Går inte ner i vikt :(

Sedan min sambo la om våran kost till lchf tappade jag ca 10 kg plufsvikt på mindre än 1 halvår. Då fuskar jag ganska friskt men det är radikalt färre kolhydrater (jag tillåter mig lite kulhydrater när andan faller på :) ). Jag motionerar i stort sätt aldrig tyvärr. Det blir lite sporadiskt badmintonspelande, i snitt kanske 2 gånger i månaden. Jag förespråkar ingen diet, men faktum kvarstår och det är tvärt emot vad jag och de flesta nog trodde.

180 cm, 72 kg
Lycka till
Peter P.
 
Personlig tränare

Mitt absolut (men lite dyrare) tips är att gå till gymmet och köra med en personlig tränare då och då. Dels kan de anpassa träningen efter dina behov på ett helt annat sätt än vad man kan själv och dels så sporar det att ha någon som följer upp.

Sen håller jag helt med om att träna på morgonen. Här ger egentligen tung styrketräning bäst effekt eftersom styrketräning gör att man bränner mer kalorier i flera timmar efteråt (även om energiförbrukningen under tiden inte är lika hög som vid högpuls aktiviteter). Och bra allround styrketräning kommer även ge fördelar när du ska gå med packning.
 
Mitt tipps med mindre mat men allsidigt är billigare än vad du f n sätter i dig. Vill du bli stark till att gå och bära måste du träna att gå och bära. Tränar du med 5 kg mer än du avser bära på riktigt i starten kommer du att flyga fram med rätt last.
go tur
 
som så många andra påpekat, går du inte ner i vikt är det jätteenkelt att hitta problemet, du gör inte över med mer kalorier än du får in, allt handlar om kalori in - kalori ut. sen finns det otroligt många sätt att påverka detta såklart, men med tanke på din träningsmängd så får du räkna igen på maten, är övertygad om att det är där som det skiter sig.
 
Tack för alla svar tror att det blir en liten blandning av förslagen. Kommer nog att forsätta räkna kalorier och försöka hålla mig vid ca 2000 per dag men kommer nog även att hålla nere mängden kolhydrater å sikta på mycke grönsaker å lättare mat. Ska även börja väga all mat så alla uträkningar stämmer. Sedan ger jag det ett par månader å ser vad som händer. Fungerat det inte då så lutar det nog mot personlig tränare men utbudet där jag bor är inte mycke att hurra över å särskiljt då det gäller träning för denna typen av mål.
 
glöm inte att försök göra en uträkning på vad du förbränner på en dag, 2000 kalorier in måste innebära 2000 kalorier ut för att du ska tappa i vakt.
 
11 timmar/veckan känns otroligt mycket! Nästan 2 timmar om dagen i snitt. Med den träningsmängden borde du kunna sätta i dig en hel del kalorier.

Har du testat att vikta om lite i programmet? Kanske köra mera styrka för att på så sätt få upp grundförbränningen? Själv har jag tröttnat på gymma, men när jag får mina ryck är jag nästan konstant hungrig :)
 
Tack för alla svar.
Har fått lite tipps av tränaren på gymmet då det gäller kostråden och kalorier och dom va ochså lite åt lchf hållet skära ner på kolhydraterna och gärna mer protein och fett. Rekommenderade även Kreatin och proteinpulver vad tror ni om den rekommendationen ?

Jo elva timmar med två vilodagar i veckan är väl ganska mycke men provade tidigare efter sjukgymnastens råd att dra ner på timmarna å köra mer intervaller men kändes som om jag tappade massor med uthållighet på det så jag slutade.

Men om jag nu ska klättra å vandra borde jag inte prioritera konditionsträning framför styrketräning ?
 
För vandring behöver man inte direkt mer än grundkondition (blir man andfådd när man vandrar är det inte vandring utan löpning:).

Även för klättring skulle jag gissa att styrka och mjölksyretålighet är viktigare än "flåset".
 
Tack för alla svar.
Har fått lite tipps av tränaren på gymmet då det gäller kostråden och kalorier och dom va ochså lite åt lchf hållet skära ner på kolhydraterna och gärna mer protein och fett. Rekommenderade även Kreatin och proteinpulver vad tror ni om den rekommendationen ?

Jo elva timmar med två vilodagar i veckan är väl ganska mycke men provade tidigare efter sjukgymnastens råd att dra ner på timmarna å köra mer intervaller men kändes som om jag tappade massor med uthållighet på det så jag slutade.

Men om jag nu ska klättra å vandra borde jag inte prioritera konditionsträning framför styrketräning ?

Som jag skrev tidigare. Träning/motion för att gå ner i vikt är helt onödigt, i många fall bortkastat. Det finns ju en hel industri som lever på alla människor som misslyckats med att gå ner i vikt på gymmen och i löparspåren. Fundera mer på vad du äter och om du äter mat som faktiskt gör dig mätt eller gör dig hungrig. Äter du mat som gör dig hungrig kommer du att äta mer.

Vad man väljer att stoppa i sin kropp är var och ens eget val. Själv skulle jag välja mat framför kemikalier.

Det skrevs här ovan, grundkondition räcker långt. Visst kan det bli flåsigt om det börjar bära uppåt, och då är det snarare lite extra kondition än styrka som behövs är min erfarenhet. Jag är varken stor och stark eller något uthållighetsfenomen. Jag har aldrig saknat benmuskler men väl önskat lite extra flås halvvägs upp i en brant till exempel.

Lycka till
Peter P.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...