Med skidor från Teusajaurestugorna söderut?

Hej,
Enligt kartsök.se går det vinterled längs med Kungsleden från Kaitumjaurestugorna och söder ut till Teusajaurestugorna. Min fråga gäller hur vida det går vinterled eller är möjligt att åka skidor från Kaitumjaurestugorna till Vakkotavare, eller annan plats längs vägen västerut. Någon som vet eller har egen erfarenhet av att åka skidor denna sträcka, senvinter/vårvinter. Brant, lavinfara etc...
Vänligen/Rickard N..
 
Hej,
Enligt kartsök.se går det vinterled längs med Kungsleden från Kaitumjaurestugorna och söder ut till Teusajaurestugorna. Min fråga gäller hur vida det går vinterled eller är möjligt att åka skidor från Kaitumjaurestugorna till Vakkotavare, eller annan plats längs vägen västerut. Någon som vet eller har egen erfarenhet av att åka skidor denna sträcka, senvinter/vårvinter. Brant, lavinfara etc...
Vänligen/Rickard N..

Det går bra att åka där. När jag åkte var det markerat med ruskor genom nationalparken, alltså Teusajaure-Vakkotavare.
 
Åkte där i slutet av april och det var markerat med ruskor. Det var varmt då, så det var blött att åka över Teusajaure och det var rätt snöfattigt på slutet ner mot Vakkotavare. Det är bitvis brant, men lavinfara kan jag inte säga något om.
Det är många som åker skidor den sträckan.
 
Hej!

"STF i Fjällen"-appen beskriver sträckan mellan Teusajaure och Vakkotavare med följande ord. Sträckan kommer upp under delen om turskidåkning så sträckan ska vara genomförbar. Har själv tänkt att åka den i påsk.

Så här beskrivs sträckan:
"Du startar över sjön och när du når andra sidan är du i Stora Sjöfallets nationalpark. Genom parken saknas kryssmarkering, här leden markerad med björkruskor på fjället och i björkskogen med målade ringar på träd. Etappen har rejäla höjdskillnader, lite backe upp och backe ner. Den inleds med en lång stigning, först i fjällbjörkskog men som sedan fortsätter på kalfjället. ... Etappen slutar brant utför innan du når Vakkotavare fjällstuga. För en ovan skidåkare kan nerfarten vara svår..."


Passar på att själv slänga in en fråga till er som åkt sträckan. Vi planerar att åka från Teusajaure på morgonen för att hinna med bussen från Vakkotavare som går kl 14:50 mot Salto/Kebnats. Hinner man sträckan på cirka 6 timmar (16 km)? Vi tänker oss tidig avfärd (runt 07:00). Eller är sträckan rejält bökig?
 
Passar på att själv slänga in en fråga till er som åkt sträckan. Vi planerar att åka från Teusajaure på morgonen för att hinna med bussen från Vakkotavare som går kl 14:50 mot Salto/Kebnats. Hinner man sträckan på cirka 6 timmar (16 km)? Vi tänker oss tidig avfärd (runt 07:00). Eller är sträckan rejält bökig?
Svårt att bedömma för en annan, men jag provar ända.
Det tog mig nästan 6 timmar från Vakkotavare till Teusajaure för 6 år sen.
Men:
Jag hade pulka (Langsamt (!) i bakken uppförs från Vakkotavare), det var dåligt väder (Bitvis var nästa björkkvist inte synlig) och jag tror det tar mer tid från Vakkotavare.
Normalt går jag drygt 4 km per timme, ibland mer.

Om vädret inte är för dåligt (det kan tar lite tid att hitta leden på andra sidan Teusajaure) tror jag att man hinnar med bussen, man vet ju att man skall vara där i tid och kanske stannar kortare längs vägen än normalt.

Henning
 
Jag tycker ni har goda marginaler och även utrymme för en halvtimmes lunchpaus plus en fikastund i Vakko. 3 km per timme är en rimlig bedömning. När ni kommer till den branta nedförsbacken kan det vara bäst att ta av skidorna och gå. Jag tycker även en van skidåkare kan få bekymmer här, i synnerhet med en tung ryggsäck på ryggen.
 
Fint! Tack för två bra svar.

Det kan så klart hända grejer längs med vägen som gör att det hela skiter sig - men det låter ju inte som någon omöjlighet. Vi tänkte avsluta med en natt i Salto innan vi åker hemåt så i värsta fall får vi stryka den dagen och ta natten i Vakko.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4
josia Sulitjelma till Pieskehaure på skidor Turskidåkning 0
Urwaldjaeger Vaxa nya skidor Turskidåkning 17
Knota Jämtlandstriangeln på skidor? Turskidåkning 12
Jansson_ Köpråd: Skidor för ospårad terräng Turskidåkning 19
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
jeppe12 Nya Nansen skidor på långfärd. Turskidåkning 1
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Helena B Kortvasan - Nybörjare på skidor Turskidåkning 3
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3
mindful Vård av skidor? Turskidåkning 1
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
martallen Rugga upp ytan på gamla vallningsfria skidor? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...