Klimatkontot

(...) Jag tycker den miljard trådar som finns om alla form av utrustning, som i nio fall av tio är ganska onödig och mest är ett utslag av en konsumtionshets som håller på att utarma hela jordklotet, är betydligt oseriösare, när övervägande delen av dom som skriver dom samtidigt säger sig vara miljövänner (...)
Ovanstående skrevs som sidoanmärkning i ett helt annat ämne, men jag tycker det förtjänar att lyftas till en egen tråd under rätt forumrubrik.

Jag råkade ungefär samtidigt springa på en "karbonavtrycks-kalkylator" för privatpersoner. Den är visserligen mycket förenklad och schablonmässig, men ger kanske någon uppfattning om vad jag som individ har för mig i den vägen.

Mitt eget värde stannade på 2.3 ton CO2e/år. Jag fick reda på att om alla på hela jorden gjorde som jag, skulle dagens utsläpp på 50 miljarder ton CO2e per år reduceras till 16. Vilket var lite privatetiskt trösterikt, men ju inte betyder något i praktiken. "Alla" gör ju inte "som jag", och den offentliga konsumtionen är inte heller inräknad.

Men fritänkarens inlägg rörde ju just det privatetiska planet, så beräkningen blir relevant i det avseendet.
Vad kommer ni andra frilufsare fram till för värden?
 
10.6 ton CO2e för egen del.
Bostad och Resor var de största posterna.

edit:

Men jag kör mycket motorcykel under ett år och flyger i jobbet ett par gånger per år etc. Bor själv i en tvåa.
 
Senast ändrad:
bara resor blev över 9 ton.... det andra var försummbart

Undrar hur de räknar, enlig mig är det stora problemet att det bara finns ETT sätt att omvandla CO2 till C + O2 och det är fotosyntesen. Vi bränner ljuset i tre ändar genom att kalhugga/skövla skog och sedan sätta kniven på privatpersoners bilism (i moderna snåla bilar) samtidigt som vi tillåter fartygstrafik och kolkraftverk som släpper ut så mycket mer att bilismen blir en löjlig parameter....

Lösningen? Några viktiga saker borde vara: Mer skog och växter. Totalstopp för skövling. Totalstopp för de stora utsläppen. Återvinning.
 
Miljöproblemen är mycket större än koldioxidutsläpp; förgiftning av mark och vatten, plaster i haven, massutrotning av arter (mångfald ersätts p.g.a. enfald...)... Dessutom är sambandet mellan koldioxid och global uppvärmning bara en hypotes och knappast en bevisad sanning.

Hur vet vi ens att vi har en global uppvärmning? Att mäta en medeltemperatur på hela jordklotet med någon tiondels grad som noggranhet (som det skrivs om med jämna mellanrum) är knappast rimligt om man tänker efter lite. Hur många mätstationer behövs? Var ska de vara placerade? Hur tar man hänsyn till lokala (naturliga) klimatvariationer? Hur ska man korrigera ändrade lokalförhållanden p.g.a. mänsklig påverkan (.tex. urbanisering) runt mätstationen? Hur långa mätserier behövs?

Jag oroar mig en hel del över våra miljöproblem, koldioxid är det jag oroar mig minst över.
 
Jag oroar mig en hel del över våra miljöproblem, koldioxid är det jag oroar mig minst över.

Men man kan oroa sig för minskade glaciärer. Oavsett om det är mänsklig påverkan eller inte så kommer den globala uppvärmningen att innebära konsekvenser för oss. Det vi ser är tyvärr bara början.

Nåväl, det var en väldigt bra tråd tycker jag. Själv hamnade jag på 8,3, vilket mest berodde på min dagliga pendling med bil. Jag flyger inte alls.

Säkert en väldigt förenklad uträkning, men det spelar ingen roll. Man skulle aldrig kunna få det helt rättvist ändå, utan syftet måste ändå vara att få oss alla att tänka till.

Koldioxidproblemet är bara ett av många problem vi har med miljöförstöring, men medvetenheten sprids lätt även till andra områden om vi bara kommer igång.
 
Miljöproblemen är mycket större än koldioxidutsläpp; förgiftning av mark och vatten, plaster i haven, massutrotning av arter (mångfald ersätts p.g.a. enfald...)... Dessutom är sambandet mellan koldioxid och global uppvärmning bara en hypotes och knappast en bevisad sanning.

Hur vet vi ens att vi har en global uppvärmning? Att mäta en medeltemperatur på hela jordklotet med någon tiondels grad som noggranhet (som det skrivs om med jämna mellanrum) är knappast rimligt om man tänker efter lite. Hur många mätstationer behövs? Var ska de vara placerade? Hur tar man hänsyn till lokala (naturliga) klimatvariationer? Hur ska man korrigera ändrade lokalförhållanden p.g.a. mänsklig påverkan (.tex. urbanisering) runt mätstationen? Hur långa mätserier behövs?

Jag oroar mig en hel del över våra miljöproblem, koldioxid är det jag oroar mig minst över.

Jag håller helt med dig.
Det är kemikalier (och hormoner/bakterier/virus) som kommer att ställa till det för oss rejält gissar jag.
 
3.1 ton. Jag har för varmt hemma och äter kött. Trodde jag skulle hamna ännu lägre iom att jag kunde sätta noll på alla resor, nästan inte köpt varken kläder eller annat som frågades efter och aldrig slänger mat.
 
Miljöproblemen är mycket större än koldioxidutsläpp; förgiftning av mark och vatten, plaster i haven, massutrotning av arter (mångfald ersätts p.g.a. enfald...)... Dessutom är sambandet mellan koldioxid och global uppvärmning bara en hypotes och knappast en bevisad sanning.

Hur vet vi ens att vi har en global uppvärmning? Att mäta en medeltemperatur på hela jordklotet med någon tiondels grad som noggranhet (som det skrivs om med jämna mellanrum) är knappast rimligt om man tänker efter lite. Hur många mätstationer behövs? Var ska de vara placerade? Hur tar man hänsyn till lokala (naturliga) klimatvariationer? Hur ska man korrigera ändrade lokalförhållanden p.g.a. mänsklig påverkan (.tex. urbanisering) runt mätstationen? Hur långa mätserier behövs?

Jag oroar mig en hel del över våra miljöproblem, koldioxid är det jag oroar mig minst över.

Jag håller med dig. Man får en känsla av att koldioxiden hajpas lite för att skyla över andra problem. Folk får nåt konkret att koncentrera sig på så orkar de inte tänka så mycket på annat.

Och som vanligt i Sverige läggs ansvaret på individen. Om nu de som har makt är så oroliga, varför gör man inget åt flyget, bensindrivna bilar o.s.v.? Det måste rimligtvis gå att påskynda övergången till elbilar och reglera flygresor och allmänt styra resandet mot tåg där det är möjligt. Men då kanske Volvo, Saab och SAS blir lite putt, så det gör man inte.

"Marknaden" styr som vanligt och marknaden > klimathotet.
 
Den här tråden sammanföll ju lämpligt med artikeln om smältande galciärer här på utsidan :)
Smältande glaciärer är något som jag tänkt ganska mycket på under det senaste året. Jag innehar ju ingen särskild kunskap eller kompetens i området men när man står vid en glaciär och får se vilka oerhörda mängder vatten den släpper ifrån sig, ser Sveriges älvar som ringlar sig ut till östersjön och all den mark som älvarna passerar och hydrerar så kan jag bli lite mörkrädd.
Vad kommer hända med vårt land när glaciärerna har smält? Hur ska då vårat land hydreras och grödor växa? Vad kommer hända med fjällvärlden? Kommer den dö och bli ett månlandskap eller finna alternativa vägar för överlevnad? Kommer det att finnas något naturligt rent vatten kvar på låglandet, eller kommer allt att vara kontaminerat eller försurat?

Finns det någon här som vet svaret?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...