Nerför Sylarna med Snowboard

Hej!

Till påsken tänker jag ta skida+pulka och packa snowboard'en och ge mig ut på en tur till Sylarna. Någon av er som åkt ner för Sylarna och kan tipsa om fina nedfarter?

Tack!
-Magnus
 
Det finns mängder med fina åk i och runt massivet. Varierar från riktigt snälla åk till "oh-shit" i svårighet och exponering.
Snön flyttas runt en massa av vinden så var det är bra varierar väldigt mycket och snabbt.
Vad är du ute efter? Och tänker du åka själv?
 
kite-lift

Hyr en kite på storulvåns fjällstation och om du behöver gå en kort kurs med dem så har du liften i ryggsäcken när du ska bräda uppför. Simon J som är instruktör där (var det när jag var där i alla fall för några år sedan) lägger lite inlägg här på utsdian då och då. Kolla i kiteforumet.

/Patrik, som hoppas på kyla och is i sydöst för skridsko-kiting
 
Tack grabbar!

Kite har jag aldrig provat och inbillar mig att det kan vara lite farligt om man är ovan. Man bör väl lära sig det i vattnet först? :)

Tanken är att jag ska gå på tur själv. Sätta upp tältet vit lämpligt ställe och ta 1-2 åk per dag. Eventuellt flytta tältet och köra en åk-period vid ett annat ställe på Sylarna.

Jag utgår från Storulvån och räknar vara nere vid Sylarna samma dag.

Jag har åkt snowboard en del men då fället kan "dölja" lite faror i nedfarterna tänker jag mig backar i klass med röda/enklare svarta nedfarter. Hänger ni med?

Jag har trampat runt på fjället mycket sommartid och känner till området kring Sylarna.

En annan sak jag noterade på google maps var att den mesta snön ligger på ostsidan. Stämmer det?
 
Jag tror det är svårare att kita på vatten än på snö -vågor och mjukt i vattent medan snön på marken är stilla. Visst - lite hårdare att ramla på men med lite skydd så hade jag nog hellre lärt mig på snö än i vatten. Men vill du knata upp så är det ditt val.

/Patrik
 
Inte för att vara elak men att åka själv låter som en riktigt korkad idé.
Laviner är farliga och baserat på dina inlägg i den här tråden gissar jag att du inte har så mycket erfarenhet av att åka lössnö och gå på tur. Skaffa kunskap, utrustning och kamrater innan du ger dig på äventyr av den här typen. Allt blir så mycket roligare när man överlever :)
 
Inte för att vara elak men att åka själv låter som en riktigt korkad idé.
Laviner är farliga och baserat på dina inlägg i den här tråden gissar jag att du inte har så mycket erfarenhet av att åka lössnö och gå på tur. Skaffa kunskap, utrustning och kamrater innan du ger dig på äventyr av den här typen. Allt blir så mycket roligare när man överlever :)

Det är helt riktigt. Jag har inte gått på tur tidigare. Där emot har jag vistats i fjällen ensam både vintertid och sommartid flera gånger. Jag har åkt mycket alpint och offpist. Det jag söker är ett äventyr kombinerat med lite härlig offpist. Att ta mig nedför på glaciärerna är inte ett alternativ. Jag är medveten om dess faror.

Kunskap letar jag efter här. Utrustning har jag, men kamrater som delar mina intressen (fjället) är det lite sämre med :)

Jag tar åt mig allt som skrivs här för jag är medveten om att det besitts mycket kunskaper här på forumet. Ett alternativ jag fundrar på är att gå ut med Randonee och Dynafit-prylar för att minska packningen. STF har flera turer av den här typen med toppturer. Min tanke var att sköta allt på egen hand. Vill inte lägga 1100:-/dag för att hänga med 10 andra. Gillar vara ensam :)
 
Jag tycker att det låter som en ypperlig idé att gå på tur ensam!

Det är något speciellt att gå på tur ensam och ett perfekt tillfälle att samla kunskap om väder och vind då man inte kan förlita sig på nån annan! Sylarna är ett fint område för utförsåkning i alla svårighetsgrader och lutningar och med lite tur med vädret kan man hitta fin snö samlad i(mycket riktigt, det blåser mest västliga vindar från atlanten) östliga sluttningar.

Jag tycker att det bästa sättet att lära sig är att lära sig själv. Ut på tur! Livet är till för att leva, inte hänga på internetforum och deklarera saker som farliga! ;-)

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Det är helt riktigt. Jag har inte gått på tur tidigare. Där emot har jag vistats i fjällen ensam både vintertid och sommartid flera gånger. Jag har åkt mycket alpint och offpist. Det jag söker är ett äventyr kombinerat med lite härlig offpist. Att ta mig nedför på glaciärerna är inte ett alternativ. Jag är medveten om dess faror.

Kunskap letar jag efter här. Utrustning har jag, men kamrater som delar mina intressen (fjället) är det lite sämre med :)

Jag tar åt mig allt som skrivs här för jag är medveten om att det besitts mycket kunskaper här på forumet. Ett alternativ jag fundrar på är att gå ut med Randonee och Dynafit-prylar för att minska packningen. STF har flera turer av den här typen med toppturer. Min tanke var att sköta allt på egen hand. Vill inte lägga 1100:-/dag för att hänga med 10 andra. Gillar vara ensam :)

Jaja, var och en gör ju som de vill och det är väl bara att hoppas att du har turen på din sida och överlever...
 
Jag tycker att det låter som en ypperlig idé att gå på tur ensam!

Det är något speciellt att gå på tur ensam och ett perfekt tillfälle att samla kunskap om väder och vind då man inte kan förlita sig på nån annan! Sylarna är ett fint område för utförsåkning i alla svårighetsgrader och lutningar och med lite tur med vädret kan man hitta fin snö samlad i(mycket riktigt, det blåser mest västliga vindar från atlanten) östliga sluttningar.

Jag tycker att det bästa sättet att lära sig är att lära sig själv. Ut på tur! Livet är till för att leva, inte hänga på internetforum och deklarera saker som farliga! ;-)

Med vänliga hälsningar

Kaj

Själv skulle jag aldrig ge någon rådet att gå toppturer själv med tanke på dom konsekvenser det kan få. Hotet av laviner, skador och hårt väder är högst reellt och kan leda till mycket dystra konsekvenser.

Man lär sig inte bäst av att vara ensam, då kommer man göra om andra misstag, något som lätt går att undvika med sällskap. Vilket i slutänden oftast leder till en mer lyckad tur, inte minst för att man slipper släpa all packning själv.
 
Själv skulle jag aldrig ge någon rådet att gå toppturer själv med tanke på dom konsekvenser det kan få. Hotet av laviner, skador och hårt väder är högst reellt och kan leda till mycket dystra konsekvenser.

Man lär sig inte bäst av att vara ensam, då kommer man göra om andra misstag, något som lätt går att undvika med sällskap. Vilket i slutänden oftast leder till en mer lyckad tur, inte minst för att man slipper släpa all packning själv.

Jag måste hålla med. Villkoren för oss är väldigt annorlunda vintertid. Kyla, väder, lavinrisk för att nämna några. Teoretiskt låter dina drömmar som en fantastisk ide´. Att njuta av naturen, fjällen, ensam är något alldeles speciellt. Jag menar inte att krossa dina drömmar, men att du förbereder dem noga, skaffar mer kunskap och praktisk erfarenhet av tältvinterturer samt lavinkunskap och träning att "läsa" snön i brant terräng, även om det innebär att din solotur får vänta några år. (Jag vet inte hur mycket tid du har denna vinter). Att du förbereder dig med "light" versioner. Som tidigare nämnts blir konsekvenserna av misstag och olyckor mycket allvarligare när det är kallt. Kanske tänka ett steg längre; du har säkert vänner och anhöriga som skulle drabbas hårt om det hände dig något. Kostnaden för samhället vid räddningsaktioner o.s.v.
( detta har diskuterats rättså flitigt på forumet). Jag har flera vänner som hittat färdkamrater inför sina äventyr här på forumet. Ett tips:). , Lycka till! / Jenny
 
Kite har jag aldrig provat och inbillar mig att det kan vara lite farligt om man är ovan. Man bör väl lära sig det i vattnet först? :)

Tanken är att jag ska gå på tur själv. Sätta upp tältet vit lämpligt ställe och ta 1-2 åk per dag. Eventuellt flytta tältet och köra en åk-period vid ett annat ställe på Sylarna.

Jag utgår från Storulvån och räknar vara nere vid Sylarna samma dag.

Jag har åkt snowboard en del men då fället kan "dölja" lite faror i nedfarterna tänker jag mig backar i klass med röda/enklare svarta nedfarter. Hänger ni med?

Jag har trampat runt på fjället mycket sommartid och känner till området kring Sylarna.

En annan sak jag noterade på google maps var att den mesta snön ligger på ostsidan. Stämmer det?

Jag, liksom flera andra blir lite orolig när jag läser det här.
Förstår du vilka faror som du faktiskt kommer exponera dig för? Har du tex kunskap att bedömma lavinfaran? Det är helt upp till dig själv att bedömma förhållanden.
Varför flytta tältet? Det mesta ligger inom räckhåll för dagsturer från stationen.

Och @kajkalajkan: Det är stor skillnad på att gå på tur eller att gå på topptur! Vintertura ensam, visst. Med lite erfarenhet så kör på det, men kanske inte första turen va?
Men topptur som vi diskuterar här? Näe, det är väldigt mycket större risker inblandade.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...