16-19 Mars Reskompis 0
Jonas_Hollén Stöten, 3-6 Mars: Reskompis 0
pna Hundfjället 20-24 mars? Billig resa med kort varsel. Reskompis 0
kilander.nu Spanien mars/april? Reskompis 0
mani3393 Svalbard i slutet av Mars Reskompis 14
maria03 Skidkompis mars/april-04. Reskompis 1
jonsa Kebnekaise i mars! Reskompis 0
peterfagerberg Rolig skidåkning med guide i Frankrike i mars Reskompis 1
Offpist i Fernie i mars Reskompis 3
OsbeckAD Nepal Feb-Mars , trekking och kanske en top.. Reskompis 1
annahren Verbier i Mars Reskompis 0
freddag Sulitelma och norrut, 1 april 2016 Reskompis 0
saraabeiramar Grövelsjön - Storulvån på skidor, april 2016. Reskompis 7
Trisnic Sicilien i April Reskompis 2
Ulvskog Vandring södra/mellan sverige april/maj Reskompis 0
andersw80 Mallorca i april Reskompis 0
Harry47 Nepal-Everest i april Reskompis 0
Koren Toute Neige april 2009 Reskompis 0
Kalle G Restliggplats t Östersund/Enafors torsdag 3 april?? Reskompis 0
Fjätdalen Långtur i Sarek april 2008 Reskompis 4
flombex Skidbestigning i Sunnmöre i april Reskompis 0
Algotsson Tälttur Lappland i april Reskompis 1
kalle2 Sydamerika jan-april 2006 Reskompis 0
jberg Europasemester på cykel april-juli -05 Reskompis 4
larhed Mission impossible....... (Läs: Maui i April -05) Reskompis 4
Mr Sarek Svalbard April 2005 Reskompis 0
Betula Kungsleden april 2004 Reskompis 1
natwest Nordkorea i april Reskompis 2
Vertson Dela hus/lägenhet i Sydney november-april? Reskompis 0
lejon sydamerika april-maj Reskompis 1
bong Plats i bil till Chamonix den 7:e april? Reskompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...