Längd på bräda?

Hej
På G att köpa en begbräda till dottern... frågan är vilken längd man köper? Hon är 145cm och tämligen smalbyggd. Hennes erfarenheter är 1½ dag i Hemavan med mycket rumpsittningar men efteråt blodad tand. Åkte då med vä fot före om det är av vikt

Roland
 
Du kan ju alltid gå in i en butik och fråga vad de skulle rekommendera henne om du har en nära till hands.

Annars vad jag hört är att den brädan skall gå ungefär till hakan på personen. Hittar du inte exakt så ta hellre lite kortare för det blir mer lättsvängt med. En inte allt för hård bräd är trevligt i början med om hon vill göra annat än att bara åka fort.
 
Tack Karl-Petter. Förvisso hade jag redan fått svaret från annat håll men ändå trevligt med någon som bemödar sig att plita ner några tangentslag.

Ha de bra....
roland
 
"Räcka till hakan" är en gammal klassiker som fortfarande fungerar. För en nybörjare lite kortare ändå. Så inte längre än 120 centimeter alltså. Sedan ska midjan vara så smal som möjligt, dels för att få ner vikten och dels för att en smalare bräda blir kvickare och behöver mindre vikt för att svänga vilket är bra för en liten och lätt tjej.

Vill du ha konkreta köptips får du gärna indikera en ungefärlig budget även om jag anser att prylar från Warp (Stadiums juniormärke) duger gott att börja med. Dom har en som heter Warp Animala JR och på 106 cm (tror 120 cm blir för bred/stor/tungrodd) kan det nog vara ett bra val då den är mjukare (mer förlåtande) än deras andra juniorbräda.

Vilken fot man har först (vänster=regular eller höger=goofy) spelar ingen roll. Även om alla VET att är RR dvs Rolls Royce, Regular Rules osv som gäller egentligen och goofy är en kompis till Kalle Anka... ;)
 
Hmmm, undrar om inte 106 kanske blir lite kort ändå? Warps andra model "United JR" finns i 115 och det kanske skulle sitta bättre. Har lite svårt att bilda mig en uppfattning om hur mycket "tyngd" hon har att sätta bakom.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...