Vilken klätterhjälm rekommenderas?

Hej!

Jag har klättrat sen september och nu börjat klättra ute, älskar det! Kommer fortsätta så länge jag lever. Men fy skäms, jag har ingen hjälm vilket så klart är superviktigt, annars kanske mitt liv blir kort! Så nu ska jag iaf köpa en nu i dagarna. Finns miljarder olika märken men mina kriterier är följande (har 57 cm runt huvudet och vill få plats med mössa under).

Under 1000-lappen (kan ändå få bra hjälm tror jag), ventilationsmöjligheter (varmt blir det väl med hjälm men skönt om man inte svettas floder), ska sitta skönt, inte är blytung och framför allt bör den skydda skallen så den kan ta lite fall från stenar e.t.c. Nåt sånt tänker jag mig. Jag har hört att Black Diamond Vector och Black Diamond Half Dome är rätt bra. Sen har vi Petzl Alveo och Petzl Elios, vet dock inget om dem. Nån som har koll?

Kommer köpa från Addnature och utgår från den här länken där jag har ställt in mitt huvudmått och den prisklass jag kan tänka mig.
https://www.addnature.com/klattring/hjalmar-lampor/hjalmar.html
 
Kvalitetsmässigt är båda fabrikaten utmärkta, ta en som sitter bra så du använder den.

De lättaste hjälmarna tål enstaka rimliga stenslag men deformeras direkt. (Ingen hjälm, skalle eller nacke klarar dock en stor bumling i hög fart).

Ska du sedan klättra långturer där man kan tänka sig att det händer fler gånger på en tur är det bättre med de som har hårdare ytterskal. Även de ska kasseras om de varit utsatta för smällar men de håller lite längre.

Dessutom några moralkakor: ;)
Tänk på att det är närheten till väggen och andra klättrare som ger risk för stenslag, inte främst din egen klättring. Sätt på hjälmen direkt när du är i riskzonen. (Ibland ser man folk som står direkt under väggen, rackar på och tar hjälmen allra sist. Sådär-bra. Och när de kommer ner tar de av hjälmen och sätter sig att fika i fallinjen från de andra replagen...)

Ju högre vägg desto längre bort far stenarna. I alperna kan det vara smart att ha hjälm under delar av anmarschen också.
 
Jag är nöjd med min Petzl Elios. Jag har en vit - får för mig att det ska vara svalast. Jag svettas lätt om huvudet (långt före jag får handsvett), hade gärna haft ännu mer ventialtion, men den ska ju skydda också. Skönt med ett lite tåligt skal så man vågar packa ner den överst i ryggsäcken.
 
Vad väger en bra hjälm?

Surbjörn: Ok. Då gör jag så att jag beställer hem två hjälmar av varje fabrikat och provar! Aha, då kanske det kan vara idé att köpa en hjälm som väger lite för att den inte ska bli deformerad! Jag kommer att klättra långturer också. Vad väger en bra hjälm ungefär?

Tack för moralkakorna! :)


Danne W (Daniel Wallin): Den hjälmen låter bra, ska nog beställa hem den bland annat och prova. Just ja, en ljus färg är ju svalare, bra tänkt!
 
Går inte att svara på vikten på en "bra hjälm". Alla de du tittar på är bra på sitt sätt.

Med de vikter som är på hjälmar numera tycker jag heller inte skillnaderna är så avgörande. (Har i alla fall aldrig kunnat skylla på hjälmens vikt när jag inte lyckats kava mig upp för något...)

Det är ju heller inte så att de lättaste deformeras bara för att man tittar på dem även om de är lite känsligare även när man packar. Perfekta för kortare svåra turer.

Själv föredrar jag en som i princip tål att man sitter på den, men andra gillar gramjakten i sig. Finns många åsikter, viktigast är nog att man använder den.

Sen finns också aspekten hur väl den skyddar om man dänger in i väggen vid ett fall men den delen kan jag ingenting om, hoppas fabrikanterna gör det.

Ha fina turer!
 
Jag använder Black Diamond Half Dome och Petzls gamla "potta" Ecrin Roc (tror inte den tilverkas längre). Bra, stryktåliga. Half Dome känns snäppet lättare Ecrin Roc, skönt för nacken när man står och tittar uppför en vägg timtal i sträck.
Jag har också testat Petzl Elios, men den hade en irriterande tendens att hamna långt bak och glida ner i nacken på mig. Så vad du än testar för modeller, kolla så att de går att spänna fast och sitter där du vill ha den.

Det finns en modell Petzl Elia, tydligen snarlik Elios men bättre justeringsmöjligheter, kanske kan vara ett alternativ?

Lycka till
 
klätterbyxor

Surbjörn (björn peck): Oki, då vet jag! Jag beställde ett antal olika nu så får jag pröva mig fram! Haha nej, det går inte att skylla på hjälmen (har skyllt på att mina byxor var för snäva men nja, det har nog snarare att göra med min fotplacering, händerna och framför allt min inställning!).

Jag hoppas att den hjälm jag väljer att köpa håller för både längre och kortare turer (vilket är majoriteten av de turer jag gör). Ja, det är absolut viktigast att man använder hjälmen! Jag tror att det blir bra vad jag än väljer så länge den sitter bra och någorlunda bekvämt!

Jag ska investera i ett par byxor och tänkte köra på en kombo av klätter- och vandringsbyxor (eftersom jag både vandrar och klättrar). Hade jag haft råd skulle jag köpa både klätter- och vandringsbrallor (har ett par men de funkar ej längre). Har fått tips om Fritidsfabriken, men vet inte hur de håller i längden. Finns ju Tierra, Klättermusen och Haglöfs med men där kostar det lite mer. Har du nåt tips? Betalar gärna en slant för att jag vill ha kvalité men siktar på nåt mellan svindyrt och budget. Vill att byxorna är elastiska nog att klättra i, tål lite väta och vind (fast man klättrar iof inte utomhus ändå i regn men för vandring ser det annorlunda ut), andas och är bra i sömmarna. Och har fickor samt att de helst ska kunna funka som shorts vid varmare väder. Funderar på dessa:
http://rawness.se/test/test-revolutionrace-silence-pro-pants/[/url]


gahne (Jörgen Gahne): Tack för tipset! Jag beställde bl.a hem en Black Diamond Half Dome och Petzl Elia. Så får jag testa och utvärdera! Frågar även dig om kombon av klätter- och vandringsbyxor, läs ovan. Tacksam för svar!
 
Senast ändrad:
Har ingen aning om vad det finns för brallor på marknaden just nu men fall inte för sådana som är snyggt och lågt skurna därbak.

Det ska inte bli en kall glipa när man böjer benen eller när ryggsäcken sitter på!

Mina gamla Tierra var i det avseendet faktiskt mycket bättre än Klättermusen.

Vad gäller väta o vind är det väl snarare så att när man vandrar kan man alltid stanna o dra på överdrag, men det är långt ifrån alltid möjligt när man klättrar och det kommer en regnby.

En hyfsat elastisk och tätvävd syntetbyxa tycker jag funkar bäst eftersom den inte kyler mot kroppen och faktiskt kan torka lite sen under regnbrallorna. Ingen bomull!
 
Finns lite fler klätter hjälmar som används vid höghöjds arbeten i div yrken,, en som jag använder sedan några år sedan är från tillverkaren Kask,,
 
De lättaste hjälmarna tål enstaka rimliga stenslag men deformeras direkt.
Ska du sedan klättra långturer där man kan tänka sig att det händer fler gånger på en tur är det bättre med de som har hårdare ytterskal.

Lättviktshjälmar har varit av nån typ "slagtalig frigolit" (EPS) de senaste tio åren eller så. Det har ganska nyligen tagits fram ett par hjälmar (Petzl Sirocco och Mammut Wall Rider) med ett annorlund material (EPP) som hävdas klara av fler smällar. I mitten av följande länk vid en tabell finns lite mer text:
http://www.switchbacktravel.com/best-climbing-helmets#foam-types

Jag letade själv hjälm för ett par år sedan och tittade efter en som gick ner lite längre i nacken. Nacken är ju den mest ömtåliga delen av skallen. Tyvärr så tittar mätmetoder från UIAA (eller nån annan organisation) endast på skador från fallande prylar, så jag hittade aldrig nån hjälm som jag var riktigt nöjd med. Om någon har tips om hjälm som går ner lite mer därbak, så skrik till.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
Mezzner Klätterhjälm borttappad Klättring allmänt 2
yogafreak Klätterhjälm ska köpas! Klättring allmänt 9
karlssonhenrik Större klätterhjälm? Klättring allmänt 3
lromberg Nyttan med klätterhjälm Klättring allmänt 0
Tippler Klättringskurs, vad rekommenderas? Klättring allmänt 7
Henke Dags för nytt rep - vad rekommenderas? Klättring allmänt 34

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...