HB Kaitum 2GT vs Kaitum 3

Hej!

Dags att inhandla tält för sommarens vandring i Sarek. Vi kommer vara två stycken. Jag som är längst är 184 cm. Har i stort sett bestämt mig för att det är Hilleberg Kaitum som gäller. Förläst mig på recensioner, trådar här och kollat en hel del youtube-videos på olika tält :). Onekligen verkar Kaitum vara ett väldigt bra tält och jag är helt ok med att det inte är ultralätt.

GT-absiden känns bra lockande för regniga dagar. Har ju inte haft möjlighet att prova själv men det ser lite knepigt ut att få av sig regnkläder i den vanliga absiden så risk att man drar in vatten i innertältet. Även att ha gott om plats för matlagningen känns vettigt om man skulle ha riktig otur med vädret. Blir också mer plats för att torka kläder där ute, igen utan att behöva dra in blöta kläder i innertältet. Dessutom bättre höjd och bredd i GT-änden på tältet och möjligheten att helt rulla upp änden på GT absiden och ha ett verandatak ser också lockande ut. Men 3GT blir 4,1 kg och det börjar kännas lite väl på 2 personer. Med ett 2GT kommer man undan med 3,7 kg. Känns därför som det står mellan 2GT och ett vanligt Kaitum 3 (3,4 kg). Många verkar ju tycka att Kaitum är väldigt rymligt i sig och att det är rätt mycket större än Kaitum 2. Men jag är som sagt lite osäker hur det funkar utan GT-absid när vädret är som sämst och man verkligen behöver tältet som bäst. Beredd att bära lite extra för det

Tror inte att vi kommer vintertälta men vill gärna ha ett tält som tål rejäl vind på kalfjället, därav HB red label.

Klassisk beslutsångest alltså. Mycket tacksam om ni som har erfarenheter av tälten vill dela med er av era intryck. Vet att dessa tält diskuterats rätt mycket redan men inte hört så mycket om just Kaitum 2GT, så särskilt ni som har det får gärna tycka till.
 
Jag har vanliga Kaitum2 och några andra, bl a Nammatj 2GT. Tycker inte jag saknar GT absiden på Kaitum, då de två absiderna räcker för två stora ryggsäckar, kängor, matlagning mm. När vi är ute brukar vi ha ryggsäckarna i den absid vi inte väljer som utgång, kängor matlagning och ev blöta regnkläder i den andra (går ju även bra att breda ut och nödhjälpligt torka regnkläder uppe på ryggsäckarna också i den andra absiden) men torrt blir det ju inte om inte sol och vind hjälper till.
Till Nammatj eller andra tält med bara en absid föredrar jag GT-versionen, men till Kaitum funkar det bra utan. Kaitum GT blir också ett ganska långt tält, vilket gör det lite svårare att hitta lämpliga tältplatser.
 
Kaitum 3GT...eller ett annat märke?

Jag är lite av en annan åsikt efter att ha ägt och använt ett Kaitum 2 i många år. Jag är snäppet längre än du, 189cm och man får absolut plats att ligga där, även att vara där en regnig dag när man är två.

MEN...jag har hela tiden retat mig på ingångarna(som är likadana på Kaitum 3), för att man måste mer eller mindre krypa på knä när man ska in och ut vilket har irriterat mig mer och mer till den grad att i år bestämde jag mig för att köpa ett tält med absid. Många hilleberg (Nammatj 3gt, Nallo 3gt) och även Fjällräven Abisko Endurance 3 testades, men inget kändes riktigt bra.

Återstod då ett Kaitum 3gt, men vikten avskräckte på 4.1kg och det faktum att det är jäkligt långt, drygt 5 m.

Så istället snubblade jag på ett Helsport Fjellheim Superlight camp 3..och chansade, köpte...det blev det :)!
Det väger in på drygt 2kg och är rymligare än tex ett HB Nammatj 3gt och jag får även plats att ligga i det, på ett 7cm tjockt synmat Utan att mina fötter nuddar tältduken, så det avgjorde!

Är fokus på sommar halvåret och du vill ha ett lätt och väldigt rymligt tält så är det absolut ett alternativ. Jag har gjort en gräsmatte-recention här https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87920 kolla gärna in den och skicka ett mail om du har frågor som jag inte tar upp där, eller vill se fler bilder :)
Ett vettigt alternativ iaf!

Men om dina val är mellan K2GT och K3 så ger det ena en välbehövlig absid och det andra mera space på insidan. Frågan är bara vad du prioriterar?
Mitt val hade blivit K3GT...om jag inte köpt superlighten!
 
Senast ändrad:
Stort tack för svar och intressanta erfarenheter. Lyckades hitta ett Kaitum 3 begagnat nu så får prova det först nu. Det är ju stort invändigt iallafall även om absiderna inte är något man hänger i precis. Rätt smidigt dock att haka av en del av innertältet för att få lite mer plats. Men bara provat på gräsmattan än så länge.
 
Återkoppling

Nu hemkommen från vandringen och tänkte att jag kunde passa på att återkoppla lite hur vi upplevde tältet under våra 11 dagar i Sarek. Startade i Ritsem och gick i stora drag förbi Ahkka, Routesvagge, Skarja, Snavavagge, Rapadalen, förbi Skeriffe och avslutade med Kungsleden via Sitojaure till Saltoloukta.

Känns som vi gjorde rätt val med K3. Tältet fungerade väldigt bra för en sådan här vandring på 2.

- Gott om plats inne i tältet. Hade ett brett och ett normalbrett liggunderlag och då fanns det gott om plats över emellan att röra sig på. 3 breda kan nog bli trångt däremot. Skönt att kunna ha kläder i innertältet vid utgångsändan redo. Hade inte velat haft ett mindre K2 med vad jag förstår betydligt mindre volym i tältet.

- Körde modellen med att en absid fick vara "garderob" med ryggsäckarna. Kändes som gott om plats för två ryggsäckar och man kunde lägga ut saker bredvid. Smidigft att kunna komma åt säckarna direkt innifrån, men även utifrån. Regnkläder och andra större plagg som behövde torkas kunde läggas på säckarna. Inte blev de direkt snustorra så om det inte var varm och soligt men hjälpte lite i alla fall. Den andra absiden var in- och utgång och där hade vi kök och kängor o dyl.

- Det var mycket värt att kunna haka av halva innertältet för att kunna laga mat inne när det var ruskväder. Går snabbt att haka av och då har man gott om utrymme för två och för att laga mat. Går till och med att ligga lite ihopkurad och vila på tvären. Användes inte minst en kväll i Snavavagge då det regnade ordentligt och blåste riktigt hårt. Tala om vindtunnel i den dalen! Otroligt skönt att kunna hålla till i tältet då. Att laga mat sittandes i själva innertältet med köket i absidet provade vi aldrig då det kändes bökigare och så är det rätt skönt att hålla en liten sluss till grejerna inne i tältet så de förblir torra och rena. Med en sån variant hade nog också varit knepigt att gå in och ut på samma sida. Nu var det inget problem om man ställde upp köket vettigt.

- Efter en väldigt blöt natt i Snavavagge fortsatte det regna och då var det också smidigt att helt kunna haka av innertältet och packa det i en separat påse. Sen kunde vi göra klart all packning inne i tältet torrskodda innan vi avslutade med att ta yttertältet i en särskild påse. När vi sen ställde upp tältet igen hade vi från början ett torrt innertält.

- Smart med torklina i innertältet. Dock så torkar det ju inte otroligt mycket under natten när man ligger där och andas ut fuktig luft, men lite åtminstone. Upphängningarna mellan innertält och yttertält funkade också rätt bra för att torka strumpor o dyl. När det var fint väder funkade stormlinorna också bra som torklinor.

- Inget problem för mig som är 184 att sitta upprätt överallt i tältet.

- Kändes som tältet kunde ta det mesta i väderväg bara det var ordentligt förankrat. När det blåste som värst i Snavavagge lyfte, kastade, och drog vinden i hela tältet rejält. Först var jag lite orolig men verkade inte vara några problem för duken även om den levde om ordentligt, men krävdes att jag säkrade tältpinnarna med några stenar. Det kändes i det läget onekligen väldigt skönt att ha ett tält vi kunde lita på. Men det låter en hel del när duken lever om så där så ett par öronproppar var inte fel. Tack vare dem var det nog bästa natten sovmässigt hittils på vandringen, stormen till trots. Hade inte använt dem tidigare pga lugnare väder men är nog bra att alltid ha med sig. Sömnen störs lätt annars av en vindby.

- Kan förstå kritiken mot att ingångarna är lite knepiga, man måste långt ned och krypa eller huka sig in. Men upplevde det mest som ett problem allra först. Tyckte man lärde sig hur man skulle ta sig in och ut.

- Ja, det är inte myggnät i ventilerna i absiderna så man hittar en och annan mygga där (eller om de kommer in i glipan mot marken). Men de är väldigt mycket färre än ute. Och när vi verkligen behövde sitta i yttertältet pga regn och vind blåste ändå alla mygg bort. Så var inget jag tänkte mycket på heller. Tillfälligt kan man ju också dra igen ventilerna om man vill komma undan myggen när man t.ex. äter (finns någon slags luftgenomsläppligt tyg som ger en anings ventilation även när de är stängda).

- En sak jag var lite fundersam på var påfrestningen på dragkedjorna för "ytterdörrarna", alltså absidingångarna. Det är svårt att lyckas dra dessa hela vägen ned och få dem att stanna där när tältet är rejält spänt så det drar mycket i duken och i själva dragkedjan där längst ned. FInns en stropp med gummiband som jag antog var till för att sätta i dragkedjan så den hindras gå upp om vädret är riktigt illa. Jag lyckades dock sällan få dragkedjan att fastna i ändläget. Nu var det inget problem för oss nu men det känns som att detta kan komma och slita mycket på dragkedjan och duken runt den där längst ner. Kanske är det jag som sätter upp det fel på något vis men har förstått det som att man bör spänna de 4 "grundfästena" på kortändarna rätt mycket för att få tältet att stå bra. Tänker alltså på de fyra pinnar som man börjar med och som tältet i princip kan stå med bara om det är vindstilla.

- När man övat en del går det riktigt snabbt att ställa upp tältet och helt lugnt att göra det på en person. Att resa det är gjort på några få minuter, behöver det vindsäkras ordentligt tar det några minuter till med alla stormlinor, men ändå smidigt.

Så på det hela taget är vi väldigt nöjda och tältet kändes som klippt och skuret för en sådan här vandring. Känns som vi hamnade rätt i avvägningen mellan storlek och vikt. I och med att innertältet går att haka av på någon halvminut saknade jag aldrig en GT-absid. Hade trots allt betytt rätt mycket vikt för en packning som gärna blir tung ändå... Och kan också förstå kritiken om att det kan vara knepigt att hitta en så stor tältplats som 3GT kräver, ibland fick vi leta rätt mycket med bara K3. På tre personer blir det förstås trängre men borde gå att lösa även då med två väskor i en absid och 1 i den andra + kängor och annat. Även om jag kanske skulle ta ett större tält om man alltid är tre och ska sova många nätter i tält.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
danisko Allak eller Kaitum (eller annat)? Bo och sova 10
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
pack Kaitum 4 - 2017 Bo och sova 0
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
ssjostedt Keron 3 eller Kaitum 3? Bo och sova 33
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
76 Budgetalternativ till Hilleberg Kaitum? Bo och sova 8
Easthill Hilleberg Kaitum 2? Bo och sova 5
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
Stuvarn Hilleberg Kaitum 2-3 Bo och sova 5
hallonraden allak eller kaitum ? Bo och sova 9
Martin Fjäderlätt Hilleberg Kaitum 3! Bo och sova 10
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
tomer061 Hilleberg Kaitum vs Exped Venus II Bo och sova 3
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Kalle G Hilleberg Kaitum Bo och sova 5
Monika1 Nallo 2GT nya och gamla Bo och sova 1
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
MotLut Bekymmer Nammatj 2GT! Bo och sova 5
tanya Nammatj 2GT eller 3GT Bo och sova 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...