Hur hittar ni bra tältplatser?

Hej,
Jag och min 10-åriga dotter planerar att cykla från Västerås till Falun (eller möjligtvis Falun till Västerås) i sommar. Planering går framåt och och rutten blir ungefär så HÄR.

Vi planerar att cykla med tält och ta 2-3 nätter på vägen. Då jag inte har cykelsemestrat på många år så undrar jag lite hur man kan hitta bra tältplatser längs vägen? Det kryllar inte direkt med campingar längs vår väg. Hur gör ni rutinerade? Är det bara att kliva ut en bit i skogen och slå upp tältet? Det vore skönt om man hade lite mer att gå på innan vi ger oss av.
 
Det brukar inte va svårt att finna nån tältplats. Jag svänger av på nån lite ödslig grusväg och in i bushen. Klart trevligt om det finns nån liten sjö intill men ibland får man ta vad som hittas. Jag söker en dold plats, fri från biltrafik och hus.

Campingplatser tar jag bara om jag varit ute ett tag och vill duscha ordentligt och vill ha lite annan service i närheten.
 
Det låter ju strålande. Jag vill nog mest bara få det konfirmerat att det är relativt lätt att hitta tältplats så att vi inte står där på kvällen utan någonstans att ta vägen.
En fin sjö är naturligtvis en fin bonus!
 
Vi har ju allemansrätt och får tälta nästan överallt. Är man osäker kan ju alltid fråga markägaren, men själv har jag aldrig gjort det.
 
Ett alternativ är att ta ett kvällsdopp i en sjö för att bli lite uppfräschad och att därefter leta sig in på grusväg och så en traktorväg och hittar man inte lämplig glänta kan man tälta på traktorvägen.

Lite kartstudier kan underlätta valet.

Ofta så är det en del insekter på kvällen så att man föredrar att knyta sig när solen gått ned.

Thure
 
Man kan ju kolla på kartor längs vägen och se hur det ser ut, det primära är väl inte att leta efter en bra tältplats (det finns det säkerligen massor) utan snarare att se till att man kommer bort lite från bebyggelse så man inte inkräktar på tomtmark.

Leta alltså efter platser där det inte finns hus.

På kartor kan man ju också se var det går vandringsleder (om det finns några i närheten), friluftsområden och liknande ställen där det bör gå att hitta vettiga tältplatser.

Ser man till att man inte är beroende av att tälta intill vatten (d.v.s man ser till att fylla på vatten längs vägen nån timme innan det är dags att leta tältplats) så finns det hur många ställen som helst.
 
Jag brukar scanna av kartan efter något vattendrag; sjö, å eller liknande. Sen att det inte finns några hus i närheten. Och så en väg som inte går hela vägen fram, vandringsled undantagen.

Funkar inte det så brukar jag se efter om det finns någon bondgård i närheten. Har fått många fina tips (och faktiskt någon middag) av bonden och tillåtelse att tälta en natt på hans mark - bara man är vänlig...
 
Badplatser

Är det inte badväder så kan mindre badplatser vara ett bra alternativ. Där finns oftast utedass och ibland möjligheter till grillning. Är det bra väder så har det hänt mig att traktens "busar" samlats där på kvällen - oftast helt harmlösa men kanske något högljudda.
 
hejsan
leta efter vindskydd,, eller ändplatser på kartan.
undvik p-fickor och andra ställen bilister använder som toalett..
har faktiskt övernattat bakom ett köpcentra-på asfalten..:cool:
slå läger i god tid-innan mörkret faller..;)
vatten finns bla på mackar och kyrkogårdar ;)
mvh
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...