Utsidan Forum: Kretinernas Paradis - Om Lasarna - Tyckandet - Nyhetsvardering etc

eftersom forum-beteendet har varit ungefär detsamma i typ 30 år (möjligen med en puckel i odisciplin i slutet av nittittalet när allmänheten ramlade in, så är det förmodligen så bra det kan bli utan hårdhäntare moderering (som har egna nackdelar).

bästa medlet för egen sinnesro, och mot troll, är som alltid selektiv ignorering.

Ett av de klokaste inlägg jag har läst när det gäller hur olika forum ser ut.

Det är alltid lika fascinerande att folk som är nya med diskussionsforum tror att de har kommit på nån genialisk ide. Jag som varit med på olika forum sen mitten/slutet av 80-talet ser ju ingen större skillnad på då och idag, mer än att det idag finns väldigt många forum som är enormt stora.

Att styra vad folk kan/får skriva är väldigt svårt, med flera tusen personer som skriver och kanske en handfull moderatorer är det inte hållbart. Moderatorer kan inte och kommer aldrig hinna med att läsa precis allt som skrivs och detaljstudera det.

Den absolut bästa stödfunktioner för att få ett forum att se ut som man vill är funktioner för att styra vad man läser. Att kunna ignorera enskilda trådar eller underforum, eller rentav ignorera inlägg från vissa deltagare. Då kommer visserligen olika personer att se forumet på olika sätt, men ingen tvingar i alla fall på någon annan sina preferenser.
 
Nu vet jag inte exakt vilka trådar som åsyftas, men en hel del om klättertrådarna som berör kontroverser tycker jag definitivt är "icke-klättrares" domän lika väl som "klättrares". Om det rör vad som är en alpin prestation, hur man ska/kan se på användningen av O2, stil, eller vad det nu kan vara; i mina ögon har det ju väldigt mycket med "icke-klättrar"-världen att göra, det är ju där som prestationerna kablas ut, marknadsförs och profiteras på. Att då hävda att den gruppens åsikter skulle vara irrelevanta blir lite konstigt. Det kanske är bättre att se det som ett tillfälle för att, på ett trevligt och konstruktivt sätt, understryka varför en "riktig" alpinist ser annorlunda på saken. Lite folkupplysningsverksamhet, helt enkelt.

Själv är jag troligen nån slags pseudoklättrare (bouldrar hellre än bra) och tycker jag har lärt mig mycket om hur (i alla fall vissa) alpinister ser på sin verksamhet och sig själva i diskussionerna på Utsidan. (Därmed inte sagt att jag alltid håller med...)
 
Tråden börjar "Utsidan Forum: Kretinernas Paradis..."

Från Wiktionary: Kretin: (nedsättande) kroppsligt och andligt missbildad människa, idiot, dumhuvud.

Med den tonen i många av klättertrådarna är det ett under att diskussionen blir såpass konstruktiv som den ändå tidvis är.

David efterlyser mer moderering. I andra fora på utsidan tycker jag inte att det behövs. Allt som skrivs är givetvis inte "informativt", men i gengäld kan man få otroligt värdefull info i vissa inlägg, det gäller bara att läsa lite selektivt. Och tonen är mestadels sansad och hjälpsam. Kanske lite tråkigt saklig ibland, men det gör inte mig så mycket.

Jag är soffalpinist och försöker låta bli att skriva i klättertrådar, men läser dom ofta. Helt klart är det många oinsatta som yttrar sig (tex långa utsvävningar om paralleller med dykning kan bli rätt akademiska) men det är ändå den aggressiva tonen som förstör trådarna mest tycker jag. Då flyttar jag hellre blicken till vänster och läser någon av de många bra reseberättelserna där. Varför handlar inte fler av dem om klättring?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...