liggunderlägg

åsikter ,, Har fortfarande thermarest liggunderlägg 50 cm som jag legat på i ca 15 år och är fortfarande helt .Köpte Exped 7 LW som är
bredare och tjockare, men höll bara i 5 nätter sen punka 3 små hål
limmet som medföljde var helt stelt så fick köpa nytt sen var det svårt
att få det tätt större o större lagningslapp tills det vart tätt,materialet är väldigt tunt för att vara en madrass,dom vill väl att man ska köpa överdraget,friluftsland vägrade reklamation för jag lagat hålen dom ville se innan lagningen innan, nu får arn ta ställning (om ni köper exped var väldigt försiktiga) var ni lägger er
 
Trist, har också haft lite dålig erfarenhet av exped men då att det spruckit upp i kanalerna så att två kanaler blir en.

Först trodde jag att de delaminerat, men efter att ha sprättat upp dem så såg jag att det är ett mycket vekare material som används som mellanväggar, detta har torkat ihop och var riktigt klent, inga problem att dra sönder med handkraft, påminde om en ica kasse...

Detta var ett par "air mat" som båda gick sönder på samma sätt. Sedan dess har jag ett par downmat då jag fick dem väldigt billigt begagnat här på utsidan, de har hållit utan problem men vissa tillitsproblem har jag nog.

När du skriver din ARN-anmälan, tryck på att du genom att laga madrassen bara minimerade din skada då alternativet varit att avbryta din tur vilket kostat långt mer i form av pengar då hela resan skulle förfelats. De kan fortfarande neka reklamation om de menar att skadan orsakats av onormalt användande. Men om så inte är fallet bör de bara vara tacksamma att du lagat den för att kunna slutföra turen. Annars hade de även varit ersättningsskyldiga även för de ekonomiska skador som direkt åsamkats dig genom den felaktiga produkten.

Om du lagat utan att det krävdes för att slutföra en tur eller du var i annan sits som omöjliggjorde reklamation innan du lagade kan de ha viss poäng då det blir svårare att undersöka skadan. Dock kan de inte neka reklamationen enbart pga det. Din åtgärd
fördyrade/försvårade/omöjliggjorde inte ett utbyte och en reparation från deras sida hade gjort produkten fulare/sämre och därmed skulle då få prisavdrag.

Din poäng bör vara att tyget i sig är för klent i förhållande till vad man bör kunna förvänta sig, då får de enskilda lapparna ingen betydelse.

/Gustav
 
Jag sover gott på min downmat 9 (tror bokstäverna var LWXP - stort på längd och bredd samt blåser upp med gul packpåse) men för att skydda den sover jag med stolöverdraget pådraget på underlaget. Jag packar det även med solsöverdraget på taget ochd et går ner i orginalpåsen, dock med minimal marginal.
NI kankse tycker det inte sak behövas och adderar vikt, packvolym och kostnad, visst har ni en poäng i det men för mig har det funkat bra hitills

/Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...