Kolhydrater, vad ska bort, vilka kan tolereras?

rött kött m.m.

Det vetenskapliga underlaget för att undvika rött kött är väldigt mystiskt. Det har blivit något av faktoid - alla tror att det är sant. En svensk undersökning från i våras handlade om kvinnor i Uppland och Västmanland som fick ökad risk för stroke av rött kött. Det var en epidemiologisk undersökning med lågt bevisvärde. Mest intressant var dock vad det "röda köttet" bestod av - förutom rött kött och charkuteriprodukter var det feta mejeriprodukter, stekt potatis, pommes frites och chips, vitt mjöl och mjölprodukter typ pasta, socker, godis och kakor. Man hade alltså samlat allt vad man tror är dåligt i en grupp och kallat den "rött kött".
Ur ett evolutionärt perspektiv verkar det inte troligt att vi skulle må dåligt av rött kött. (såvida det inte innehåller rester av antibiotika och annat)
World Cancer Research Foundation har en rekommendation att man ska undvika rött kött men jag har inte hittat någon referens till den rekommendationen.
När det gäller fisk föredrar jag vildfångad fisk och skaldjur av samma skäl som jag föredrar gräsbetat nötkött - djuren har ätit sin normala föda.

Kolhydrater att undvika är socker och spannmål. Havre som inte innehåller gluten kan väl gå an, möjligen "gamla" sädesslag också. Detta om man är frisk och inte har diabetes och/eller kraftig övervikt. I så fall väljer man bort ännu mer.

Industrifetter typ Becel och Flora går fetbort liksom fleromättade fetter som solrosolja och majsolja.

Mina åsikter
Tore
 
Det vetenskapliga underlaget för att undvika rött kött är väldigt mystiskt. Det har blivit något av faktoid - alla tror att det är sant. En svensk undersökning från i våras handlade om kvinnor i Uppland och Västmanland som fick ökad risk för stroke av rött kött. Det var en epidemiologisk undersökning med lågt bevisvärde. Mest intressant var dock vad det "röda köttet" bestod av - förutom rött kött och charkuteriprodukter var det feta mejeriprodukter, stekt potatis, pommes frites och chips, vitt mjöl och mjölprodukter typ pasta, socker, godis och kakor. Man hade alltså samlat allt vad man tror är dåligt i en grupp och kallat den "rött kött".
Ur ett evolutionärt perspektiv verkar det inte troligt att vi skulle må dåligt av rött kött. (såvida det inte innehåller rester av antibiotika och annat)
World Cancer Research Foundation har en rekommendation att man ska undvika rött kött men jag har inte hittat någon referens till den rekommendationen.
World Cancer Research Foundation har refererat vilka vetenskapliga data de baserar sina råd på. Det är enkelt att hitta från deras hemsida. Finns massor att läsa för den som är intresserad.

Sen finns det mängder med publikationer om man gör enkla sökningar på pubmed, kring rött kött och risk för cancer.

När det gäller fisk föredrar jag vildfångad fisk och skaldjur av samma skäl som jag föredrar gräsbetat nötkött - djuren har ätit sin normala föda.

Kolhydrater att undvika är socker och spannmål. Havre som inte innehåller gluten kan väl gå an, möjligen "gamla" sädesslag också. Detta om man är frisk och inte har diabetes och/eller kraftig övervikt. I så fall väljer man bort ännu mer.

Industrifetter typ Becel och Flora går fetbort liksom fleromättade fetter som solrosolja och majsolja.

Mina åsikter
Tore

Håller helt med om att man bör undvika socker. Intressant att du kommit fram till att man bör undvika spannmål och fleromättade fetter, hur har du kommit fram till det? Vad gäller fullkornsspannmål och fleromättade fetter så är det motsatt slutsats jämfört med livsmedelsverkets råd
 
Hur man än väljer sin diet så är fysisk aktivitet en mer effektiv faktor att reglera kroppens metabola tillstånd.
Den fysiska aktivitetens skyddar mot dålig diet, men tvärtom fungerar det inte lika bra.
Båda i kombination är nog bäst?

Men som vanligt är det först när det blir praktiska konkreta fördelar som goda rutiner får fotfäste, att något är bra eller nyttigt biter inte på flertalet, men om förutsättningarna ändras så att goda vanor blir den lättaste vägen i vardagen kommer många att ta den.

Det finns omfattande vetenskapliga bevis för det mesta man vill veta.

http://www.saxo.com/dk/sandheden-om-sundhed_bente-klarlund-pedersen_hardback_9788756796774
 
Sedan kan det ju också vara fullt möjligt att vi mår olika bra av samma föda, även om man räknar bort uppenbara symptom som glutenintolerans, laktoskänslighet etc. Även skadliga effekter kan säkerligen variera mellan olika genetiska förutsättningar. Jag har ingen som helst aning om det finns vetenskapligt stöd för detta, men det finns en hel del i mina ögon kvasivetenskapliga ansatser av typen blodgruppsdieter, etc. Kanske ligger det något i detta, eller liknande ändå?
 
Boktips

För några år sedan köpte min mor vars ett ex av "Mat för liv och lust" till mig och mina bröder. Den är faktiskt riktigt bra! Jag började använda den nyligen både som inspiration och som uppslagsbok.
Rekommenderas!
 
Sedan kan det ju också vara fullt möjligt att vi mår olika bra av samma föda, även om man räknar bort uppenbara symptom som glutenintolerans, laktoskänslighet etc. Även skadliga effekter kan säkerligen variera mellan olika genetiska förutsättningar. Jag har ingen som helst aning om det finns vetenskapligt stöd för detta, men det finns en hel del i mina ögon kvasivetenskapliga ansatser av typen blodgruppsdieter, etc. Kanske ligger det något i detta, eller liknande ändå?

Det finns ett utryck för detta, nutrigenomics, känner tyvärr inte till att det finns tillräckligt mycket kunskap för att vara praktiskt användbart än.

Det är många gånger svårt att "studera" kost och eventuella hälsoeffekter på sig själv. Det är lätt hänt att man drar felaktiga slutsatser då det är svårt att isolera enskilda delar i kosten. Ändrar man på en sak kanske man samtidigt ändrar nåt annat.
 
Till TS, dina värden du angett är ju helt normala, men du angav att du lagt om kosten för att reglera blodtrycket, hur ligger ditt blodtryck nu?
Är det fortfarande högt trots omläggningen av kosten?
Högt BT beror ju ofta på för mycket salt i kosten.

Att skippa produkter med socker och andra snabba kolhydrater är bra, men allt för låga intag av kolhydrater är inte heller bra, att börja oroa sig för att det finns lite kolhydrat i ärtor, bönor, morötter, nötter och liknande är onödig oro.

Alternativa proteinkällor till rött kött är ju bland annat ägg, kyckling, fisk, skaldjur, mejeriprodukter, soyaprodukter, quorn, bönor.
Det finns mycket som innehåller protein, på världsbasis är ju människans största proteinkälla olika korn, alltså säd, ris, majs och liknande.
Även om du inte äter just det får du helt säkert i dig en del protein från källor du inte tänker på.
 
Sedan kan det ju också vara fullt möjligt att vi mår olika bra av samma föda, även om man räknar bort uppenbara symptom som glutenintolerans, laktoskänslighet etc. Även skadliga effekter kan säkerligen variera mellan olika genetiska förutsättningar. Jag har ingen som helst aning om det finns vetenskapligt stöd för detta, men det finns en hel del i mina ögon kvasivetenskapliga ansatser av typen blodgruppsdieter, etc. Kanske ligger det något i detta, eller liknande ändå?

Det finns tre huvudtyper av bakterier i tarmen, vilken av dessa som är dominerande spelar också in, bland annat i hur lätt man får gaser och uppblåst buk mm.
 
Hur man än väljer sin diet så är fysisk aktivitet en mer effektiv faktor att reglera kroppens metabola tillstånd.
Den fysiska aktivitetens skyddar mot dålig diet, men tvärtom fungerar det inte lika bra.
Båda i kombination är nog bäst?

Men som vanligt är det först när det blir praktiska konkreta fördelar som goda rutiner får fotfäste, att något är bra eller nyttigt biter inte på flertalet, men om förutsättningarna ändras så att goda vanor blir den lättaste vägen i vardagen kommer många att ta den.

Det finns omfattande vetenskapliga bevis för det mesta man vill veta.

http://www.saxo.com/dk/sandheden-om-sundhed_bente-klarlund-pedersen_hardback_9788756796774

Ja, den vetenskapliga processen har sina brister. Men många skulle nog ändå vilja hävda att just det faktum att Bente klarlund Pedersen nu har fällts för omfattande vetenskapsfusk visar att den vetenskapliga processen faktiskt fungerar.
 
Porötter och potselleri tycker jag definitivt att du skall undvika, och eftersom du också undviker mat utan näringsinnehåll, så bör du också undvika allt vatten

Jamen, det var ju ett vansinnigt intressant och konstruktivt inlägg. Jag skrev faktiskt att av grönsaker undviker jag gurka och isbergssallad (all bladsallad f ö) p g a bristande näringsinnehåll, dvs. jag väljer andra grönsaker (som dessutom smakar mer).

Det är f ö ett problem, om man beställer sallad till maten på restaurang, att det alltid är med en massa fåniga salladsblad. Jag brukar därför föredra matställen med buffé.
 
Nu är, precis som du skriver, kolhydraterna i baljväxter av den "goda" långsamma sorten, både i sig och p g a att man samtidigt får i sig mycket fibrer. Men visst finns högvärdiga proteinkällor utöver kött &fisk, som inte är "färdigpaketerade" ihop med mer än försumbara mängder kolhydrater:
  • Ägg.
  • Alla sortes färskostmassor: kesella, keso, kvarg, den isländska skyr, m fl. En "dressing" av en fetare sådan massa (alt. fet turkisk/grekisk yoghurt) med rå pressad vitlök, salt och smulad mynta är gott till det mesta.
  • Frutti di mare. Jag har alltid någon påse räkor, kräftstjärtar, musslor etc i frysen för "lat" matlagning - kräver bara upptining/försiktig värmning i micron. Hög proteinhalt, dock i stort sett fettfria. Har jag noll tid och ork att laga mat, strör jag en näve överst i samma tallrik som t ex en massa frysta wokgönsaker. Toppar sen med "vitlökssås" enligt ovan, som jag brukar ha stående färdigblandad i kylen, samt ett par skivor citron, hackade med skal och allt.
  • Naturligtvis, som du själv är inne på, nötter och frön, sesamfröpasta (tahina), jordnötssmör etc. Hög fetthalt, mycket hög proteinhalt (sesamfrö 26,5%), kolhydrathalten varierar mellan noll (linfrö), 4% (sesam) och upp till 13% (valnötter, solosfrön), men precis som med baljväxter är de av det "goda", långsamma slaget.
Att lägga en bit fryst laxfilé i micron kräver inte heller någon avancerad kockskolning ;). Fisk blir IMHO godare och säkrare tillagad i micro än konventionellt, eftersom risken att den blir övekokt/träig minskar. Passa fiskbiten första gången, öppna luckan och kolla några gånger - den är klar så snart allt fiskköttet är ogenomskinligt - så får du in känslan för hur lång tid det tar till nästa gång. Jag brukar hacka upp rikligt med purjolök och tomat att strö runt fiskbiten och micra direkt på samma tallrik. Mycket svartpeppar, en aning olivolja och salt på grönsakerna. Hackad citron efteråt, någon sorts "sås" med fet yogurt/färskostmassa som bas tycker jag är gott även här.

Vill man inte ens "laga mat" så mycket, kan man ju köpa en bit rökt lax eller makrill i stället.

Ägg, keso m.m. är förstås inte alternativ till kött eftersom jag alltid har med sådant i min kost.
Så jag tror att jag med gott samvete kan fortsätta med bönor och linser. Men, efter att ha ätit vildsvinsfilé i helgen ska jag också spana efter vilt i fortsättningen. Det var verkligen ypperligt kött.
Mikro äger jag ingen och husets ugn har jag aldrig använt. Steka laxfilé är inte precis betungande däremot. När det gäller makrill verkar butikerna här bara ha rökt sådan, som tydligen ska ätas kall (eller värmas i obefintlig mikro), lägga i stekpannan avråder de från. Varför kan man inte få makrillfilé lika oförstörd som lax?

I ett annat inlägg föreslogs nåt slags torskgratäng. Men torsk är ju mager fisk.
 
P-mat var en lustig benämning som jag aldrig hört! Är dessa också bannlysta...?:

Purlolök
Papaya
Persika
Paranötter
Pistagenötter
Paella
Piggvar
Persilja

Kommer från Martin Ingvars böcker. P-mat är kolhydratstinn mat som börjar på p. Här ingår förstås även pannkakor. Och paella är ju en risrätt så den får vi väl också sätta P för.
Jag har ätit sådant i Spanien och det var i mäktigaste laget att få i sig.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...