Optimus Vega

OK --- Optimus Vega, initiala iakttagelser...

Jag är faktiskt imponerad,
den är en utmärkt brännare för campinggasolbehållare i både gas-mode och i vätske-mode!
Bättre än jag väntade mig med tanke på hur kort del av den tunna förvärmarslingan som sitter inne i lågan!
Jag har kört provningen med en DuoSSAL-kastrull från ett Trangia 25 stående på spindelbensprattlet.

Att koka upp en halvliter krankallt vatten tog ~150 sekunder.
(Inomhus dvs vindstilla, 25C och inverterad behållare hela tiden. Instruktionsboken säger att man ska inleda
med 30 sekunder i gas-mode innan man långsamt vänder hållaren till vätske-mode, något jag struntade i
eftersom det var 25C inne...)

När jag sedan drog ner för att prova sjudningsegenskaperna (fortfarande inverterad gasbehållare!) så gick
det att varaktigt hålla ett pådrag som var så lågt att det slutade bubbla ens enstaka bubblor direkt ovanför
brännarcentrum! Så det där klassiska "sjuda ris" -testet torde inte vara något problem, varken i gas- eller
vätske-mode. Provat med 30%propan/70%butan -blandning...

Av GB74's slingrande slang och stötkokande gasol syntes inte ett spår, så här har ingenjörerna fått till det
helt rätt. Nu återstår att hitta ett bra, enkelt och rationellt sätt att montera själva brännaren, utan spindel-
bensprattlet, i en Trangia. Ska fungera både i en 25 och i en 27 naturligtvis...

Jämförelse med den där Biltemabrännaren ska också bli intressant, främst för att den bara kostar drygt
hälften (till ~ en tredjedel) av vad Vega kostar. Frågan är dock - hur länge kommer Biltemabrännaren att
finnas tillgänglig? De verkar byta brännarsortiment nästan lika ofta som vi vanliga dödliga byter årsmodell
på favoritvinet... Optimus brukar vara långsiktigare än så...
 
@Polar300

Har haft mitt vega i ett par år nu, och jag stämmer in i lovsången.
Det funkar att justera fullt ut även när det går på vätska.

Testade att ställa ut både kök och gasflaska över natten förra vintern när det var kallare än - 20. Funkade skitbra. Sen glömde jag tyvärr att testa när det kröp ner under - 30. Får bli i vinter.



Det enda negativa är optimus vred, vilket är störande känsligt.
 
Funderar på oss gas butan slatt brännare, med div. brännare. Sommaren utan problem, vintern för min del med bensin och kvar är butanslattarna. Borde väl kunna brännas upp med omnifuelköket utan allt för mycket problem. Läste först om koks problem som sedan visade sig inte vara ett stort problem. Måste testa då behövs kanske inte ett köp till. Gas är ju enklare för små uppkok.
 
Jämförelse med den där Biltemabrännaren ska också bli intressant, främst för att den bara kostar drygt
hälften (till ~ en tredjedel) av vad Vega kostar. Frågan är dock - hur länge kommer Biltemabrännaren att
finnas tillgänglig? De verkar byta brännarsortiment nästan lika ofta som vi vanliga dödliga byter årsmodell
på favoritvinet... Optimus brukar vara långsiktigare än så...

Inget varar för evigt. Biltema byter definitivt sina brännare oftare än vad trangia gör. Jag har använt deras toppmonterade brännare ganska flitigt sedan 2015, nu verkar den vara borta från webbsidan, men kanske finns den kvar i någon butik. Lyckligtvis funkar den bra fortfarande.

Gillar man en modell och tycker att den funkar bra får man nog köpa på sig någon extra medans den säljs. Visserligen riskerar att ha för många friluftskök i sin ägo när man dör 😎
 
De senaste gånger jag har tittat på biltema så tror jag det är gaskök från kinesiska Fire-Maple som dom säljer. I alla fall så stämmer utseendet och den modellbeteckning som anges på Biltemas kartonger med motsvarande hos Fire-maple.


Inget varar för evigt. Biltema byter definitivt sina brännare oftare än vad trangia gör. Jag har använt deras toppmonterade brännare ganska flitigt sedan 2015, nu verkar den vara borta från webbsidan, men kanske finns den kvar i någon butik. Lyckligtvis funkar den bra fortfarande.

Gillar man en modell och tycker att den funkar bra får man nog köpa på sig någon extra medans den säljs. Visserligen riskerar att ha för många friluftskök i sin ägo när man dör 😎
 
De senaste gånger jag har tittat på biltema så tror jag det är gaskök från kinesiska Fire-Maple som dom säljer. I alla fall så stämmer utseendet och den modellbeteckning som anges på Biltemas kartonger med motsvarande hos Fire-maple.

Japp det kan nog stämma. Jag har två varianter av Biltemas topmonterade modeller. Båda i någon orange metall precis som firemaple. FMS 300-T och FMS -116 tror jag att motsvarande modeller kan heta hos Fire Maple.

Jag tror att även spindelbrännaren var av någon Fire Maple variant men eventuellt har det varit några olika vairanter av spindelbrännare. Kikar man i Katalogen nu så verkar de båda topmonterade brännarna vara utbytta mot en variant som påminner om fox micro stove 2600w samt spindelköket ser ut att bli ersatt av en brännare som påminner om Alocs CS-G22.

(det blir lite OT att diskutera biltemas brännare i tråden om Optimus Vega, jag hoppas att ingen misstycker)
 
Ok, men om man bara använder köket vid plusgrader så borde det väl inte spela någon roll?

Du skriver att det är vitsen med Vega och Polaris, vad skiljer dem från andra spindelkök, tex Primus spider etc ?

/Nybörjare

Skillnaden är väl att Optimus fungerar till skillnad från Primus...... det är i alla fall min dyrköpta erfarenhet
 
OK --- Optimus Vega, vidare iakttagelser...

Idén var ju att kunna ersätta Primus/Trangias GB74 i ett Trangiakök med ett Optimus Vega,
med bibehållande av de sjudnings- och reglerbarhetsegenskaper som GB74 har skämt bort
oss med under årtionden --- men nu med kontinuerligt inverterad gasbehållare och flytande
campinggasolmatning.

Som jag konstaterade tidigare så klarar Vega i sig själv galant det reglerbarhetskravet (med
inverterad gasbehållare), nu var det en fråga om att hitta ett bra, enkelt och rationellt sätt att
montera själva brännaren, utan bensprattlet, i ett Trangiakök. Inte så enkelt, eftersom Vega
(till skillnad från Polaris) inte har tight rundade ben --- som gör att Vegat kan stå stabilt och
ändå hopfällt inne i Trangian ...

I orden "ett bra, enkelt och rationellt sätt" ligger vad Britterna brukar kalla the devil is in the
details
(TDIITD)... Det vore en barnlek för mig att tillverka (med tillgång till vänner i en av
mellansveriges bäst utrustade mek- och reparationsverkstäder) de delar som behövs för ett
fullständigt perfekt montage - men ska det vara någon vits med det här försöket så ska (OK,
nästan
) vem som helst kunna göra det här bygget. Så initialt: inga specialtillverkade insats-
delar! Bara sånt som ingick i satsen eller som går att köpa över välutrustad järnhandlardisk.
Och dessutom: i möjligaste mån inga eller få ingrepp i själva Trangiat utöver de vanliga hål-
tagningarna för GB74 och/eller MF-brännare...

Och här tittade TDIITD snabbt upp med sitt fula tryne: Förvärmarrörets utformning gör att det
inte går att använda Trangias egen MF-brännarkopp utan stora ingrepp i koppen och en om-
bockning av förvärmarröret - så Trangias adapterkopp Art.nr: 788205 går bort.

Återstår den vimsiga Optimus Nova MF-brännaradaptern, om vi skall hålla oss till lättåtkomliga
insatsmaterial, eftersom den har mycket mer luft än plåt... Men även den placerar förvärmar-
röret så att det krockar med 'mellanväggen' som brännarna hänger i! Så här måste ett beslut
tas: ska Vegan kunna återmonteras i sitt benställ? Eller är en oåterkallelig ombockning av för-
värmarröret acceptabel?

I det första fallet krävs bortsågning av en del av 'mellanväggen', i det andra fallet krävs (OBS!
en försiktigt utförd!
) ombockning av det tunna hårda förvärmarröret. Jag har inte bestämt mig
ännu för vilken väg jag ska gå, men jag lutar åt det oåterkalleliga med ombockningen...

För att fästa Vegabrännaren i Optimus' Nova MF-adapter så går det åt en st M3x6 och en st
M4x12 rostfri skruv, en M4 rostfri karossbricka (de ingår inte i vad som kommer med Vegan)
samt den koniska undre M4-plåtbrickan och det 4mm distansrör som satt på ovansidan Vega-
brännaren. Men...

Idealiskt så borde brännaren monteras med en distansrörslängd på ~21mm och en M4x30
-skruv vilket är möjligt om man tillverkar distansröret själv och har bestämt sig för att en om-
bockning av förvärmarröret skall ske.

Med dessa modifieringar är det möjligt att låta en Vegabrännare ersätta Trangias GB74 fullt ut.
Med alla de 4-säsongsfördelar som det ger...
/Odd
 
Spännande, jag följer detta drama. Om det fungerar som tänkt med Vega + Trangia är jag mycket intresserad.

Foton?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
TheCoachMike Optimus Vega, Pro's & Cons! Kök och brännare 26
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.