Skor för löpning på asfalt?

Hejsan, jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har ett par gamla nikeskor som jag löpt med ett tag. Jag springer mestadels inne i stan och jag undrar om det finns några skor som passar sig bättre till löpning på asfalt?? Eller det är klart det är så, men jag vill ha tips =) Gärna på vad för skor man ska springa med nu på vintern när det är isigt och halt också!
 
Jag hade tänkt mig Icebug med dubbar för vinterlöpning.
Jag är ingen expert på löpning.
Jag har problem med att mina löparskor och vardagsskor mm blir sönderskavda i hälen ganska fort och har inte lust att köpa ny.
 
För att hantera isen är en färdigdubbad sko det bästa. Det fungerar även bra att dubba själv men de dubben sitter inte lika bergfast och det finns en risk att dom trycks upp genom sulan efter en tids användande. Nackdelen med dubbade skor är att de blir lite malplacerade dagar då det är delvis barmark och kanske är det ibland bättre att ta fram sina odubbade skor. Lösa broddar är ett alternativ som går att anpassa efter underlag men isgreppet och komforten är inte lika stor som för riktiga dubb.

Exakt vilken sko du sedan ska välja, dubbat eller ej, är väldigt svårt att svara på här. Jag springer med Icebug för dubbat, Inov-8 i terräng och New Balance på asfalt men det är inte alls säkert att du skulle dela min förtjusning. Planerar du att köpa nya skor kan det vara värt det att prova ut i butik och känna hur skon sitter efter ett par minuter på löpbandet.

Vilken typ av löpare är du? Långdistans? Kort och snabbt?
 
Jag skulle rekommendera ett besök på Löplabbet. Man får springa på löpband och sen rekommenderar de skor baserat på ens löpsteg. De är lite dyrare än Stadium och andra kedjor men det är det värt. Jag skulle bli förvånad om Löplabbet inte har skor för löpning på snö och is, eller åtminstonde en lösning för det.
 
Löpsteget..?

Springer du så att du landar på fotbladet eller landar du på hälarna..?

I det förra fallet kan du välja i stort sett vad som helst så länge du trivs med passformen. Dubbat är toppen så här års :). Till hör du de senare så bör du leta efter en sko med bra häldämpning. Då måste du också veta om du är neutral etc....dubbat gäller såklart även då.


//J
 
Hejsan, jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har ett par gamla nikeskor som jag löpt med ett tag. Jag springer mestadels inne i stan och jag undrar om det finns några skor som passar sig bättre till löpning på asfalt?? Eller det är klart det är så, men jag vill ha tips =) Gärna på vad för skor man ska springa med nu på vintern när det är isigt och halt också!

Du kan ju kolla in de här som Noomi springer i. Haha. Lite obekväm löparklädsel kanske. http://www.youtube.com/watch?v=gQeUcDbOvQs
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elektronmusikern Abisko - Kebnekaise, vilka skor? Löpning 0
federico Trail running skor som smärtar tårna Löpning 6
speedy Trailrunning skor Löpning 6
samuelm Skor för minimalistisk vinterlöpning Löpning 24
Jozii Vilka trailrunning-skor? Löpning 3
luddet Dyra "avancerade" skor onödiga eller rent av dåliga...? Löpning 10
Boose Skaljacka för löpning (längre pass) Löpning 8
Andrea1 Löpning på markerad vinterled Löpning 7
oliberg Tips för löpning Löpning 9
leobrandels Träningsplan löpning Löpning 8
duracellkanin Andningstekniker under löpning? Löpning 9
erolwi Snöskor för löpning? Löpning 19
camoscio Mindre träning, mer löpning? Löpning 6
camoscio Rörlighet för löpning Löpning 3
snuffle Problem med vaden vid löpning Löpning 8
Crimper Vettig ryggsäck för löpning Löpning 5
awesome Löpning igenom Europa. Löpning 2
sneglen33 Hjälp med upplägg av 7x1h utbildning i löpning Löpning 1
havsoring Löpning runt Ystad Löpning 2
UndrandeEn Ny på Löpning Löpning 14
thegedd Löpning med skottkärra......... Löpning 0
brigas pannlyse för löpning Löpning 12
Jerry Olsson Löpning Turkiet i augusti Löpning 0
MartinR Liten camelbak för löpning, tips mottages Löpning 6
Nolpan Löpning vid lätt snuva? Löpning 6
flindra Löpning - om att komma igång Löpning 7
dangermouse Skillnad mellan löpband och vanlig löpning Löpning 80
lipfip Terränglöpning nära Stockholm – tips på fina löpturer Löpning 8
frilufsnörden livslängd på löparskor? Löpning 3
Kogoyo Tips på led 15-25 km, västra götaland Löpning 11
Valpish Springer på högerfoten. Löpning 2
Janne Eriksson Gammal orienterare/löpare på ny plats! Löpning 0
thegedd Långlöp på G.... Löpning 0
camoscio coopertest på löpband Löpning 0
vid Vad är tecken på inflammation? Löpning 3
Christian1 Joggintur Vättlefjäll på Torsdag? Löpning 0
iswal 12 km på midsommar Löpning 3
Noob Bergsmaraton på lördag - hjälp! Löpning 0
Noob Löpdagar på Lidl Löpning 7
peter1959 Bortsprungna med tält på ryggen ? 14 löpare borta Löpning 6
sandskäddan Vilka lopp satsar ni på i år? Löpning 18
brigas Utväxter (exostoser) på hälbenen Löpning 10
froilan Tips på resmål för löpare/joggare sökes. Löpning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...