Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa.

Hej.
Jag söker desperat era goda råd o tips. Efter fyra år i spädbarnsträsket försöker jag starta enduro/motocoss säsong 2015 men får extrema bakslag, efter varje lugn liten löptur om 4-5 km på 20-25min packar kroppen ihop i magsjuka, förkylning eller annat klent skit. På gamla goda tiden kunde jag lätt springa flera mil när som helst. Min läkare hittar inga fel, provtagningar har omfattat blodtryck, puls, sänka, virus, bakteriell infektion etc, enligt honom har jag värden som en 20-åring (jag är 42) och enda rådet är återhämtning/vila. Mitt viktigaste organ är hjärnan, sekundära organ som mage, rygg, knä, armar ska bara fungera om de inte är brutna, värk är en fråga om attityd så detta tillstånd är oacceptabelt, just nu förkyld i TRE !!!! veckor. Min kosthållning är frukt/vatten o vila efter träning, vi lagar ekologisk husmanskost här, inga pulver, piller, light produkter (aspartam/sötningsmedel), aromer som "rökt" skinka eller ens teflon stekpanna(förbjuds i japan o usa) är tillåtna här, endast riktigt smör, mjölk etc finns i köket.
Uppenbarligen fungerar inte denna kosthållning som avsett på immunförsvar så nu är jag öppen prova vilka välmotiverade/bevisade preparat som helst, även olagliga.

- Jag har sökt forum här på utsidan och hittat tips om gurgla jod/saltlösningar, har ni erfarenehet om detta ?
- Finns det annan medicinsk provtagning jag bör göra ?
- Jag överväger fortsätta träning med förkylning om inga alternativ finns.

Tacksam för råd o tips, vänligen motivera/hänvisa till bevisad effekt.

mvh Peter.
 
Hej.
Jag söker desperat era goda råd o tips. Efter fyra år i spädbarnsträsket försöker jag starta enduro/motocoss säsong 2015 men får extrema bakslag, efter varje lugn liten löptur om 4-5 km på 20-25min packar kroppen ihop i magsjuka, förkylning eller annat klent skit. På gamla goda tiden kunde jag lätt springa flera mil när som helst. Min läkare hittar inga fel, provtagningar har omfattat blodtryck, puls, sänka, virus, bakteriell infektion etc, enligt honom har jag värden som en 20-åring (jag är 42) och enda rådet är återhämtning/vila. Mitt viktigaste organ är hjärnan, sekundära organ som mage, rygg, knä, armar ska bara fungera om de inte är brutna, värk är en fråga om attityd så detta tillstånd är oacceptabelt, just nu förkyld i TRE !!!! veckor. Min kosthållning är frukt/vatten o vila efter träning, vi lagar ekologisk husmanskost här, inga pulver, piller, light produkter (aspartam/sötningsmedel), aromer som "rökt" skinka eller ens teflon stekpanna(förbjuds i japan o usa) är tillåtna här, endast riktigt smör, mjölk etc finns i köket.
Uppenbarligen fungerar inte denna kosthållning som avsett på immunförsvar så nu är jag öppen prova vilka välmotiverade/bevisade preparat som helst, även olagliga.

- Jag har sökt forum här på utsidan och hittat tips om gurgla jod/saltlösningar, har ni erfarenehet om detta ?
- Finns det annan medicinsk provtagning jag bör göra ?
- Jag överväger fortsätta träning med förkylning om inga alternativ finns.

Tacksam för råd o tips, vänligen motivera/hänvisa till bevisad effekt.

mvh Peter.

De bästa kenyanerna som är praktiserande elitlöpare håller 6:30 tempo på de lugna passen. Du håller 5:00 tempo och är inte i samma slag...

Testa att börja mycket lugnare som utgångsfart, växla mellan gång och löpning, kolhydrat+protein höjer immunförsvaret efter träning.

//J
 
korrigerad löptid

Tack för svar.
Ber om ursäkt för kraftigt överskattat min förmåga i ovan inlägg, tiden angiven är uppskattad och verklig tid är förmodligen dubbelt så lång. Ska försöka redigera mitt ursprungliga inlägg. Ivf är utfallet infektion/sjukdom efter 4-5km lugn löpning. Jag är alltid sen till middagen och möten med min fru så även min biologiska klocka behöver justeras men känner inte till någon medicin för det.
 
Delvis är det lite av förkylningstider tyvärr, verkar som influensan har slagit till rätt sent i år över lag. Har själv flera bekanta som varit dåliga senaste veckorna med feber och allt. Dock låter det inte troligt med tanke på att dina prover verkade okej.

En annan tanke som slog mig då jag själv kände igen mig i va just att träna och sedan bli sjuk efteråt eller så hade jag löjligt lång återhämtning med träningsvärk i 7-8 dagar innan det kändes någolunda okej igen. Och detta fenomenen var kopplat till stress hos mig så jag har lagt om om rutiner i livet, gör mig medveten om vad som stressar mig så jag kan hantera det osv. Och detta va något som jag gick med rätt länge innan jag kom på att det kunde va stressen som spelade mig ett spratt. Så känn efter till både kropp och sinne. Säger inte att det är samma för dig men kanske värt en tanke.

Annars ut med dig i solen och få i dig frisk luft. Börja försiktigt och ha ingen större press på dig för ens du faktiskt är igång lite.
 
Det låter ju som om du har en smyginfektion någonstans i kroppen som blommar upp när du tar i. Träning precis som annat börjar med krypa, gå, springa. Börja med att gå raskt och se om infektionen blommar upp så igen.
Frukt i stora mängder är fruktos i kroppen snabbt och för mycket är lika illa som för mycket glass etc.Tala med en klok kostutredare samt du behöver sanorlikt odlade blodprov, så du får grepp om din smyginfektion. Små barn är jättegiftiga och goa.
go tur
 
Jag började bli sjuk mycket mer än vanligt i samband med att jag upptäckte klättring och tränade väldigt mycket utan att öka näringsintaget tillräckligt.

Blev bättre snabbt, tappade vikt i högt men inte orimligt tempo, men blev sjuk mer på 4 månader än jag varit på 10 år innan. Svaret för mig blev att äta lite mer och unna mig lite mer onyttigheter till och från. Känner mig mycket friskare, men inte lika smal som innan.
 
Haha yes som sagts , du kan nog peta i dig lite mera onödigheter som pizza och hamburgare som komplement till din kosthållning.

Jag vet inte hur du äter men vi som äter normalt(steker ägg i teflonpannor,svullar lite Big mac på donken) som komplement till vanlig vanlig bra mat skall inte äta mer än 1 vitaminmineraltablett per vecka - du kan ju köpa en burk och dosera 2 gånger i veckan - inte varje dag.
Kontrafråga , överodosering av vitamintabletter kan ge inflamationsliknande symptom , du sa att du inte åt vitamin tabletter?

Kör du med Seltin salt, man kan faktiskt få lite saltbrist om man kör det till allt och är mycket fysiskt aktiv - öka intaget av koksalt en del.

Förkylningar och flunsa som inte bryter ut och sån skit kan man lösa ut , ta sommar sovsäcken som pallar +15,5 grader,ut på balkongen eller skogen när det är +1 , sug i dig en flaska sprit - man blir sjuk.
Jag körde så fast jag blåste ut i skogen med mc när det var -18 och satte upp tältet.
Jag blev ju djävligt sjuk efter så där 6 timmar , men jag hade ju en -20säck och krypa in i, ja djävlar var varmt det var men sen var jag frisk.
 
Skulle det kunna vara rabdomyolys som spökar? Kan vad jag förstår drabba en hårdare om man ändrat diet och så också. Käkar du kanske lchf? Vätskebristen kan smyga sig på. Du kanske ändrat på andra saker också? Jag har slutat med massage t.ex. sedan jag insett att jag mår räv i typ tre dagar efter varje gång. Känner mig mörbultad och bakis typ.
 
Vad gör du resten av dygnet? Jobbar eller softar? Uppe hela natten eller sover?
Förkyld i tre veckor, så att du varit sjukskriven? Eller lite snuvig och torr i halsen?
Hosta hela tiden?
Är barnen förkylda eller inte? Börjat nytt dagis?
Pollensäsongen kom tidigt i år, ingen allergi? Är du säker på att det är träningen som ger besvär, och inte besvären som hindrar träning?

När tränar du? Istället för frukost,lunch eller middag?
Ett par kilometer skall ju inte kräva någon extrem återhämtning ens av en otränad?
Klarar du att promenera 5 km i rask takt?
Om du kan träna med "förkylning" så är det ju ingen feber eller halsont antar jag?

Gå till läkaren igen om det fortsätter.
 
Hej.
Jag söker desperat era goda råd o tips. Efter fyra år i spädbarnsträsket försöker jag starta enduro/motocoss säsong 2015 men får extrema bakslag, efter varje lugn liten löptur om 4-5 km på 20-25min packar kroppen ihop i magsjuka, förkylning eller annat klent skit. På gamla goda tiden kunde jag lätt springa flera mil när som helst. Min läkare hittar inga fel, provtagningar har omfattat blodtryck, puls, sänka, virus, bakteriell infektion etc, enligt honom har jag värden som en 20-åring (jag är 42) och enda rådet är återhämtning/vila. Mitt viktigaste organ är hjärnan, sekundära organ som mage, rygg, knä, armar ska bara fungera om de inte är brutna, värk är en fråga om attityd så detta tillstånd är oacceptabelt, just nu förkyld i TRE !!!! veckor. Min kosthållning är frukt/vatten o vila efter träning, vi lagar ekologisk husmanskost här, inga pulver, piller, light produkter (aspartam/sötningsmedel), aromer som "rökt" skinka eller ens teflon stekpanna(förbjuds i japan o usa) är tillåtna här, endast riktigt smör, mjölk etc finns i köket.
Uppenbarligen fungerar inte denna kosthållning som avsett på immunförsvar så nu är jag öppen prova vilka välmotiverade/bevisade preparat som helst, även olagliga.

- Jag har sökt forum här på utsidan och hittat tips om gurgla jod/saltlösningar, har ni erfarenehet om detta ?
- Finns det annan medicinsk provtagning jag bör göra ?
- Jag överväger fortsätta träning med förkylning om inga alternativ finns.

Tacksam för råd o tips, vänligen motivera/hänvisa till bevisad effekt.

mvh Peter.

Fan känner precis lika dant ett långt tag nu, alltid ont lite i halsen och kroppen reagerar i princip negativt på all träning. kännssom en lätt bakfyllehuvudvärk varje dag nu det senast halvåret. Fy fan.
 
De bästa kenyanerna som är praktiserande elitlöpare håller 6:30 tempo på de lugna passen. Du håller 5:00 tempo och är inte i samma slag...

Testa att börja mycket lugnare som utgångsfart, växla mellan gång och löpning, kolhydrat+protein höjer immunförsvaret efter träning.

//J

Jag tror inte de springer 5an med 6:30 tempo, det är sjukligt långsamt. jag springer 5 km i kuperad terräng (på stig) på 23:30 till 25:00 när jag är Fit och upp till 28 min om jag är sjuk...
 
Jag tror inte de springer 5an med 6:30 tempo, det är sjukligt långsamt. jag springer 5 km i kuperad terräng (på stig) på 23:30 till 25:00 när jag är Fit och upp till 28 min om jag är sjuk...

Återhämtning skall bygga upp hållfasthet, inte slita lite till. Det skall gå plågsamt långsamt, men du har rätt det är inte 5:an utan 2 timmarspass. Nästan promenad alltså. De tuffa maxpassen ger konditionen.
Men vi vanliga gubbar som inte springer 2 pass om dagen, och bara ett par gånger i veckan kör gärna de roligare men mindre effektiva tempopassen som mest sliter och förstör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
thureb Blodtrycksfall i duschen efter bastubad Träning och hälsa 23
insumaster Supertrött efter löprundan Träning och hälsa 7
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
soderkisen Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad Träning och hälsa 13
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
tinook Efter höftoperation. Träning och hälsa 17
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tmthulin Stopp efter 3 mil! Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...