Cykel på tåg

På SJ är det besvärligt men det finns som redan nämnt andra tågoperatörer där cyklar är välkomna. Jag färdades med cykel Umeå-Göteborg förra sommaren. Jag löste det så att jag cyklade Umeå-Dorotea och hoppade där på inlandsbanan ner till Kristinehamn och sedan cyklade jag resten.

Det var mycket trevligt att åka inlandsbanan med cykel, cykelställ fanns och personalen var hjälpsam och de lyfte till och med på och av cykeln åt mig. Biten mellan Mora och Kristinehamn var det annan tågoperatör, cykel var iofs tillåten men personalen var sur, utrymmet för cykel dåligt (hängs i taket i smal passage så att den är i vägen för förbipasserade), och det var tungt och svårt att bära cykeln upp för brant tågtrapp och genom smala tågkorridorer...

Så är man flexibel och kan tänka sig cykla/åka buss delar av vägen så går det att få med cykeln till fjällen!
 
Hämtat från SJ:s hemsida nyss:

"Var ska jag ställa bagaget?
Du får ta med dig så mycket bagage som du med enkelhet själv kan bära, dock som mest två väskor (max 80x50x35 cm) per person, samt en datorväska/handväska. Utöver detta får du ta med dig ett specialbagage, som hopfällbar barnvagn, skidor i fodral, musikinstrument eller en hopfälld cykel i fodral. Det är inte tillåtet att ta med sig föremål som är farliga, störande eller som påverkar dina medresenärers utrymme."

En hopfälld cykel i fodral, kan också tolkas som en demonterad cykel i fodral, d.v.s, hjul, styre, pedaler mm som sticker ut lite losstagna
 
Kiruna Stockholm

Hej vi lyckades få med 2 cyklar plus packning på natt tåget från Kiruna till Stockholm förra sommaren.
Vi hade cyklat hela vägen från Sthlm till Kebnekaise. Jag hade fått för mig att det gick bra att ta med cyklarna på tåget tillbaka. När jag ringde SJ för att köpa biljett ( det finns inget biljettkontor i Kiruna, allt online). fick jag prata med en jätte gullig kille, jag berättade att vi cyklat hela vägen och nu måste komma hem. Han förstod vårt dilemma. Jag berättade även för honom att i resten av Europa (och världen) är det inga problem att ta cykeln på tåget och Sverige kan ju inte vara sämre. Han bokade in oss på en 3 mans kupé. När tåget anlände efter en timme skyndade vi oss på med cyklarna så att vi inte skulle bli upptäckta av konduktören som ev kunde säga nej. Konduktören fick syn på oss när halva cykeln var inne. Jag berättade att vi hade fått grönt ljus från Stockholm att ta med dem. Han frågade om jag hade papper på det. Jag berättade att det var ett muntligt avtal, han såg att jag var nära att börja gråta, utan att säga ja eller nej visade han var vi kunde placera cyklarna. Eftersom tåget inte var fullt denna dag så gick det bra. Cyklarna fick en egen kupé och vi kunde pusta ut i vår egen.
Sista minuten kan funka om det är relativt tomt på tåget. På inlandsbanan får man ta cykel med sig men det är ett turisttåg som går vissa sträckor.
Lycka till!
Lena
 
Har ni någon uppfattning om dimensionerna under sängarna i en sovkupé?
Tänkte försöka experimentera med olika sätt att packa cykeln för att se om det går att få in hela under där på bra sätt.
 
Framför allt så hatar jag godtyckliga regler här... Om jag bokar en SJ-biljett vill jag ha ett klart svar Ja/nej innan jag bokar, och vad som gäller för emballage osv ....

Det här påminner mer om något u-land, men där vet man ju i förväg att allt går att fixa ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas cykel på flyg? Långcykling 12
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
cedro Cykel på tåget Långcykling 34
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
jll Regler och lagar för belysning på cykel Långcykling 9
Nosferatu Ramhöjd på cykel? Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...