Topptursområden i södra Norge

Nu till våren funderar jag på att bryta min stående tradition att gå på topptur i Sunnmörsalpane och prova ett nytt område. Eftersom både frun och hunden föredrar när det inte är alltför brant, letar jag efter områden i södra Norge som bjuder på fina men lite flackare toppturer, gärna utan alltför långa anmarscher. Campinghytta fungerar utmärkt som boende.

Vi tänkte åka i mitten/slutet av mars. Finns det någonstans i Jotunheimen som funkar då, eller är det för tidigt? Vad finns det för andra områden i södra Norge som skulle kunna passa?

Tacksam för alla tips!
 
Om du kan tänka dig att lämna samhällen o vägar så är Breheimen o Tafjordfjella områden som stämmer överens med dina önskemål. Båda områdena har ett nät av självbetjäningshyttor, d v s det finns proviant att köpa på hyttorna. Man behöver alltså inte bära tungt. Den minsta pack jag haft när jag åkt in för veckotur var på 30 l o då hade jag ändå en stor dunjacka med. Sedan kan ni lägga upp veckan som en rundtur, med toppbesök mellan varje hytta, eller använda en o samma hytta som basläger för toppturer i omgivningarna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...