Snöskor för löpning?

Sugen på att skaffa ett par snöskor för löpning. Inte hittat mycket förutom TSL - Symbioz Racing som säljs på flera ställen men inte hittat några reviewer eller liknande. Någon som kan något om detta, vad finns det för alternativ?
f3ded9cecde46ff7b68ab26f921c2721.jpg


Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Har själv aldrig testat snöskor. Ett par ovanstående, vad funkar de i för terräng. I Västmanland där jag bor är det främst typ 20cm snö och "rakt ut i skogen" jag tror jag skulle ha dem till, i stugan i Dalarna är det skoterleder och kanske 50cm snö. Förstår att mycket hänger på vilken typ av snö, är det skare är det ju bara att springa men normal snö upp till 50cm går det att springa eller sjunker man så djupt att det blir pulsning ändå?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Snöskor och ris kan bli riktigt besvärligt både björkris och kråkbärsris lika illa.
Skidor är snabbare.

go tur
Tror säkert skidor i de flesta fall är bättre. Tänkte använda dem som variation till löpträningen och dessutom har jag hittat snöskotävling i slutet av januari i Rättvik, perfekt morot för träningen. Nära att jag beställt men insett att jag precis missat rabatter på både addnature och northsport så jag ska se om det dyker upp något bra pris under november

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Skriv gärna om dina upplevelser av snöskon, blev lite sugen när jag googlade på den och läste lite recensioner om den "vanliga" TSL - symbiozen :).

Antar att snöskor kan vara ett alternativ när snön är sådan att skaren inte bär en till fots, men är tjock nog att det blir djävligt? I tätare skog och kuperad (="brötig") terräng borde de vara bättre än skidor också?
 
Blir det verkligen "löpning" när man försöker springa med snöskor?

Hur ser snöskor för löpning ut, är de inte mer lika korta skidor än vanliga snöskor?
 
Blir det verkligen "löpning" när man försöker springa med snöskor?

Hur ser snöskor för löpning ut, är de inte mer lika korta skidor än vanliga snöskor?
Ser det mest som en kul grej som vore kul att testa men även jag är lite fundersam. Kollar man lite på tuben så slås man av, förutom att de ser ut som miffon, att de springer på rätt packade spår såsom skoterspår. De går ju ofta ganska bra att springa på sådana med vanliga terrängskor såvida de inte är riktigt mjuka. Och det måste ju gå ganska trögt med skor innan det lönar sig att dra på sig snöskor tänker jag mig.

Iallafall så kan man ju ge sig på den lokala skidbacken vilken är svår på vintern samt så tänker jag mig att man kan mata på i skogen utan att behöva fundera vad som är under snön med dessa, annars är det lätt att trampa snett. Sen vill jag klättra upp på högsta berget vid stugan, genom skogen och det finns inga stigar upp så med dessa kan man kanske ta sig upp vintertid.

En liten film, ser ju ut att gå hyfsat att springa, om man har kondisen: https://youtu.be/yhSr21I3ZNY

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Senast ändrad:
Blir det verkligen "löpning" när man försöker springa med snöskor?

Hur ser snöskor för löpning ut, är de inte mer lika korta skidor än vanliga snöskor?
jag tycker nog mera att det verkar vara en begränsning som införts om man "måste" ha snöskor (lite som att man inte får "ta skate-skär" i klassisk skidåkning eller gör skillnad på fjärilssim och frisim)". Troligen går det minst lika lätt att springa med vanliga terräng-löpningsskor på det flesta delar av banan men då blir det inte "snöskolöpning" Orienterare springer åtminstone i knähög snö i skogen, och blir det ett upptrampat dike går det lättare, lite . Det som t. ex. idag är populärt i "Tjurruset"gör man regelbundet i orientering, men man lägger inte det geggiga kärret som skall passeras med en läktare för publiken att kolla och heja.

Kanske det finns minimala "snöskor" eller regler för minsta storlek om man skall tävla i löpning.
 
Ja jag får också lite bilden av att det antagligen skulle gå snabbare och lättare att ta av sig snöskorna... De där för löpning verkar ju vara ganska smala, verkar sticka ut ungefär 3 cm runtom en vanlig sko. Känns som om man knappt fördubblat fotens yta. Nån som vet siffror på vad det är för yta?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...