Kajaklagret på Orust förlorar i sista instansen

Till LSA: Vattenkraften har negativa konsekvenser liksom alla andra energikällor. Men få intressegrupper förvägrar andra människor att ha egna åsikter på ett sådant sätt som skådats i den här tråden. Det blir ett bestående intryck för i alla fall mig. Liksom förtalskampanjen ni driver.

Vi driver? vem är vi? Vad har jag gjort för att förtjäna stämpeln "förvägra andra människor sina egna åsikter"?

Vänligen placera inte mig i något fack utan att veta något om mig....

mvh Lars
 
Senast ändrad:
Till LSA: Läs i de två trådarna vilka som driver förtalskampanj respektive har svårt för andras åsikter. Du är inte inblandad och ska inte ta åt dig. Jag kunde ha rabblat alla nick för att undvika missförstånd, men rationaliserade för att hålla texten kort.
 
Till LSA: Läs i de två trådarna vilka som driver förtalskampanj respektive har svårt för andras åsikter. Du är inte inblandad och ska inte ta åt dig. Jag kunde ha rabblat alla nick för att undvika missförstånd, men rationaliserade för att hålla texten kort.

Jag har varit väldigt aktiv i den andra tråden men känner mig inte träffad när du pratar om förtalskampanj. Kan du ge några exempel på förtalskampanjen ? Jag kan hålla med om att svart pärla gick lite för långt kanske men annars så tycker jag att inläggena varit nyanserade. Hade ett större företag gjort ett liknande olagligt ingrepp i naturen så är jag säker på att tongångarna varit betydligt råare.

Peter.Almroth
 
mcrillen: Jag läser helst inte igenom den långa tråden en gång till för att saxa exempel. Vill du hitta exempel kan du t.ex. leta efter mina inlägg och se vad jag reagerade på då. I korta drag reagerar jag mot att namn publiceras och att en privat rättegång förs. Med tillhörande hets och spekulationer.
 
Mycket roande...

Det var kul att läsa allt detta, det tog en stund men det är tid vi snackar om och det skall vi väl kunna ödsla lite utav.

Hur som helst.
Vad JAG tror är viktigt är att vi alla pratar om ungefär samma saker.

För min personliga del så har jag svårt att förstå varför jag som människa skulle vara mer värd än en hel stam Öring el. Vimma som får stryka på foten för att jag vill ha/behöver el. Eller något för mig så konstigt som en samling flodpärlmusslor. De allra flesta som sätter sig ned och funderar tänker antagligen i banor som; vi måste göra något åt den globala uppvärmningen. Låt oss åka med kollektivtrafik el. ta cykeln istället för bilen. När jag köper min el så är jag beredd att betala lite extra för att få el via ett "klimatsmart" alternativ. Då drar jag minsann mitt strå till stacken...

Vad är då ett klimatsmart alternativ?
Som det ser ut just nu så tror jag att sett ur synpunkten koldioxidutsläpp (Vilket de flesta gör) så vinner vattenkraften... knappt över kärnkraften. Vindkraften då kommer ju någon att säga. Den är chanslös just nu. Allt underhåll och byggande och rivande utav vindkraftverk gör att koldioxidutsläppen blir i det närmaste tre ggr. högre per kWh än för kärnkraft och dubbelt så hög som för vattenkraft. DET tänker inte många på.

Vad kan vi göra?

Vi kan låta bli att ta med familjen till Thailand på vintersemester, det är en idé då kan vi stället utvinna mer el via vindkraft. Vi kan använda den vattenkraft vi redan har men vara med och försöka påverka så att de organismer stora och små som fått sina livsmiljöer förstörda faktiskt får hjälp med att klara sig ändå. Vattenfall gjorde en vinst på 7115 MSEK. första kvartalet i år (2011) hur mycket skulle de kunna avsätta för mer forskning kring förnyelsebar energi och för att förbättra miljön för alla varelser? Kan vi effektivisera den avttenkraft vi har så att vi slipper förstöra fler vattendrag?

Nåväl
Vattenkraft är, enligt mitt sätt att se det, av ondo. Inte för att det påverkar klimatet negativt utan för att det förstör för så ofantligt många arter som INTE hade turen att få bli människor. Vi människor har ju som vi alla vet en förmåga att ställa oss själva i första rummet och gärna strunta i andra arter och ju mindre de är desto mer ignorerar vi dem. Vi FÅR inte fortsätta förstöra miljön för andra bara för att vi skall ha det bra själva och därför kan vi inte fortsätta utbyggnaden utav vattenkraften.

Vad gäller den fullkomliga idi... OK inga påhopp.

Vad gäller Strane å, vilken väl var upprinelsen till denna "off topic"-tråd, så är det ju bara löjligt att sitta och skriva om vem som gjort vad i förhållande till vilka företag skit samma vem som gjort det se till att fixa till ån NU!. Agerat i god tro låter ju lovvärt men det där med att det inte skulle handla om pengar det är ju absurt. Varför i hela fridens namn skulle en man ödelägga en å om det inte handlar om pengar? Varför skulle en man som gillar paddling förstöra en å om det inte handlade om girighet. Han hade dåliga rådgivare, OK då men man behöver väl inte koppla bort sunt förnuft bara för att någon annan ger ett råd.

Är det så att de flesta som paddlar gör det bara för själva paddlingen eller gör ni det för hela upplevelsen? Själv är jag ju tokig i att fiska och i min stora hobby så är själva fisket bara en bråkdel utav upplevelsen.
 
Det finns ju konstigt nog många i den här tråden som tycker att man ska tiga still eller lita på myndigheter när någon förstör den miljö som tillhör oss alla.

Till "håll Sverige rent" som kallar det hela en förtalskampanj. Här kan du läsa vad
förtal egentligen betyder: http://sv.wikipedia.org/wiki/Förtal
Språket är svenska ;)

Thomas Ålberg på Orust har såvitt jag förstått aldrig förnekat det han gjort. Det han har förnekat
är att det skulle vara olagligt eller sakna tillstånd. Både länstyrelsen och miljödomstolen
har fastslagit att det är olagligt och saknar tillstånd.
Om man alltså anklagar någon för något som är sant så är det inte förtal.

Så var det utrett. Vad som skiljer folk åt i den här debatten är frågan om vilka
metoder man får använda för att stoppa en privatpersons brott genom att uppmärksamma
på dennes framfart offentligt. Journalister gör inget annorlunda än det som gjorts
här inne i det här fallet. Se tex fallet om Otto Litorin. Fast ni gillar kanske inte
tidningar heller?

Vad som också verkar vara en fråga är huruvida vattenkraften och vindkraften
är miljövänlig eller inte. Faktum är att vattenkraft har stor inverkan på den
biologiska mångfalden (det är nog alla överens om). Vindkraft har jämförelsevis
mycket låg inverkan (om den är rätt placerad, vilket inte är svårt). Senaste studier
visar att inverkan på fågellivet är nästan obefintligt och att till havs placerade
kraftverk ökar livet under ytan. Allt detta är vetenskapligt belagt.

En del här inne tror att andra här inne VILL HA BORT VATTENKRAFTEN HELT.
SÅ ÄR ICKE FALLET. Men det är inte för mycket begärt att lagar följs, tillstånd
följs och att vi miljöanpassar och effektiviserar de kraftverk som finns.
Dessutom kan man energieffektivisera och minska konsumtionen (om man vill).

Småskaliga kraftverk utgör mindre än 2% av vår elproduktion och är därmed
försumbar.

Sedan undrar jag om några av er här inne faktiskt står på miljöns sida eller
bara är självutnämnda moralapostlar. Kanske dessutom kompisar med Thomas?
det skulle ju förklara en hel del.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...