Nån som råkat ut för det här?

Ja alltså blod i urinen efter lite hårdare konditionsträning - jag stod som ett frågetecken och glodde ner i holken häromdagen???

Finns lite olika teorier men tryck och vibrationskador på små blodkärl och i vissa fall kombinationer
när njurstenar har hamnat i kläm och förvärvat läget.

Det upphör spontant för mig när jag inte rör mig....nu får man röra sig i rulltortempo och midjeväska som tyngsta packning en vecka två eller nått.

http://debatt.passagen.se/show.fcgi...e=10400000000000006&posting=19500000001502098

http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=2485&sida=1

http://www.time-to-run.com/doctor/bloodyurine.htm
 
Vet hur många läkare som hänger på detta forumet, men tycker att det är läge att uppsöka någon form av sjukvård snarast när man har blod i urinen.
 
Jo naturligtvis men jag har hört talas om detta innan så jag behövde ju inte stressa utan kunde tänka "Åh fan" och tänkte kolla om andra här också tänkt "åh fan"
 
sjukvård är 100 gånger bättre än internetforum då förekomst av blod påträffas.

Annars: Håll ned på rödbetorna :)
 
Ja alltså blod i urinen efter lite hårdare konditionsträning - jag stod som ett frågetecken och glodde ner i holken häromdagen???

Finns lite olika teorier men tryck och vibrationskador på små blodkärl och i vissa fall kombinationer
när njurstenar har hamnat i kläm och förvärvat läget.

Det upphör spontant för mig när jag inte rör mig....nu får man röra sig i rulltortempo och midjeväska som tyngsta packning en vecka två eller nått.
]

Positivt att det upphör när du inte tränar, kan ju tyda på att det är just stötarna/belastningen som orsakat det hela. Det går dock inte att säkert säga utan att du blivit undersökt. Att chansa på att det är en ofarlig åkomma utan att undersöka det är dock oklokt.
Blod i urinen kan bero på många olika saker, få av dem hälsosamma.
Om du får problem att kissa ska du söka akut. Om det är en blödning från blåsan finns risk för att blodet koagulerar (blir ruvor/skorpor) som sen täpper till urinröret.
Om det beror på löpningen är det intressant hur ofta detta händer. Har det hänt mer än en gång kan det definitivt vara intressant att veta varför dina blodkroppar går sönder (de flesta som löptränar har inte detta problem).
Bättre att kontrollera något ofarligt än att låta bli att kontrollera något potentiellt farligt...
 
Ja alltså jag har inte råkat ut exakt det som nämndes i länkarna men jag har haft njursten innan lite sporadiskt så jag är nu ganska säker på att mina inre blödningar i njursystemet (va läskigt det låter) beror på illa placerade stenar under fysisk aktivitet.

Jag har inte heller haft blod innan - vid tidigare njurstensanfall - (det första åker alla altid ambulans och får hela drogcocktailen) så genomfördes all provtagning.
Då var det inga mätbara halter överhuvudtaget.

Det är faktiskt ett tåg med stenskravel som rullar ned nu - och det känns ju - dags och säga Åh fan

Jag skall naturligvis få allt kontrollerat sen skall bara genomlida makadamet som skall passera genom en trädgårdsslang...
 
Hej!

Vill bara kommentera en sak. Oavsett vad blödningen beror på kan det finnas risk att blodet koagulerar i blåsan om det blöder intensivt och blodet inte späds med urinet i tillräcklig grad.. Ingen mysig historia, kan jag dessvärre berätta av egen erfarenhet. Jag håller med resten: sjukvården nästa!

//Anders
 
Symtomet

kan ha många orsaker men det är viktigt att göra en snabb och fullständig utredning för att utesluta allvarliga anledningar dvs i första hand utesluta en cancer som kan vara botbar i ett tidigt skede men sedan på grund av fördröjning med att utreda bli obotbar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan R Nån med erfarenhet av ECG-pulsklockor Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.