Avstängd medlem.

Jag har fått personliga meddelanden från seobserver som varit otrevliga och fått en riktigt irriterad. Men hotfullt har det inte varit.

Och absolut inte värre än E9:s språkbruk. Men skillnaden för mig är att E9 postar i formumet och står för allt han skriver. seobserver vräker ur sig i personliga mail och det stör då mig. Hade samma sak postats i forumet hade jag inte brytt mig lika mycket.
 
Jag är en av de som anmält Seobserver. Detta var i Maj förra året för grova hotelser via PM.

Saker som inte hör hemma vare sig på ett forum eller i ett civiliserat samhälle.

Eftersom detta tydligen upprepas och upprepas och upprepas... så är det väl inte några konstigheter att han inte längre är önskvärd?

I ärlighetens namn brukar det räcka med ett enda inlägg av den typen som jag fick för att man ska åka all världens väg. Så det är knappast lågt till tak här på Utsidan.

Som för övrigt är en av de bäst modererade svenska forumen av den här storleken där ute på nätet. Med hög kvalité på inläggen.
 
Har man begått grova övertramp trots att man fått upprepade varningar så ska man såklart ut. Spelar ingen roll hur mycket man kan eller hur kul man skriver.
 
Jag har haft utbyte med Seaobserver vid några tillfällen, och det har alltid varit bra och konstruktivt.

Med detta sagt, så anser jag att vi måste lita på clindhs i detta fall. Vi har förmodligen inte hela bilden. Min bild är att clindh är omdömesgill och månar om att det hålls en bra, god ton på forumet.
Jag har ingen anledning att ifrågasätta hans omdöme som historiskt visat sig vara gott.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Den kontakt jag har haft med seobserver har varit bra, lite förvånad över detta också...

Har alltid tyckt att detta varit ett av de öppnaste, mest omodererade forumen, kan det bero på oss deltagare, eller moderatorn ;-)
 
Det är ju intressant att flera av inläggen ovan där användarna konstaterar att avstängningen är korrekt, i samma inlägg lyckas bryta mot forumreglerna...
Utan att egentligen låta det vara avgörande för om avstängningen är korrekt eller inte så känns det ju i alla fall som om det gör det enkelt att värdera dessa inlägg. Och, nej jag tänker inte anmäla, admin läser väl redan den här tråden.
 
Fast bryter mot reglerna gör alla här i och med att samtliga skriver om en avstängd medlem som inte kan vara med i diskussionen. Man ska väl inte alls diskutera andra personer enligt reglerna, särskilt viktigt om det gäller kritik.
 

clindh

Forumvärd
Det stämmer att regeln lyder så, men lite speciella omständigheter här då ett "ombud" startat diskussionen, och jag har också kontakt med den omtalade - som inte motsätter sig diskussionen.

Som jag tidigare sagt fanns det klara skäl till den här avstängningen. Några har "vittnat" för detta och andra har stått oförstående till varför. Men vi behöver knappast älta detta mer.

Det sagt så tänker jag nu göra som kungen och vända blad, titta framåt, glömma det gamla. Jag tycker man skall få en andra chans om man faktiskt inser var man gjort fel tidigare och lovar bot och bättring. Så jag tänker låta seobserver komma tillbaka på prov.

Ni som inte känner er "kompatibla" med seobserver uppmanas hålla er i skinnet och inte provocera för sakens skull. Även sådant är emot reglerna.
 

clindh

Forumvärd
Problematiken är dock kanske att admin inte hinner bevaka all (eller ens en liten bråkdel) av all kommunikation, utan det är i princip bara anmälningarna som granskas.
Så är det absolut, vi förhandsgranskar inget. Och en person som skriver väldigt mycket på ibland provocerande sätt drar till sig proportionellt fler rapporter än något enstaka, kanske grövre övertramp från en sällan-skrivare. Så visst det kan uplevas som orättvist kanske.

Ser man något som bryter man mot reglerna så uppmanar vi att man rapporterar, hellre för ofta - det hjälper oss att hålla koll. En rapport leder inte alltid till åtgärd, vi kanske inte gör samma bedömning som den som rapporterar - men är tacksamma för hjälpen hursom.
 
Jag är glad över utvecklingen!

Förresten är jag ingens ombud. Jag har gjort det här helt och hållet på eget bevåg, eftersom jag tyckte att det var viktigt.

Det enda jag avtalade med seobserver var:

a) får jag hans godkännande att börja en forumsoffentlig diskussion om hans avstängning

b) vilka medlemmar är möjligen intresserade av att uppmärksammas på den här initiativen

Jag kontaktade sedan några medlemmar via pm och informerade dem om trådens existens.
 
Fast bryter mot reglerna gör alla här i och med att samtliga skriver om en avstängd medlem som inte kan vara med i diskussionen. Man ska väl inte alls diskutera andra personer enligt reglerna, särskilt viktigt om det gäller kritik.
Nja, om du tittar i inläggen så är det ganska olika hur folk skriver, vissa skriver om hur avstängningar har eller kan hanteras, medan andra skriver direkt kritik mot en namngiven användare.
 
På fri fot ?

Så då ser det ut som om vederbörande får delta med oss övriga igen. På prov. Som ett slags villkorlig dom. Bra.
Då är det väl bara att alla drar lärdom och håller en god ton.
Nu tillbaka till vad detta forum är ägnat åt.

Mbatikopio /
( som betyder hur är läget på Guarani.)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...