• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Spärra hemliga nummer hos mobiloperatör?

Uppenbarligen verkar ingen operatör tro att det är en tjänst folk är villiga att betala för. Eller menar du att du hade hoppats att nån operatör skulle ha den tjänsten GRATIS?

Sen kan det möjligen vara så att operatörerna faktiskt inte får ha en sån tjänst, de ska neutralt förmedla samtal och får kanske inte stoppa några samtal.

Men min främsta fundering blir ju: varför i herrans namn ställer du frågan i Utsidans forum? Varför inte leta rätt på nåt mobiltelefoniforum att ställa frågan i? Sannolikheten lär vara betydligt större att du får ett bra svar där.
 
Du kan ju lägga in alla telefonnummer i din adressbok som du bara vill ha samtal ifrån och blockera alla andra nummer som inte finns med i din adresslista, ett sätt! Denna blockering kan lätt sättas på och av etc. titta i din manual (vilken telefon och modell har du?)

Det andra är att köpa en Samsung telefon, den går att spärra hemliga nummer!

Mvh troswe
 
Uppenbarligen verkar ingen operatör tro att det är en tjänst folk är villiga att betala för. Eller menar du att du hade hoppats att nån operatör skulle ha den tjänsten GRATIS?

Sen kan det möjligen vara så att operatörerna faktiskt inte får ha en sån tjänst, de ska neutralt förmedla samtal och får kanske inte stoppa några samtal.
De hade tjänat pengar bara att folk bytt till den operatören för få tjänsterna även om de varit gratis. Men jag hade gärna betalat för tjänsten också. Att ingen operatör infört den är för att de flesta svenskar är så jävla rädda för att våga ställa krav.

Det är väl fan inte operatörens uppgift att tvinga folk att svara på samtal de inte vill ha. Eller du tycker man ska införa så alla mobilsamtal måste besvaras och man inte får ha möjlighet att lägga på?
Det andra är att köpa en Samsung telefon, den går att spärra hemliga nummer!
Jag vet och därför har jag bara använt märket Samsung de senaste 10 åren och köpt flera av deras mobiler så de har tjänat på att de haft funktionen. Men nu med android verkar det som funktinoen inte finns kvar jag hittade den inte när jag kollade på en i affären. Vet du om den finns i Samsungs touch mobiler med android?

Annars var tanken nu att köpa en iPhone och göra spärren direkt hos operatören. Många jag känner är också ute efter samma som jag som några lastbilschaufförer som inte vill bli störda av onödiga samtal när de kör.
 
Folk vill inte byta operatör (till en som kanske är dyrare) bara för att få en funktion som man lika enkelt får genom att installera en gratis app.

Nu har jag inget behov just av att spärra hemliga eller dolda nummer, för mig är det mer intressant att spärra telefonsäljare och det fixar i alla fall Truecaller galant på Android.

Men det finns dussintals appar med liknande funktioner.
 
De hade tjänat pengar bara att folk bytt till den operatören för få tjänsterna även om de varit gratis. Men jag hade gärna betalat för tjänsten också. Att ingen operatör infört den är för att de flesta svenskar är så jävla rädda för att våga ställa krav.

Det är väl fan inte operatörens uppgift att tvinga folk att svara på samtal de inte vill ha. Eller du tycker

Har räddningstjänsten börjat ringa dig för och dumpa av 30 änder,svanar och ekorrar?

Haha

Va fan öppna ditt hem nu
 
De hade tjänat pengar bara att folk bytt till den operatören för få tjänsterna även om de varit gratis. Men jag hade gärna betalat för tjänsten också. Att ingen operatör infört den är för att de flesta svenskar är så jävla rädda för att våga ställa krav.
Eller kanske för att det inte finns något stort tryck på att få en sådan tjänst. Att slippa just hemliga nummer kommer inte rädda en ens från telefonförsäljare, så jag hade då inte bytt operatör för att få den.

Det är väl fan inte operatörens uppgift att tvinga folk att svara på samtal de inte vill ha. Eller du tycker man ska införa så alla mobilsamtal måste besvaras och man inte får ha möjlighet att lägga på?
Nu har du otur när du tänker. Att operatörerna (eventuellt) är tvungna att förmedla alla samtal är inte samma sak som att mottagaren är tvungen att svara (eller förbjuden att lägga på).
 
Eller kanske för att det inte finns något stort tryck på att få en sådan tjänst. Att slippa just hemliga nummer kommer inte rädda en ens från telefonförsäljare, så jag hade då inte bytt operatör för att få den.
Oavsett vilka åtgärder man gör finns alltid andra vägar för den som vill jävlas att ta men bara för den anledningen behöver man inte vidta åtgärder som försvårar för dem.
Nu har du otur när du tänker. Att operatörerna (eventuellt) är tvungna att förmedla alla samtal är inte samma sak som att mottagaren är tvungen att svara (eller förbjuden att lägga på).
Skriver jag på min dörr "Reklam undanbedes" så får inte brevbäraren förmedla reklamen. Att förhållandet är det motsatta när det gäller telefoni får du gärna komma med en källa på att det finns en sådan tvångslag.
 
Oavsett vilka åtgärder man gör finns alltid andra vägar för den som vill jävlas att ta men bara för den anledningen behöver man inte vidta åtgärder som försvårar för dem.
Nej visst, men av de senaste telefonförsäljarsamtalen kommer jag inte på något som var från ett hemligt nummer, så sannolikt skulle det inte göra någon som helst skillnad, vilket leder till att extremt få kunder skulle få för sig att efterfråga en sådan tjänst.
Dessutom bygger operatörernas affärsidé i hyfsat stor utsträckning på att få alla uppringningar att sluta i ett samtal (därav röstbrevlådor osv), så de har knappast någon anledning att införa något sådant utan att kunderna explicit ber om det (och kunderna har som sagt inget skäl att be om det).

Skriver jag på min dörr "Reklam undanbedes" så får inte brevbäraren förmedla reklamen. Att förhållandet är det motsatta när det gäller telefoni får du gärna komma med en källa på att det finns en sådan tvångslag.
Om det finns en sådan lag eller inte är som sagts inte fastställt, utan var en fundering i ett tidigare inlägg i denna tråd (därav "eventuellt"). Däremot vet jag inte om det finns någon tvingande lag som gör att man inte får stoppa reklam i en brevlåda som undanber sig tocket. Oartigt, ja.Olagligt? oklart.
 
Skriver jag på min dörr "Reklam undanbedes" så får inte brevbäraren förmedla reklamen. Att förhållandet är det motsatta när det gäller telefoni får du gärna komma med en källa på att det finns en sådan tvångslag.

Såvitt jag vet är det bara en branchöverenskommelse att respektera de där skyltarna, det är inte olagligt för nån att lägga i reklam ändå.

Dessutom är posten skyldiga att dela ut all adresserad reklam (t.ex. postkodslotteriet och liknande grejer).

För mobiltelefon finns NIX-registret (idag kan man man såvitt jag vet NIXa mobilen) som fyller samma funktion.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...