Film snowkite 2012

Lite vad som...

Hej och tack. För mig är det den kompletta uteaktiviteten då den kompletterar mitt övriga friluftsliv på vintern. kan kombinera med toppturer, långturer eller bara älska när det blåser 10 m/s och leka i nån bäckravin.

Det är inte så noga faktiskt vilka skidor. Det mesta funkar och har testats. Från turskidor ,till feta twintip. Kortfattad så här:
- En stabil pjäxa o stålkant på skidan så orkar du länge . Går att tura lugnt o fint med läderpjucka o turskida men blir lite sladdrigt i vissa fören.
- Du behöver inte ha så mkt carve alltså midja på skidan då du ofta står på ett rakt skär. Däremot är det mkt roligare att hoppa, svänga o vända med en timglasskida
- annars är det rätt likt att det du ska använda skidan till ska den passa. Typ twintip, rocker, mjuk, mitt monterat. Man kan hålla på hur mkt som helst men jag säger ta vad du än har så är det inte är åkningen sitter första 2 åren :)
- Däremot kör jag enbart med randobindningar eller telis. Så man alltid kan skida hem eller till ett skydd om det slutar blåsa eller stormar. Fjällvett och rätt saker i packningen om du ska ut på fjället. Du vill inte stå 7 km bort med fast häl, utan hudar o stavar i bristande skare :)

Simon
 
Master...precis vad jag behöver!

Hej!

Jag förstår att du är van Jämtlandsfjällen! Har du kört snowkite i Ramundbergstrakterna? Om en månad kommer jag att attackera någon hyfsat närliggande fjällmiljö, ännu inte helt bestämt var, för att koppla ihop mina kitedrömmar med mina mindre rutinerade skidkunskaper. Det du skrivit om skidval verkar vettigt och som något man vill höra. Randonné/kite/offpist/pist i en fungerade kombination vore klockrent. Om det dessutom går att få en vettig nivå för en nybörjare så har jag i princip beställt skidorna....nyss! Vad har du för erfaraneheter sedan 2012? Några nya reflektioner om skidval och Jämtlandsfjällen?
 
Ramis fina grejjer

Hej Desiresa

Vad kul, jorå några erfarenheter rikare sedan 2012. Kört mer än nånsin, upptäckt nya områden och nypit en 6:e plats på vm i distanskite ;) hehe lite oödmjukhet kostar jag på mig men vill mest säga att snowkite bara växer för mig hela tiden.
se en liten film från vm här: http://www.youtube.com/watch?v=cnNIfDleNu4

angående ramis så är det mer snö där än runt ulvån just i nuläget men det är ju en månad tills du ska opp. har sträckkört från ramis-fältjägaren-helags-storulvån en dag. sjukt ball tur som ska göras om. det är jättefint upp mot fältjägaren/helags. Ha respekt för ev renflockar och rovdjur så håll dig gärna längs skoterleden om du är osäker.
Men du kanske ska med på en gathering till grövelsjön istället. vi blir ett helt gäng där 27-30 mars för 4 dagars kiting. de har skitmkt snö i nuläget
lycka till vilket som och börja nuuuuuuuu med snowkite
sj
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...