Vandra i Australien

Hej! Vi är några stycken som funderar på att vandra i Australien. Mot slutet av december och i början av januari har jag hört att det är fint väder i södra delarna. Är det någon som kan tipsa om bra leder där nere i södra delen av landet?
Är dec-jan en bra tid för vandring, eller bör man hellre åka vid annat tillfälle? Ifall att norra delen är bra mycket intressantare? Stort tack!
 
På Tasmanien har du Overland Track. Det finns också många fina shortwalks på Tasmanien. Det är en relativt liten ö med intressant natur. Man kan lätt få regnskog, strand och öppna fält på samma vandring.
 
Håller med Underlig Hök, gick Overland Track December 2013. Det är normalt sett en bra tid. Men jag hade dåligt väder eller rättare sagt dåliga kläder. Det snöade och regnade i flera dagar så det var inte alls så varmt som jag trodde. Stugorna längs leden är enkla och den gaskonvektor som fanns värmde varken stugan eller torkade kläderna. Så tar med varma kläder och regnkläder. Klimatet i Tasmanien är lite annorlunda än i övriga södra Australien men ack så vackert.
Bifogar några bilder från samma plats & dag och hur det såg ut nästa dag.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • IMG_3638_1.jpg
    IMG_3638_1.jpg
    114.6 KB · Visningar: 745
  • IMG_3642_1.jpg
    IMG_3642_1.jpg
    99.3 KB · Visningar: 763
  • IMG_3656_1.jpg
    IMG_3656_1.jpg
    81.1 KB · Visningar: 744
Jag haller med foregaende kommentatorer on att vandring i Tasmanien ar lampligt under den arstid som namns. Daremot mindre lampligt for manga andra delar av landet. Rent allmant menar jag att basta tiden ar svenk sommar= australisk vinter. En popular vandringsled i centrala delen ar Larapinta trail i narheten av Alice Springs. Cirka 230 km och tar 12-19 dagar. Helt olikt svensk natur. I vastra Australien finns en lang (1000 km) led som heter Bibbulman track. Perth- Albany. Man maste naturligtvis inte ga hela. Ganska skiftande natur, mycket skog, langs kust sodra delen. En annan popular, kortare, led i vast ar Cape to Cape. 6-7 dagar. Gar i ett populart omrade dar det finns mycket vinodlingar, fina strander. For ett par ar sedan vandrade jag nagra dagar pa Hinchinbrook Island pa ostkusten. En ganska popular led. Vackra strander men bara se, inte simma (krokodiler). Lar finnas mycket pa ostra sidan ( Blue Mountains osv. ) , men har ingen personlig erfarenhet.
Kom bara ihag att Australien ar mycket stort. Klimat varierar oerhort mellan olika delar.

Hakan
 
Tasmanien ar nog det enda omradet som ar svalt nog for vandring i januari.
Mojligen i Australian Alps, men Australien har nu en av de varsta aren nagonsin for bushfires samt rekordtorka. Dom flesta vattenhal ar uttorkade.
Bor sjalv i Brisbane och har vandrat massor i Queensland & NSW, har aldrig sett det sa torrt. Vandringssasongen i QLD och NT ar April - September.
Mitt forslag ar att ak till NZ i stallet, sydon ar fullsmockat med fantastiska leder.
 
Själv är jag inne på att genomföra någon form av organiserad vandring (genom firma) i nord-västra delarna. Typ Prince Regent National Park.
Undrar om någon har ett förslag på seriösa firmor?

Det är inte nyttigt att kolla på Bush Tucker Man eller läsa boken Whispering Wind av Syd-Kyle Little. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2
martint Vandra i Alperna Trekking 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...