Östra leden Kebnekaise i februari

Jag funderar på att klättra östra leden på Kebenikaise vecka 7 nästa år. Alltså i februari, vet någon om de satt upp repen då så jag kan klättra med Via Ferrata?
 
Jag funderar på att klättra östra leden på Kebenikaise vecka 7 nästa år. Alltså i februari, vet någon om de satt upp repen då så jag kan klättra med Via Ferrata?

Gammal info, men när jag var där i mars för typ 10 år sedan för att göra östra leden på skidor, så var repen ivf inte uppe. Möjligtvis sätter de upp fasta vinterrep numera, det har jag dock ingen aning om. Hur som helst är det ju snöklättring som gäller vid den tiden på året, men det har du väl koll på antar jag.
 
Om det inte råkar vara en militärövning eller något annat väldigt speciellt är inte repen uppsatta. Jag kan ha fel, men gissar att de kommer upp först i april, till påsk och Keb Classic? Hur som helst får du räkna med att det kan vara riktigt kallt och kärvt i februari. Det blir enormt mycket mycket lättare i april (i mars och april när stationen är öppen, med restaurang, bastu och annat gör ju även det hela lättare). Om du ska upp på Keb på vintern, är inte frågan om rep uppe eller inte den största. Kan man alpinklättra på vintern är just östra leden en promenad. Men vädret i februari behöver inte vara en walk in the park.
 
Aj då, vad synd. Jag har aldrig klättrat alpint. Jag har topprepsklättrat klippa, kört en del bouldering, samt klättrat Kebenikaise med guide och Via Ferrata på vintern.
Jag skall åka till Nikkaluokta vecka 7 nästa år och skida söderut på kungsleden. Så jag kommer ju passera Kebenikaise, och jag kommer ha svårt att låta bli berget, jag kommer iallafall att om vädret tillåter ta mig upp med stighudar upp till björlings glaciär.
Och jag är väl medveten om att det kan vara extremt kallt och riktigt farligt väder, men det är också därför jag åker vecka 7, då jag är väldigt taggad på att prova på riktig kyla.
Jag har bra erfarenheter av vinter och storm, och det har även hänt att jag fått gräva nöd bivack då det inte gick att ta sig fram längre p ga för hårt väder.

Tror ni att det är möjligt genom att bara läsa teori på nätet samt skaffa snöankare + utrustningen som behövs och sedan klättra östra leden själv? Det är ju verkligen ingen svår klättring.
 
Det är inte klättringen som gör det svårt utan vinterförhållandena. Du är ensam ute i förhållanden som snabbt kan svänga till riktigt farliga, vill göra det utanför säsong när stationen är stängd och när antalet timmar med dagsljus är begränsat. Du saknar även erfarenhet av motsvarande aktivitet och ska röra dig i glaciär- och lavinfarliga områden. Finns nog snow cornices på den sidan innan högsäsongen har börjat och guiderna har röjt ner snön.

Att repen inte sitter uppe är antagligen för att guiderna vill avskräcka nybörjare från att försöka. Snöankaret kommer du inte ha mycket nytta av om du är ute ensam under dom förhållandena.

Innan du gör detta så insisterar jag att du kontaktar guidekontoret på Kebnekaise Fjällstation när dom öppnar igen (om en månad) så att du kan få kvalificerad feedback från de personer som känner till området och förutsättningarna bäst. Det kostar ingenting.


Sport och uthyrning
Telefon: +46(0)980-550 00 tonval 3: Kebnekaise
E-post: sport.kebnekaise@stfturist.se

https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-kebnekaise-fjallstation/kontakta-oss/
 
Det är inte klättringen som gör det svårt utan vinterförhållandena. Du är ensam ute i förhållanden som snabbt kan svänga till riktigt farliga, vill göra det utanför säsong när stationen är stängd och när antalet timmar med dagsljus är begränsat. Du saknar även erfarenhet av motsvarande aktivitet och ska röra dig i glaciär- och lavinfarliga områden. Finns nog snow cornices på den sidan innan högsäsongen har börjat och guiderna har röjt ner snön.

Att repen inte sitter uppe är antagligen för att guiderna vill avskräcka nybörjare från att försöka. Snöankaret kommer du inte ha mycket nytta av om du är ute ensam under dom förhållandena.

Innan du gör detta så insisterar jag att du kontaktar guidekontoret på Kebnekaise Fjällstation när dom öppnar igen (om en månad) så att du kan få kvalificerad feedback från de personer som känner till området och förutsättningarna bäst. Det kostar ingenting.


Sport och uthyrning
Telefon: +46(0)980-550 00 tonval 3: Kebnekaise
E-post: sport.kebnekaise@stfturist.se

https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-kebnekaise-fjallstation/kontakta-oss/

Tackar för all hjälp. Jag håller vid närmare eftertanke helt med., det är aldeles för farligt.
Jag kommer som planerat ge mig ut på min tält/skidtur, men jag kommer inte försöka ta mig upp på Kebenikaise, utan hålla mig på kungsleden och ta mig söderut. Turen mellan Kebenikaise och Singistugorna kommer jag ihåg var helt magisk.

Det kommer ändå verkligen att bli en utmaning att göra det i februari, då det kan bli riktigt kallt och är korta dagar.
 
Tror ni att det är möjligt genom att bara läsa teori på nätet samt skaffa snöankare + utrustningen som behövs och sedan klättra östra leden själv? Det är ju verkligen ingen svår klättring.

Jag vill nog ogärna vara sådan, men i det här fallet känner jag nog att om du behöver ställa den frågan så tror jag att beslutet liksom har fattat sig självt :(

Ta det stegvis i stället och bygg upp trygghet och kompetens gradvis. Då får man ju många fler roliga upplevelser längs vägen också.
 
Jag vill nog ogärna vara sådan, men i det här fallet känner jag nog att om du behöver ställa den frågan så tror jag att beslutet liksom har fattat sig självt :(

Ta det stegvis i stället och bygg upp trygghet och kompetens gradvis. Då får man ju många fler roliga upplevelser längs vägen också.

Ja så får det bli. Det blir endast kungsleden, med start i Nikkaluokta vidare till Singistugorna och sedan kungsleden söderut.
Är det någon som vet om det finns nödutrymmen i stugorna som går att använda vid nödfall?
 
Ja så får det bli. Det blir endast kungsleden, med start i Nikkaluokta vidare till Singistugorna och sedan kungsleden söderut.
Är det någon som vet om det finns nödutrymmen i stugorna som går att använda vid nödfall?

Ja, det lämnas ett rum öppet just av den anledningen, det mesta såsom gas och så är undanplockat, men tak över huvudet och vedkamin finns.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...