Text till bilder?

Jag tittar med glädje på alla bilder folk har tagit i de mest märkliga situationer. Extra bra blir det förstås om fotografen har lagt till en liten text till bilden. Nu är det väl (enligt min åsikt) tyvärr alldeles för sällan det görs.

Syftet med att lägga upp bilden blir för mig alltför ofta lite oklart då det t ex kan vara en bild på en kajak och med rubrik paddling. Det kan vi alla se och vad jag efterlyser är en kort text. Var och när togs bilden. Finns det en historia runt fotografiet? Togs det för att det var vackert, eller var det för att visa/dela med sig av en plats som var värd att besöka?

Tyvärr så blir alla kajak och fjällbilder lite intetsägande då man inte bjuds på något mer än sjålva fotografiet (återigen enligt min uppfattning) så jag hoppas på mer text.

Håkan
 
Det var något i denna stilen..

.... jag menade med mitt inlägg, fast då i förhållande till blder. Själv satt jag senast idag och funderade på att börja blogga, men kom till insikt att det nog är klokt att vänta till efter planerad flytt.

Bifogar länk om textönskemål.

Jag tittar med glädje på alla bilder folk har tagit i de mest märkliga situationer. Extra bra blir det förstås om fotografen har lagt till en liten text till bilden. Nu är det väl (enligt min åsikt) tyvärr alldeles för sällan det görs.

Syftet med att lägga upp bilden blir för mig alltför ofta lite oklart då det t ex kan vara en bild på en kajak och med rubrik paddling. Det kan vi alla se och vad jag efterlyser är en kort text. Var och när togs bilden. Finns det en historia runt fotografiet? Togs det för att det var vackert, eller var det för att visa/dela med sig av en plats som var värd att besöka?

Tyvärr så blir alla kajak och fjällbilder lite intetsägande då man inte bjuds på något mer än sjålva fotografiet (återigen enligt min uppfattning) så jag hoppas på mer text.

Håkan
 
Senast ändrad:
Jag kan citera filmen Solaris (senaste utgåvan). Sista meningarna är:
M: Am I dead or alive?
L: We don´t need to think like that any more.
L: Everything we have done is forgiven.

Enligt min mening hade filmen fått mer mystik om man hade skippat sista meningen. För mig är det likadant med foton. Om jag är ute efter ett fotoestetiskt uttryck vill jag oftast inte skriva någon kommentar. Bilden talar för sig själv. Å andra sidan kan ju texten förstärka bilden det beror helt på situation. Min åsikt.

Exempel:
Klättrare som tar sig uppför en stenpelare i kvällsljus och exponering som mest är svart och kvällshimmel.
Kommentar onödig. Man undrar var bilden är tagen och vem som klättrar. Eggar fantasin och inspirerar.

Ett annat exempel;
Motiv: Utmattad man står på berg med magnifik utsikt.
Inte så häftig som bild kanske men kommentaren:
Här står jag vid ett av passen längs Slovakiens tuffaste vandringsled.

Förstår ni vad jag menar?
/Janne
 
Exempel:
Klättrare som tar sig uppför en stenpelare i kvällsljus och exponering som mest är svart och kvällshimmel.
Kommentar onödig. Man undrar var bilden är tagen och vem som klättrar. Eggar fantasin och inspirerar.

Ett annat exempel;
Motiv: Utmattad man står på berg med magnifik utsikt.
Inte så häftig som bild kanske men kommentaren:
Här står jag vid ett av passen längs Slovakiens tuffaste vandringsled.

Förstår ni vad jag menar?
/Janne

Jag föredrar att det finns en liten text till bilderna. Alltid kul att veta var bilden är tagen och även vid vilket tillfälle. Jag uppskattar att folk lägger in en prick på kartan så man vet var bilden är tagen även om man inte känner till platsen som nämns i texten.

Men jag får ändå hålla med Janne att alla bilder inte behöver text men de flesta...

/Stellan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...