Skåneleden 18-20 september 2009

Jag ska fundera på vandringen i Oktober, jag funderar på att göra om min vandring mellan Genarp och Veberöd och eventuellt hänga min hängmatta uppe vid romeleklint.

Sträckan blir inte lång men denna gången är jag inte ute efter att pressa KM utan vill bara komma ut.


Jag såg att du utgår från Malmö i vanliga fall Greenjuice? Jag bor i Malmö och har letat vandrarsällskap ett tag, men jag är ingen van vandrare och har en gång pressat ~20km på första dagen och det var inte en superbehaglig vandring ;) Brukar du mest vara uppe på söderåsen?
 
Romeklinten låter intressant

Jag ska fundera på vandringen i Oktober, jag funderar på att göra om min vandring mellan Genarp och Veberöd och eventuellt hänga min hängmatta uppe vid romeleklint.

Sträckan blir inte lång men denna gången är jag inte ute efter att pressa KM utan vill bara komma ut.


Jag såg att du utgår från Malmö i vanliga fall Greenjuice? Jag bor i Malmö och har letat vandrarsällskap ett tag, men jag är ingen van vandrare och har en gång pressat ~20km på första dagen och det var inte en superbehaglig vandring ;) Brukar du mest vara uppe på söderåsen?


Japp, jag bor i Malmö. Flyttade här 1 juli i somras. Har bott i Umeå i 11 år. Är född i Malmö och även uppväxt här även om min hela skolutbildning varit på andra orter.

Att det blev Söderåsen den här gången för jag har gått där förut och tyckte mig att det var på tre dagar. Men insåg efteråt det var fyra dagar som jag och kompis vandrade där för över 10 år sedan. Så det var lite felräknat från början. Men nu hinner jag inte att kolla andra kortare leder.

Du gör alldeles rätt i att välja kortare etapper. Jag tycker inte om macho eller om att bevisa någonting - är också ute efter njutning av vandringens sötma :)

Du skriver att du är en ovan vandrare, vad det egentligen behövs är ju att komma ut oftare och vandra samt träna på hemmaplan, särskilt kondition och sin kroppshållning (pga bära ryggsäck) samt benen. Jag tränar jympa, det ger mycket.

Ditt förslag Genarp-Veberöd - hur lång är turen? En natt? Jag kanske kan hänga med om helgen passar. Jag har faktiskt inte gått på Romeklinten förut så det vore kul!

Jonas
 
Jag gjorde den turen på min "jungfruvandring" efter att ha varit inaktiv från friluftslivet sen lumpen 94.

Jag är väldigt otränad och har en massa extra kilo att bära på, då jag gick så var det Genarp - Romelestugan (numera ett hotel) men det finns vindskydd där, den sträckan vad 10km och går över två åsryggar. Jag var stolt som en tupp av att jag klarade det eftersom jag tänkte bryta ett par gånger.

Sen går man från Romelestugan en bit tillbaka på leden och tar sen av mot Veberöd för att åka buss hem därifrån.

Denna gången tänkte jag eventuellt stanna uppe på romeleklint och dit är det kanske 5-6 km och hänga min hängmatta där.
 
Det låter intressant. Jag ska titta på kartan efter helgen. Jag har iaf inte gått på den rutten förut. När i oktober kan du? Själv vet jag inte riktigt ännu, jag pluggar också och kursen har tufft upplägg. Vet mer när det närmar sig oktober.
 
Inställd

Hej

Jag måste meddela att helgturen är ofrivilligt inställd. Anledningen är att jag har helt oväntat fått hemtentamen på en distanskurs. Den visar sig också vara mer krävande än vad jag hade räknat med trots min goda planeringsförmåga.... :(

Jonas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...