Varning för sliperi!

Blir helt nervös när jag ser detta..
Har själv tänkt att starta upp ett småskaligt
sliperi men blir helt nojjig när jag ser detta.
Vad hände??? Somnade hon vid slipen???

Varför nervös? Är du duktig på att slipa så tycks det ju finnas ett stort behov och ffa lite konkurrens!

För övrigt uppmanar jag dom av er som har mer än ett eggverktyg, plats och råd att skaffa en slipsten typ Kirunaslipen eller Tormek samt några brynen. Det är inte svårt att lära sig slipa och fantastiskt roligt att själv hålla sin verktyg i skick. Att själv hålla sin kniv, yxa, lie, sax, slöjdverktyg i skick är kul!!! Jag upplevde stor tillfredställelse när jag förstod att en yxa kan bli ett utmärkt skärverktyg i slöjden där man med liten kraft formar med precision, inte bara något man brutalt med kraft klyver ved med.....
 
Rätt sliputrustning

Osnyggt jobb. Borde ha ersatt kniven med en ny. Det ser ut som att den har blivit slipad 'på slacken' så det blivit en konvex egg istället för skandinavisk / plan slipfas som kniven har som original.

Tormek / Kirunaslipen går bort av samma anledning då de båda ger en svagt konkav egg.

Handstenar eller vattenkyld maskin med plandel är det som gäller för denna knivtyp, och företrädelsevis i kombo med nån form av jiggsystem om man vill att det ska bli snyggt ända ut i spetsen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...